Lancia o com fer ressuscitar una marca històrica
Luca Napolitano, CEO de Lancia, explica el pla per fer ressuscitar la marca de la mà del cotxe elèctric
Feia uns anys que Lancia vivia en un coma induït, amb un sol model –Ypsilon– que només es ven a Itàlia. I és que després d’anys de pèrdues i fracassos comercials, la direcció del grup Fiat va decidir suspendre l’activitat de la marca més enllà dels Alps italians, però la fusió amb el grup PSA (Peugeot-Citroën) dins del nou gegant Stellantis obre una nova finestra d’oportunitat a Lancia, una marca amb molta història i llegat.
El pla de renaixement de Lancia, presentat aquesta setmana a Torí per Luca Napolitano, CEO de la marca, passa per posicionar-la en el segment aspiracional i basar el seu producte en vehicles elèctrics elegants que aprofitin les sinergies, plataformes, tecnologies i motors elèctrics del grup Stellantis. Tal com ha confirmat Napolitano, el primer model de la nova Lancia veurà la llum el 2024, i serà un nou Ypsilon el que substitueixi l’actual en un format totalment elèctric de zero emissions, que apostarà per una línia urbana, elegant i ecològica i que es vendrà a tot Europa. Dos anys després, el 2026, Lancia comercialitzarà un nou model insígnia de 4,6 metres de llarg amb un nom encara per confirmar però que possiblement farà servir una carrosseria d’estil tot camí o SUV de tipus familiar.
A aquestes dues novetats elèctriques caldrà afegir el retorn del mític Lancia Delta l’any 2028, segurament un dels llançaments més esperats pels aficionats de la marca. I és que el rècord del Delta Integrale HF dels campionats de ral·lis dels anys 80 i 90 encara es manté molt viu entre el gran públic i té diversos valors de qualitat, bellesa i potència que la marca vol recuperar en aquest renaixement elèctric. Segons el mateix Luca Napolitano, aquest nou Delta “farà 4,4 metres de llarg i presentarà una carrosseria geomètrica i musculada” que ben segur esdevindrà el centre d’atenció dels seguidors de la llegendària marca italiana.
Tot aquest pla inclourà altres models electrificats encara per definir, per bé que l’objectiu de la marca és vendre models 100% elèctrics a partir del 2026 i convertir Lancia en un fabricant de zero emissions. Per fer-ho, els responsables tenen molt clar que caldrà incentivar la demanda i les vendes de la marca, i en aquest sentit han fixat set grans mercats (Alemanya, França, Espanya, els Països Baixos, Bèlgica, Luxemburg i evidentment Itàlia) on creuen que la marca té molt de marge de creixement gràcies al poder adquisitiu dels compradors, l’estil de vida urbà de les seves grans capitals i la tendència per acollir productes amb el segell made in Italy. El full de ruta de Luca Napolitano té previst obrir 100 concessionaris de Lancia en més de 60 ciutats d'aquests set països, però també vol apostar per les vendes per internet, que haurien de representar el 50% de les vendes totals de la marca l’any 2028 i permetrien consolidar la presència de Lancia fins i tot als mercats europeus en què no disposi de concessionaris físics.