Cotxe elèctric
Motor Novetats 16/03/2022

Ford anuncia set nous models elèctrics

La marca incrementarà la presència de vehicles de zero emissions al mercat europeu, però no defineix un full de ruta clar per a la planta valenciana d’Almussafes

3 min
Detall cotxes elèctrics de Ford

Ford vol recuperar una part del mercat perdut els últims anys a Europa i apostarà amb força pels cotxes elèctrics. I és que la marca nord-americana, que sempre havia sigut un referent, havia quedat una mica enrere tot i tenir productes de qualitat com el Kuga, el Focus i el nou Mustang Mach-E. El pla anunciat per Ford implica presentar tres cotxes o turismes elèctrics i quatre vehicles comercials a Europa abans del 2024. L'objectiu final és vendre més de dos milions de cotxes elèctrics a tot el món l’any 2026, 600.000 dels quals al Vell Continent.

El full de ruta de Ford també preveu esdevenir neutral en emissions de carboni l’any 2035, incloses les activitats comercials de venda de vehicles, així com la seva fabricació, distribució i logística comercial.

Per assolir l'objectiu, la marca ha anunciat una inversió de 1.200 milions d’euros per adequar i adaptar les instal·lacions de la seva fàbrica de Colònia, a Alemanya, on Ford fabricarà dos dels tres nous models anunciats: un SUV elèctric compacte (una mena de Kuga elèctric, per entendre’ns) i una versió del mateix vehicle en format cupè o esportiu, a l’estil dels actuals Volkswagen ID.4. I és que els nous Ford elèctrics tindran força a veure amb aquests vehicles, perquè aprofitarà la plataforma MEB del grup Volkswagen per bastir els seus primers elèctrics europeus, gràcies a l’acord entre els dos grups.

Recreació informàtica de la nova planta de Colònia

El tercer model elèctric anunciat per Ford a Europa serà una versió elèctrica del Puma, el petit totcamí esportiu de la marca que ha resultat ser un dels grans encerts comercials dels últims anys. Aquesta variant endollable del Puma es fabricarà a la planta que Ford té a Romania i que actualment produeix el Ford EcoSport, un model que desapareixerà de la gamma comercial sense cap substitut. A Romania, Ford també hi fabricarà els nous vehicles comercials Transit i Tourneo Connect, que disposaran de mecàniques de zero emissions. A banda, Ford fabricarà versions de passatgers o camper del nou Curier i una futura versió Custom, que completarà la gran oferta electrificada de la marca.

Per poder abastir correctament els nous vehicles comercials elèctrics de la marca, Ford ha anunciat que construirà una gran fàbrica de bateries de liti a Turquia, després d’arribar a un acord amb el fabricant turc Koç. Aquesta planta hauria de subministrar les bateries necessàries per als vehicles comercials de la marca a Europa i la seva electrificació.

Almussafes, a l’espera

Ford no ha anunciat cap novetat sobre el futur de la planta valenciana d’Almussafes, sobre la qual han circulat alguns rumors de deslocalització els últims mesos. I és que actualment Ford només hi fabrica tres models, dos dels quals (Galaxy i S-Max) són monovolums amb escassa penetració de mercat. Actualment, a Almussafes Ford només fabrica un model amb certa demanda, el nou Kuga, que també inclou mecàniques híbrides endollables. Però, segons hem pogut saber, el futur d'Almussafes dependrà en bona part de la futura planta de bateries que el grup Volkswagen instal·larà a Sagunt, i que els alemanys anunciaran oficialment d'aquí a unes setmanes. La planta de bateries de Sagunt, ben comunicada per via marítima i terrestre, ha de proveir les fàbriques de Martorell i Landaben (Pamplona) del grup Volkswagen, on es fabricaran vehicles elèctrics petits. Probablement, aquest moviment podria comportar que Ford es plantegi reconvertir la planta d’Almussafes en una fàbrica especialitzada en vehicles elèctrics urbans, una mena de versió elèctrica dels Fiesta o Puma. 

Amb tot, encara caldrà esperar alguns mesos per saber el futur d’Almussafes i l’aposta de Ford en aquest segment, que va més enllà del full de ruta presentat fins al 2024.

stats