Jeep Avenger, el primer SUV 100% elèctric de la marca nord-americana... que també pot ser de combustió
La versió gasolina té un preu de partida de 29.500 euros, tarifa que augmenta fins als 39.500 (sense descomptes) per al model elèctric
Al mercat existeixen marques que sempre han fabricat cotxes elèctrics (per exemple Tesla), d'altres que fa anys que els fabriquen juntament amb cotxes de combustió (Nissan o Renault) i d'altres que s'hi han sumat força més tard a la transició elèctrica. Algunes d'aquestes últimes són marques de luxe com Rolls-Royce amb l'Spectre i d'altres més normals com Jeep, que acaba de presentar el seu primer cotxe 100% elèctric: l'Avenger.
Es tracta d'un model que ataca directament al segment B-SUV, també conegut com el dels totcamins utilitaris i en què destaquen models com el Volkswagen T-Cross o el Seat Arona. Però malgrat existirà una versió de combustió de l'Avenger que rivalitzarà amb aquests cotxes, el més destacable del nou SUV nord-americà és que serà el primer model de la marca en disposar d'una motorització completament elèctrica, tancant així el cercle que van iniciar models com el Jeep Compass 4xe híbrid endollable.
El disseny exterior del nou Jeep Avenger destaca per evolucionar les línies mestres de disseny de la marca, apostant per les línies rectes i els angles marcats. Així, la clàssica graella frontal de Jeep està flanquejada per unes òptiques enfosquides i per un para-xocs amb entrades d'aire força prominents. Al lateral destaquen els passos de roda quadriculats, mentre que a la part posterior es mantenen els pilots amb forma de lletra X.
Jeep, sí... però només amb tracció davantera
Com que l'Avenger fa servir la plataforma CMP del Grup Stellantis (la mateixa que fan servir els Peugeot 2008 o l'Opel Mokka) només estarà disponible amb tracció davantera... la qual cosa és un punt negatiu si el comparem amb models com el Toyota Yaris Cross o el Ford EcoSport, que poden equipar tracció total. Això sí, l'Avenger destaca per oferir un espai interior envejable i un maleter de fins a 380 litres (el mateix que un Seat Leon o un Volkswagen Golf) amb una longitud exterior de tan sols 4,08 metres.
Però resulta innegable que Jeep té un nom en el món del totterreny, de manera que no podia permetre que el fet de no poder disposar de tracció total restés capacitats off-road al seu nou model. Així, l'ha dotat d'un angle d'atac de 20º, ventral també de 20º i de sortida de 32º, a més d'una altura lliure al terra de 20 centímetres. Tot plegat acompanyat per un sistema electrònic de control de descensos i una sèrie de modes de conducció que milloren l'adherència en superfícies lliscants. A més, la versió elèctrica disposarà d'un protector especial per a la bateria ubicada a la part baixa del vehicle.
Tecnològicament avançat i amb una oferta de motors molt variada
A nivell tecnològic el nou Jeep Avenger, malgrat ser el model d'accés a la marca nord-americana, disposa d'un equipament completíssim. Destaquen especialment elements com el quadre d'instruments digital de 10,25 polzades, la pantalla central d'idèntica mida amb sistema multimèdia UConnect i navegador TomTom, els llums Full LED, l'accés i arrencada sense clau, la càmera posterior o la porta del maleter elèctrica. Tot plegat una dotació que, per cert, ve de sèrie en la versió especial de llançament 1st Edition.
Com comentàvem, el Jeep Avenger és el primer model 100% elèctric de la marca. Sota el seu capó equipa un motor de 156 CV i 260 Nm de parell que, alimentat per una bateria de 54 kWh de capacitat, és capaç d'homologar una autonomia WLTP de fins a 400 quilòmetres (550 en conducció exclusivament urbana). La recàrrega més habitual es pot fer en corrent alterna a un màxim d'11 kW, però també admet càrrega en corrent continu de fins a 100 kW. En aquest cas tan sols són necessaris 24 minuts per passar del 20 al 80% de bateria.
Per si aquest motor elèctric no ens acaba de fer el pes, Jeep també ha inclòs un motor de gasolina (que només estarà disponible en alguns mercats). Es tracta d'un bloc de tres cilindres i 1.2 litres que genera una potència de 100 CV i que va lligat a un canvi manual de sis velocitats. El seu consum de 5,6 litres i el seu preu de partida de 25.900 euros (39.500 per a la versió elèctrica sense aplicar-hi descomptes) el converteixen en una opció a tenir molt en compte en el mercat dels SUV utilitaris... tot plegat esperant que la infraestructura de recàrrega millori i que el preu dels vehicles elèctrics baixi per convertir l'opció de zero emissions en una alternativa més atractiva.