SUV elèctric
Motor Novetats 30/03/2022

Lotus Eletre, entre la rendibilitat i l’heretgia

Lotus, ara sota control xinès, presenta el seu primer totcamí, un model elèctric amb 600 CV de potència

4 min
Lotus Eletre Yellow

Ja sabem que el món dels negocis deixa poc espai al romanticisme. Lotus és una marca sota control xinès que té com a objectiu generar beneficis com més aviat millor, però no deixa de ser simptomàtic que la marca que va fundar el llegendari Colin Chapman hagi acabat rendint-se també a l’ofensiva SUV, perquè la filosofia de Chapman no podia estar més allunyada dels estàndards actuals i de les modes del mercat: l’anglès era un enginyer obsessionat en rebaixar el pes i mida dels cotxes per fer-los més àgils, més ràpids i més sostenibles, és a dir, que no consumissin gaire carburant i que presentessin un bon coeficient aerodinàmic per minimitzar la resistència a l’aire, millorant consums i prestacions.

El nou Eletre, el primer totcamí de la història de Lotus, no podria estar més allunyat dels preceptes del seu fundador. El Lotus Eletre és un totcamí mastodòntic, que fa més de 5,1 metres de llarg i 2,1 d’ample, té una batalla o distància entre eixos de tres metres, al voltant de dues tones de pes (sobretot a causa de les bateries de 100 kWh de capacitat que farà servir) i dos motors elèctrics –un sobre cada eix– per crear un model de tracció total amb una potència de 600 CV, per bé que la marca deixa la porta oberta a futures versions més radicals amb fins a 750 CV de potència.

Lotus Eletre
Lotus Eletre
Lotus Eletre

Ben segur que el nou Eletre no li hauria agradat gaire a Colin Chapman, però la nova direcció de la marca, ara integrada a la matriu industrial de Geely, creu que aquest nou model esdevindrà un èxit de vendes als cinc continents. I és que el Lotus Eletre és un totcamí elèctric fabricat a la ciutat de Wuhan, a la Xina, però que aprofita els coneixements tecnològics del primer elèctric de la marca, el Lotus Evija, i de Polestar, la filial d’alt rendiment de Volvo, també sota control de Geely. 

Estèticament, cal destacar que el nou Eletre intenta adaptar la forma de la carrosseria a les necessitats aerodinàmiques del cotxe, en un compromís amb la història i tradició de la marca britànica, i amb les noves tendències del segment, on predominen les carrosseries amb una caiguda del sostre posterior d’estil cupè, un nou subsegment de vehicles que a Seat-Cupra han batejat com a CUV. Més enllà de les formes aerodinàmiques i esportives de la carrosseria, el Lotus Eletre és un SUV gran que necessita plecs de la carrosseria per esdevenir encara més intimidador i grans grups òptics led per aportar personalitat i agressivitat al conjunt. Cal destacar també el disseny del difusor posterior i les enormes llandes de 23 polzades per aportar equilibri, disseny i distinció a un vehicle realment gran. Amb tot, no em puc estar de dir que aquest Lotus em recorda poderosament el Lamborghini Urus, el totcamí esportiu que ha revitalitzat les vendes dels de Sant’Agata Bolognese.

Els interiors del nou Eletre també són impressionants i radicals, i recorren a un disseny ergonòmic i tecnològic, amb una gran pantalla central de 15 polzades i un quadre d’instruments totalment digital que s’allarga a l’espai del copilot o acompanyant. Segons afirma la marca, el 95% de les funcions del cotxe es podran controlar a partir de la gran pantalla central, i la resta de la consola destaca precisament per l’absència de botons i comandaments. Aquest vehicle també disposa de connexió 5G de sèrie i prescindeix dels retrovisors convencionals per equipar-ne uns de digitals.

Places davanteres de l'Eletre
Places posteriors de l'Eletre
El quadre de comandament de l'Eletre

Lotus ha intentat que l’Eletre no sigui un vehicle extremadament pesant, i per això anuncia que ha elaborat una plataforma, bastidor i carrosseria d’alumini i acer amb diversos detalls i insercions de fibra de carboni, però tot i així no podrà evitar que el seu SUV elèctric s’enfili per sobre de les dues tones de pes. De fet, les bateries de 100 kWh de capacitat estan col·locades en forma de lletra U o skate per aprofitar al màxim l’espai del vehicle i rebaixar-ne alguns centímetres el centre de gravetat, a benefici del comportament dinàmic del cotxe. També disposa d’un sistema de suspensió neumàtica que pot elevar o rebaixar alguns centímetres l’alçada del cotxe, i cinc modes de conducció diferents que inclouen sistemes pensats per circular fora de l’asfalt o un mode esportiu, entre altres.

Tota la potència i posada a punt del Lotus Eletre fan que aquest SUV gran acceleri de 0 a 100 en menys de 3 segons i assoleixi una velocitat màxima limitada electrònicament de 260 km/h, amb una autonomia teòrica superior als 600 quilòmetres. Tot aquest potencial compta amb sistemes de seguretat i de conducció autònoma gràcies a moderns sistemes lidar i a uns grans frens carbonoceràmics amb deu pistons que tenen la missió d’aturar el vehicle amb seguretat.

Aquest nou Lotus arribarà al mercat a finals d’any o inicis del 2023, a un preu segurament estratosfèric que, no obstant, no hauria de ser inconvenient per sumar moltes vendes als cinc continents. I és que tot i que no sigui precisament el que els aficionats i admiradors europeus esperem de Lotus, els nous propietaris creuen que aquest model els aportarà prou marge comercial i múscul financer per seguir amb el pla d’expansió de la marca.

stats