Cotxe elèctric
Motor 07/01/2022

Mercedes-Benz EQXX, fins a 1.000 quilòmetres d’autonomia amb una bateria petita

Els alemanys presenten el seu darrer prototip al CES de Las Vegas, un vehicle sorprenent, innovador i que vol ser el far del futur de la marca

3 min
Mercedes Benz EQXX

Daimler ha sorprès a tothom amb la presentació, pràcticament per sorpresa, del Mercedes-Benz EQXX al CES de Las Vegas, la prestigiosa mostra de l’electrònica i noves tecnologies que se celebra aquests dies a la ciutat nord-americana.

El flamant EQXX és una berlina sedan amb una estètica espectacular que conjuga l’essència de les berlines clàssiques de la marca alemanya i les noves tendències tecnològiques amb una marcada presència aerodinàmica que esdevé funcional, ja que aquest prototip presenta un coeficient aerodinàmic de només 0,17, molt superior al de qualsevol vehicle fabricat mai per la marca de l’estrella. La seva carrosseria, en forma de llàgrima o gota d’aigua, és funcional i compta amb un difusor posterior actiu que en millora l’eficiència aerodinàmica, i la part posterior del vehicle esdevé notablement més estreta que no pas la davantera seguint els criteris aerodinàmics vigents.

Mercedes Benz EQXX.
Mercedes Benz EQXX.

Gràcies a aquesta menor resistència aerodinàmica, el nou EQXX pot millorar les seves xifres d’autonomia. Segons la marca, podria arribar als 1.000 quilòmetres amb una sola càrrega, ja que aquest prototip promet un consum elèctric de només 10 kWh cada 100 quilòmetres. D’aquesta manera la seva bateria de 100 kWh de capacitat permet arribar a una autonomia teòrica de 1.000 quilòmetres, una xifra que encara avui sembla de ciència-ficció.

Mercedes Benz EQXX.

A més aquesta nova bateria de liti presentada per Mercedes-Benz és un 30% més lleugera i un 50% més petita que l’actual generació de bateries gràcies a un treball en equip entre els enginyers dels departaments d’innovació i els de la divisió esportiva i de Fórmula 1 de la marca alemanya. Això vol dir que aquesta nova bateria, que treballa a 900 V, té un pes de només 495 quilos i presenta una densitat energètica de 400 Wh/l gràcies a una innovadora composició química dels ànodes, que tenen una major presència de materials com el silici. Segons diu la marca, aquesta bateria és la que faran servir tots els models elèctrics de Mercedes-Benz a partir del 2025, per bé que alguns models l’estrenaran abans.

El motor elèctric és un modest propulsor de 150 kW de potència, l’equivalent a 204 CV, pensat per moure el cotxe amb agilitat i sobretot mantenir el consum sota control en tot moment. Aquest motor és més eficient que mai, ja que el comunicat de Daimler, matriu de Mercedes-Benz, assegura que arriba a una eficiència energètica del 95%, és a dir, que només té un 5% de pèrdua energètica entre la generació d’electricitat al motor i la potència que mou les rodes davanteres del cotxe.

Detall funcionament.
Mercedes Benz EQXX.

Per si tot això fos poc, el nou prototip elèctric de la marca té també un nou sostre solar que genera energia per alimentar les bateries del cotxe. Segons apunta la marca, aquest sostre solar pot generar fins a 1 kWh d’energia cada 100 quilòmetres. Encara hi ha més: les bateries del prototip EQXX estrenen un nou sistema de refrigeració líquida que pot ser ajudada, quan la temperatura de les bateries supera els nivells òptims, per una refrigeració per aire, gràcies a l’obertura automàtica de diversos punts d’entrada d’aire del frontal del vehicle. 

Un altre aspecte essencial per obtenir millors resultats en l’autonomia del vehicle són les llandes i els neumàtics. Aquest EQXX té uns neumàtics de baix perfil específics i de molt baixa resistència associats a unes llandes exclusives amb disseny aerodinàmic realitzades amb magnesi per controlar el seu pes i fer-les tan lleugeres com sigui possible.

Interiors Mercedes Benz EQXX.

Per acabar, aquest Mercedes-Benz EQXX compta amb uns interiors espectaculars, absolutament tecnològics i digitals, en què destaca la presència d’una gran pantalla central que recorre i ocupa tota la consola frontal del vehicle, un elegant volant multifunció i quatre places per als seus ocupants. Caldrà esperar encara fins al 2025 per veure com serà el model de producció definitiu, per bé que ben segur que no serà tan espectacular com aquest prototip, però sí que introduirà novetats interessants com les noves bateries del grup Daimler.

stats