Range Rover, torna l’emperador dels totterrenys
El mític model britànic presenta la seva nova generació carregat de disseny, luxe i tecnologia
Range Rover és sinònim de totterreny de luxe. De fet, van ser els britànics els primers d'inventar aquest segment del mercat quan van presentar el Range Rover original, l’any 1970. Des d’aleshores han passat quatre generacions, la darrera de les quals presentada l’any 2012 i que serà rellevada per la cinquena generació, que arribarà al mercat l’any 2022.
El nou Range Rover és allò que ha de ser: gran, robust, tecnològic i de luxe. La seva aparença estètica, en realitat, no ha variat gaire respecte al model que ara coneixem, especialment en la seva vista davantera i lateral. El Range Rover segueix sent un monstre de més de cinc metres de llarg (la versió curta o SWB fa 5,05 metres de llarg i la llarga o LWB arriba als 5,25 metres de llarg) i molt ample. La variant més compacta o SWB fa uns dos metres d’ample, mentre que la gran o LWB arriba als 2,47 metres d’ample, i totes dues versions fan 1,87 metres d’alt. Amb aquestes dimensions queda clar que el Range Rover vol seguir sent el referent dels totterrenys grans de luxe del mercat. Un altre element a considerar d’aquesta cinquena generació de Range Rover és el pes: cap versió pesa menys de 2.500 quilos totalment buit.
Pel que fa al disseny, s'hi poden veure elements heretats dels Defender o Velar, especialment en el disseny de les manetes de les portes, que s’integren dins de la carrosseria per obtenir millor coeficient dinàmic, o en les entrades d’aire laterals o brànquies integrades a la porta davantera. Aquests elements estètics tenen un clar objectiu aerodinàmic, i és el d’assolir un coeficient aerodinàmic de 0,30, cosa que suposa una millora del 12% en aquest apartat respecte al model precedent.
Els interiors del Range Rover són tot allò que es pot desitjar, amb una aposta decidida pel luxe, la qualitat i la càrrega tecnològica. Hi destaquen els entapissats de cuir i pell, però en general també un disseny ergonòmic i elegant, un punt minimalista i decididament tecnològic. En sobresurt una pantalla de 13,7 polzades que fa les funcions de quadre d’instruments i una segona pantalla tàctil de 13,4 polzades integrada sobre la consola central. El nou sistema d’infoentreteniment del Range Rover inclou un sistema Mirror Link compatible amb el control per veu Amazon Alexa. Tot i aquesta aposta tecnològica, el Range Rover manté comandaments físics per als controls d’aire condicionat i per al volum del sistema d’àudio, amb comandaments independents per a les places posteriors.
Aquesta cinquena generació del Range Rover incorpora un sistema d'eliminació del soroll dins de l’habitacle gràcies a uns altaveus integrats als seients que fan d’emissors d’unes freqüències d’1 kHz que eliminen el soroll ambiental i de funcionament del mateix vehicle. Aquí no s'acaben les meravelles del nou Range Rover, que també disposa d’un purificador d’aire que ha d’eliminar bacteris i virus de l’exterior.
Una mecànica superlativa
El nou Range Rover disposa de dos motors dièsel de sis cilindres en línia de 250 CV i 600 Nm de parell per a les versions d’accés i un de superior que entrega 350 CV i 700 Nm de parell per a la versió superior. Pel que fa a motors de gasolina, només disposa d’un superlatiu motor V8 d’origen BMW que entrega 530 CV i 750 Nm de parell.
De cara al 2023 el Range Rover incorporarà versions híbrides endollables o PHEV que maridaran un motor de gasolina de sis cilindres i un motor elèctric per oferir dos nivells de potència, de 440 CV i 620 Nm de parell i de 510 CV i 700 Nm de parell, respectivament. Aquestes versions híbrides endollables faran servir unes bateries de 38.2 kWh de capacitat que permetrien una autonomia elèctrica d’uns 80 quilòmetres en mode de zero emissions.
Tot i el luxe i les mecàniques superlatives, el Range Rover sempre ha sigut, i ha de seguir sent, un totterreny dels de debò. Això vol dir que aquest no és un SUV o totcamí, aquest és un aventurer dels de veritat amb angles d’atac de 29º i de sortida de 34,7º, cosa que li permet superar amb seguretat tot tipus d’obstacles. Gràcies a la seva suspensió electrònica pot elevar la carrosseria en 145 mil·límetres respecte del mode normal, i pot rebaixar uns 16 mil·límetres més la seva alçada per millorar l’eficàcia aerodinàmica i la seva capacitat de tracció.
A banda de la tracció integral permanent a totes quatre rodes, el Range Rover també incorpora una suspensió posterior Multilink amb cinc braços i direcció a les quatre rodes que facilita les maniobres o la precisió a l’hora de negociar revolts a certa velocitat.
Com sempre, el Range Rover no serà un cotxe gens assequible, i ja estan a la venda les primeres unitats –que s’entregaran a inicis de l’any vinent– a un preu base de 143.300 euros.