Li Mega, el monovolum xinès que recarrega la seva bateria en el mateix temps que s'omple un dipòsit de benzina
Equipa una bateria desenvolupada per CATL que aconsegueix un pic de càrrega de 552 kW i recupera 77 kW en 10 minuts
A l'hora de plantejar-se la compra d'un vehicle elèctric es poden plantejar certs avantatges, però principalment sorgeixen tres inconvenients que fan que les vendes d'aquest tipus de vehicles no acabin d'arrencar. D'una banda es parla del preu, que en la majoria de casos resulta molt elevat i només en vehicles petits o senzills com el nou Citroën C3 o l'MG4 comença a ser raonablement assequible.
D'altra, es parla de les autonomies dels propis vehicles, que només en alguns casos superen els 500 o 600 quilòmetres i que a la pràctica acostumen a ser força menys. I el tercer aspecte que provoca que no es venguin tants vehicles elèctrics com esperarien els fabricants i les institucions té a veure amb la infraestructura de recàrrega i el temps que es tarda en realitzar aquesta operació. Dit d'una altra manera, a poca gent li sembla atractiu disposar de pocs punts on poder recarregar la bateria, fer-ho a preus elevats i a més haver d'esperar més de 20 o 30 minuts (en el millor dels casos) per completar l'operació.
Molts fabricants aposten per les bateries d'estat sòlid, que haurien de permetre càrregues més ràpides sense reduir la vida útil de la bateria. Però mentre això no arriba, un fabricant xinès ha optat per augmentar notablement la capacitat de càrrega de la seva bateria per poder recarregar en temps rècord i realitzar l'operació en gairebé el mateix temps que el que ens porta omplir el dipòsit de benzina.
10 minuts per recuperar 77 kWh i pic de càrrega de 552 kW
És possible que Li, la marca que equipa aquesta revolucionària bateria, no li soni a la majoria de la gent. Però el fabricant de la mateixa, CATL, sí que hauria de començar a resultar-nos familiar. L'empresa xinesa ha desenvolupat una tecnologia denominada 5C que permet passar del 10 al 80% de bateria en 10 minuts, i més concretament del 6 al 80% en aproximadament 11 minuts. Com que la bateria que equipa el Li Mega (el vehicle en el qual s'ha muntat) és de 100 kW, tot plegat es tradueix en una càrrega de 77,3 kWh en poc més del que tardem en posar benzina a qualsevol vehicle de combustió.
L'empresa xinesa ha publicat un vídeo on es pot veure el procediment de càrrega, i en el qual sobten algunes dades. La primera, que el pic de càrrega màxim és de 552 kW. Per a fer-nos una idea, un cotxe com el Porsche Taycan té una potència de càrrega màxima de 270 kW, i un elèctric normal com podria ser un Cupra Born es conforma amb "tan sols" 170 kW. I la segona dada que sobta és que passat el 60% de bateria encara és carrega a més de 400 kW i passat el 80% ho fa a més de 300 kW.
Sens dubte, poder recarregar més de 77 kWh en uns 10 minuts és una xifra impressionant (en el monovolum que es veu a les imatges representa una recuperació d'uns 500 km) i que no es troba tan lluny del que fem habitualment a qualsevol benzinera. Això sí, el que encara és tot un repte és aconseguir la infraestructura necessària per poder realitzar una operació com aquesta. Com a mínim a Europa, ja que a la Xina cada cop son més habituals els carregadors elèctrics amb potències màximes de fins a 600 kW mentre que aquí encara comptem gairebé amb els dits d'una mà els que superin els 350 kW. Serà aquesta la solució definitiva o haurem d'esperar l'arribada d'altres tecnologies alternatives?