Renault Scénic Vision, metamorfosi elèctrica i sostenible
La marca del rombe presenta el prototip del nou Scénic, un model que passa de ser un monovolum a un ‘crossover’ elèctric
Entre els anys 1997 i 2009 el Renault Scénic va batre tots els rècords i registres de vendes al mercat europeu. Un monovolum senzill, amb espai i de tipus familiar pensat per oferir solucions de mobilitat intel·ligents sobre la base del Mégane, que va saber conquerir el segment de mercat que ara ocupen els SUV. Vist així, les coses no han canviat gaire amb el nou Scénic Vision, si no és pel fet que tant el Mégane com aquest nou model de l'Scénic, que n'aprofita les mecàniques i la plataforma, seran totcamins elèctrics.
Anem a pams, però. El nou Scénic Vision és el primer prototip oficial del futur model elèctric de Renault, un altre SUV o crossover que farà servir la nova plataforma CMF-EV (només hi haurà versions elèctriques, es renunciarà als models híbrids o híbrids endollables i per descomptat als motors dièsel i gasolina) i que arribarà al mercat l’any 2024, just després dels nous Mégane elèctrics i el SUV Austral, que encara mantindrà versions híbrides endollables en la seva oferta mecànica.
Estèticament, el nou Scénic Vision destaca per una presència potent, atractiva i futurista gràcies a les formes geomètriques i els jocs de volums de la seva carrosseria, uns passos de roda eixamplats, grans llandes de 21 polzades i una cintura elevada. Segons afirma Renault, el model de producció final serà molt similar a aquest prototip, ja que el model definitiu serà un 85% idèntic a aquest prototip. Potser un dels elements que canviaran en el model de producció serà l’obertura de les portes, que prescindeix de pilar central o pilar B, una solució estètica molt atractiva però que difícilment farà servir el model definitiu.
El nou Scénic Vision fa 4,49 metres de llarg i presenta una batalla o distància entre eixos de 2,80 metres, la qual cosa és realment aprofitable i ofereix molt d’espai i habitabilitat en el seu interior, tot i la seva mida compacta. De fet, Renault defineix el cotxe com un SUV familiar pensat per viatjar en família o carregat amb objectes grans (bicicletes, esquís) o gossos, amb comoditat i espai.
Però on aquest prototip fa un gran salt endavant és en la digitalització dels seus interiors, farcits de pantalles. De fet, l’Scénic Vision suma fins a 10 pantalles tipus widget o finestres digitals amb informació rellevant diversa sobre la consola central, però també n'hi ha als panells de les portes, que es poden moure i posar en diferents posicions i configuracions gràcies al moviment de mans del conductor. Renault també incorpora altres elements interessants, com ara un airbag de tipus bombolla integrat al seient davanter que abraça al conductor en cas de xoc o col·lisió, un sistema de reconeixement facial o l’obertura digital (sense manetes) de les portes del cotxe.
Una mecànica poc convencional
L’altre gran cavall de batalla de Renault amb el nou Scénic és el seu sistema mecànic o de propulsió. Ja hem dit abans que aquest Scénic Vision seria un cotxe totalment elèctric, però cal sumar el fet que Renault aposta per dos sistemes o mecàniques en aquest prototip. En primer lloc trobem el convencional cotxe elèctric endollable amb bateries de liti de gran capacitat, però aquest prototip afegeix un nou sistema fins ara inèdit a Renault com són les piles de combustible d’hidrogen. Segons apunta la marca francesa, d’aquí 10 anys ja serà molt habitual que els seus vehicles elèctrics facin servir una pila de combustible d’hidrogen per alimentar les seves bateries elèctriques.
En el cas d’aquest Scénic Vision, els francesos aposten per un motor elèctric de 160 kW de potència (equivalent a 225 CV convencionals) que estrenarà el Mégane elèctric, però hi afegeix una pila de combustible de 15 kW a banda de les bateries de liti de 40 kWh de capacitat, per sumar una autonomia real de més de 500 quilòmetres. El dipòsit d’hidrogen té una capacitat de 2,5 quilos, una xifra que pot sembla modesta però que permet uns 250 quilòmetres de rang extra a l’electricitat emmagatzemada a les bateries. L’altre diferència amb el Mégane és que aquest Scénic Vision té el motor elèctric sobre l’eix posterior en comptes de sobre l’eix davanter, però molt possiblement la versió final de producció imitarà la disposició del Mégane per estalviar costos de desenvolupament i fabricació.
En aquest sentit els francesos han volgut crear un model sostenible ambientalment, amb un 70% de les seves peces directament reciclades (plàstic, PVC, fils de les costures…) i un cop el vehicle acabi la seva vida útil, el 95% dels seus elements podran tornar a ser reciclats, segons apunta Renault.
Per acabar, cal explicar també que Renault incorpora un nou sistema de seguretat anomenat Safety Score, que avalua la nostra manera de conduir i ens ensenya i dona consells per ser millors conductors, avisant de possibles riscos i decisions poc adequades. Aquest sistema, segons Renault, pot fer reduir un 30% els accidents al volant del nou Scénic Vision, i és un dels elements que la marca francesa incorporarà als seus vehicles en un futur no massa llunyà.