Esportius

Nissan retira el GT-R d’Europa perquè fa massa soroll

Les noves normatives sobre contaminació acústica que entren en vigor a la UE a l'estiu fan que la marca japonesa decideixi acomiadar el mític GT-R

2 min
El Nissan GT-R, una de les obres més aclamades de Nakamura

Tretze anys després de l'arribada a Europa, el fabulós Godzilla, sobrenom amb què es coneix el GT-R, abandonarà el Vell Continent. La raó que esgrimeix Nissan per retirar-lo dels concessionaris europeus és senzilla: no pot homologar les noves normatives sobre el soroll que entren en vigor als països comunitaris l'1 de juliol.

El Nissan GT-R és una icona automobilística, un cotxe de culte que va demostrar que un Nissan esportiu podia plantar cara a vehicles esportius molt més cars com un Ferrari 458 Italia, un Porsche 911 GT3 o un Lamborghini Huracan. Durant els últims anys Nissan n'havia venut poques unitats a Europa, però la impossibilitat que aquest monstre amb motor V6 i 570 CV –algunes unitats d’edicions concretes arribaven als 600 CV– compleixi la nova normativa sobre el soroll i la prevenció de la contaminació acústica han fet que Nissan anunciï que les últimes unitats del GT-R que entregarà a Europa seran les d’aquest mes de març. 

El V6 era un dels punts forts del Nissan GT-R T-Spec

La Unió Europea ha començat una campanya per minimitzar la contaminació acústica existent en moltes ciutats europees, i que fan que més de 22 milions d’europeus convisquin diàriament amb llindars de soroll superiors als que fixa l’OMS com a perjudicials per als humans. La nova normativa europea sobre el soroll farà que l’any 2026 cap vehicle de combustió pugui superar els 68 dB, cosa que obligarà a reinventar molts motors d’esportius, així com cues i tubs d’escapament que hauran de fer servir sistemes silenciadors si volen ser homologats per circular per Europa. Aquesta realitat afectarà fabricants de cotxes d'alt rendiment, i caldrà veure com resolen aquest repte els models més potents de Ferrari, Lamborghini i Aston Martin. Però també models més modestos, com el mític Ford Mustang amb motor V8, que supera el llindar de contaminació acústica fixat per la UE.

De fet, no és cap secret que Nissan ja fa alguns mesos que treballa per electrificar la pròxima generació del mític Godzilla. Fer un GT-R amb algun sistema d’hibridació que el faci menys contaminant en termes atmosfèrics i acústics és el primer pas d'un hipotètic retorn del GT-R a Europa que ara mateix sembla poc realista. I és que amb l’adeu del GT-R, Nissan deixa orfes els europeus de versions esportives, perquè el nou Z400 tampoc es ven a Europa (no podria passar les restrictives normes sobre contaminació) i de moment Nismo, la filial esportiva i d’alt rendiment, no té previst cap evolució dels Micra, Leaf, Townstar, Juke, X-Trail, Qashqai, Navara o el futur Ariya, que actualment formen la seva gamma comercial.

stats