A7 Sportback, l’autèntic ‘senyor dels anells’
Provem el nou Audi A7 Sportback, una autèntica delícia estètica i dinàmica
Poques vegades un cotxe arriba al nivell de perfecció d’aquest A7 Sportback. Presentat l’any 2010, Audi tot just estrena ara la segona generació del cupè de luxe d’Ingolstadt, i ho fa amb un autèntic cop sobre la taula que deixa fora de joc els seus principals competidors: el Porsche Panamera, el Clase E Coupé, el BMW Serie 6... i, per què no dir-ho, el Tesla Model S.
El nou A7 Sportback disposa de dues opcions de motorització anomenades 50 TDI i 55 TFSI: en tots dos casos el cupè de luxe alemany disposa d’un motor de sis cilindres en V i tracció integral Quattro de sèrie, i el que és més important, dues xarxes elèctriques de 12 i 48 V que fan les funcions de generadors i motors d’arrencada amb bateries independents que permeten desconnectar el motor de combustió dièsel o gasolina. Així milloren sensiblement els registres de consum i emissions, i esdevenen ‘mild hybrids’ o semihíbrids que permeten, entre altres coses, optar a l’etiqueta ECO de la DGT.
Però si una cosa caracteritza aquest A7 Sportback és la seva planta: ens sembla un cotxe ben resolt i realment atractiu vist des de qualsevol angle independentment de l’edat o gènere de la persona que l’observa. Els dissenyadors d’Audi han sabut conservar l’essència del disseny d’una berlina cupè de luxe tradicional maridant-lo amb el nou llenguatge estètic d’Audi (la calandra prominent, els grups òptics afilats o les nervadures laterals) i han aconseguit un resultat realment destacable.
Si la planta exterior és espectacular, els interiors del nou A7 Sportback no desmereixen gens l’aparença del cotxe. Els seients són còmodes i recullen el cos a la perfecció, i tenen diversos ajustaments electrònics, calefacció i opcionalment també funció de refrigeració i fins i tot de massatges.
Potser entrar dins aquest A7 Sportback no és del tot senzill per a aquelles persones amb problemes de mobilitat per motius de salut o edat, però, un cop a dins, l’A7 Sportback ens convida a estar molts quilòmetres al seu interior, ja que ofereix uns elevats índexs de comoditat i confort, també a les places posteriors, on poden arribar a cabre tres adults tot i que la filosofia dels cupès sigui oferir una estructura de quatre places en format 2+2.
El maleter, per la seva banda, ofereix uns més que correctes 535 l de capacitat, i es converteix en el nou referent en capacitat del segment ja que supera tots els seus rivals.
Tecnologia punta al servei dels humans
L’interior del nou A7 Sportback es caracteritza per tenir fins a tres pantalles digitals al tauler: la digital o Virtual Cockpit del quadre d’instruments amb 12,3 polzades, una gran pantalla central de 10,1 polzades en la part alta de la consola i una d’auxiliar situada a sota d’aquesta de 8,8 polzades que serveix per comandar diverses accions del vehicle com ara la climatització, el control dels seients davanters o per escriure-hi directament alguna ordre o missatge que volem trametre mitjançant el cotxe.
Els interiors disposen també d’un sistema de refrigeració i calefacció de quatre zones individuals i personalitzables amb ionitzador de l’aire, equip de so signat per Bang & Olufsen, ambientador automàtic o fins i tot uns eixugaparabrises que apliquen directament l’aigua sobre la lluna davantera, i eviten així la pèrdua de líquid i optimitzen la seva acció.
Però no acaben aquí els ‘gadgets’ tecnològics que ens permetran gaudir de més seguretat i confort en aquest cotxe. Ni de bon tros. El nou A7 Sportback disposa de fars led de sèrie, que opcionalment es poden substituir per uns HD Matrix led encara més espectaculars, que creen zones d’ombra per no enlluernar els altres conductors i díodes de làser per millorar l’abast dels llums de llarg recorregut.
El nou A7 Sportback incorpora també fins a 5 sensors de radar per detectar qualsevol objecte o persona al seu voltant, 12 sensors d’ultrasò i un escàner làser a la part dreta de la calandra central per assistir el programador de velocitat activa adaptativa (manté i adapta la velocitat i la distància de seguretat del cotxe de manera autònoma i fins i tot frena el vehicle si detecta un objecte, animal o vianant) i al sistema de manteniment de carril, que ens manté dins les marques viàries del carril quan circulem en carreteres ràpides o autopistes i ens avisa si sortim de les marques viàries.
Impressions dinàmiques
Un cop en marxa, l’A7 Sportback esdevé un autèntic plaer i luxe per als sentits: la qualitat del seu bastidor i del seu xassís permeten que sumar quilòmetres es converteixi en un exercici que no voldrem acabar mai. La seva suspensió adaptativa s’adapta a la perfecció als diversos modes de conducció anomenats Efficiency, Auto, Comfort i Dynamic i que modifiquen la resposta del cotxe adequant-la a qualsevol tipus de conducció.
Aquest A7 Sportback convida a una conducció tranquil·la i plaent al volant, gràcies a la qualitat percebuda dels interiors i dels seus ajustaments, que no transmeten cap mena de soroll, raresa o vibració a l’interior de l’habitacle. Viatjar amb aquest A7 Sportback és com fer-ho en una catifa voladora.
La nostra unitat de prova responia al nivell d’acabats 50 TDi, que utilitza un propulsor de mecànica dièsel de sis cilindres en V turbo que entrega 287 CV de potència i 620 Nm de parell, unes xifres que, associades al canvi automàtic 'tiptronic' de vuit relacions, permeten unes prestacions espectaculars (accelera de 0 a 100 en només 5,7 segons) oferint uns consums sorprenentment ajustats: vaig fer un desplaçament d’anada i tornada de Barcelona a la Seu d’Urgell seguint dues rutes diferents (túnel del Cadí i Ponts-A2) amb una mitjana de consum real de només 6,5 litres els 100 quilòmetres amb el mode Comfort activat.
Ara bé, tot i les sorprenents prestacions del nou A7 Sportback, aquest no és un esportiu de pura raça. De fet, ni tan sols el RS5 que vam provar fa unes setmanes era un cotxe radical, i el plantejament d’aquest A7 Sportback és descaradament burgès: donem-li autopistes i carreteres ràpides que serà on mostri tot el seu potencial i ‘savoir faire’, però els trams revirats de muntanya no són el seu hàbitat natural. Tot i els seus gairebé cinc metres de llarg i dues tones de pes l’A7 Sportback, és efectiu gràcies al parell disponible des de baixes revolucions, i és molt segur gràcies al seu sistema de tracció integral Quattro, que el fa estable i eficaç en qualsevol circumstància.
La ciutat tampoc és l’espai per al qual aquest A7 Sportback ha sigut dissenyat, però maniobrar o estacionar amb aquest vehicle és sorprenentment senzill gràcies a les rodes posteriors directrius, que permeten un millor radi de gir i la possibilitat de maniobrar en espais reduïts amb molta més facilitat. Si li sumem l’arsenal tecnològic en forma de càmeres i sensors que permeten una visió zenital del cotxe, aparcar aquesta berlina cupè esdevé un joc de nens, tot i que, no puc estar de dir-ho, el sensor de proximitat del cotxe és excessivament escandalós i poc realista amb les distàncies amb els altres cotxes.
Un dels principals inconvenients per a tota aquella gent que voldríem tenir un A7 Sportback a casa és el seu preu. La versió bàsica 50 TDI té un preu base de 76.830 euros, que es converteixen en els 88.185 euros que costa la nostra unitat de prova afegint el paquet estètic S Line (que inclou llandes de 20 polzades, suspensió esportiva, lleves al volant, insercions d’alumini i pedals d’acer), uns fars HD Matrix led, sostre solar panoràmic, assistent Audi Park Assist i l’equip de so signat per Bang & Olufsen.
De fet, un Tesla Model S 75D amb 333 CV totalment elèctric i amb Autopilot 'només’ costa uns 5.000 euros més, i un Maserati Ghibli dièsel d’idèntica potència costa uns 1.000 euros més que la nostra unitat de prova.
Conclusió
En definitiva, el nou Audi A7 SPortback és un prodigi tecnològic amb un disseny espectacular i unes prestacions dinàmiques més que interessants, que ja s’ha convertit en el nou rival a batre en el segment de les berlines de representació i de luxe cupè.