Mercedes promet que el seu proper compacte elèctric tindrà més de 750 quilòmetres d'autonomia
Sota el nom de CLA Concept, la marca alemanya anticipa com seran els seus futurs cotxes elèctrics
Un dels principals inconvenients dels vehicles elèctrics és la seva autonomia. Ja sigui perquè el temps per realitzar una recàrrega és massa elevat o perquè les autonomies reals són insuficients, el cert és que molta gent encara es resisteix a comprar-se un elèctric per aquest motiu (a més dels preus elevats i de la manca d'infraestructura, és clar). És per això que Mercedes-Benz acaba de presentar al Saló de l'Automòbil de Múnic el CLA Concept, un prototip de vehicle elèctric compacte molt similar tant a l'actual CLA com al que serà el vehicle de producció final.
Seguint els principis del prototip Vision EQXX —que anunciava una autonomia de fins a 1.000 quilòmetres— el nou CLA Concept és un vehicle d'estil cupè que destaca per la seva eficiència i per disposar de la nova plataforma modular de Mercedes (MMA), fet que li permet instal·lar uns propulsors i bateries que el converteixen, segons afirma el propi fabricant, el en nou "cotxe d'un litre".
400 quilòmetres d'autonomia en 15 minuts
La novetat més important de la nova generació de vehicles elèctrics de Mercedes la trobem a les seves bateries, que ara són més petites però disposen d'una major densistat energètica. D'entrada, els nous models estaran disponibles amb dues tecnologies diferents: d'una banda podrem muntar una bateria "bàsica" realitzada amb fosfat de ferro i liti, i d'altra una realitzada en base a un disseny d'ànode amb contingut d'òxid de silici que n'augmenta la densitat energètica.
Tot plegat es suma una arquitectura de 800V que permet realitzar una càrrega de fins a 250 kW en corrent continu, fet que permetrà al nou CLA (i als models derivats) recuperar fins a 400 quilòmetres d'autonomia en 15 minuts. I parlant d'autonomia, la marca de l'estrella anuncia que aquesta nova tecnologia permetrà als seus models oferir més de 750 quilòmetres entre recàrregues, amb un consum d'uns 12 kWh/100 quilòmetres. Si aquesta xifra s'acaba complint a la realitat estarem davant d'un dels vehicles elèctrics de producció més eficients del món, amb una despesa molt propera als 10 kWh/100 km que promet el prototip Vision EQXX.
Intel·ligència artificial i conducció autònoma
Malgrat el Mercedes-Benz CLA Concept sigui un prototip, la marca assegura que la versió final no tindrà un disseny gaire diferent i ha aprofitat per presentar com serà el seu nou sistema de connectivitat i infoentreteniment. Sota el nom de sistema operatiu MB.OS, Mercedes integrarà als seus vehicles un sistema d'intel·ligència artificial que aprendrà quines son les preferències dels usuaris i oferirà una conducció autònoma de nivell 2 (tot i que la plataforma MMA estarà preparada per a assolir un nivell 3). Tot plegat complementat, com no podia ser d'una altra manera, per un gran arsenal de pantalles, comandaments tàctils i múltiples opcions d'il·luminació ambiental.
El nou CLA serà, segons afirma el fabricant alemany, el primer model d'una nova família compacta elèctrica que estarà formada per aquesta versió cupè, una familiar d'estil Shooting Brake i dos SUV. El que encara està per veure és quan arribaran al mercat i a quin preu ho faran, perquè malgrat Mercedes tingui en ment que els seus vehicles elèctrics siguin assequibles, com dèiem al principi d'aquest article el preu és un dels diversos handicaps que encara arrossega la mobilitat elèctrica.