Motor Novetats cotxes

Descobrim els Ebro S700 i S800, dos totcamins amb ADN xinès

Ebro produirà dos SUV amb versions de combustió i PHEV que clonaran dos dels vehicles més populars del grup xinès Chery, mentre que posposa sense data la producció d’una camioneta elèctrica

El nou Ebro S700, durant la presentació que la marca ha organitzat a la Llotja de Mar de Barcelona
13/12/2024
4 min

Les antigues instal·lacions de Nissan a la Zona Franca van entrar en una nova etapa ara fa uns dies amb l’inici de la producció dels nous automòbils Ebro, filial d’EV Motors, una marca associada al gegant automobilístic xinès Chery. Aquesta nova etapa, que permet la continuïtat i recuperació d’una part dels llocs de treball a l’antiga planta de Nissan (fins a arribar als 1.250 treballadors projectats el 2026) anirà acompanyada de la producció de cotxes de les marques Omoda i Jaecoo i de la ressuscitada Ebro, que tot i comercialitzar-se amb noms comercials i marques diferents són essencialment el mateix vehicle que comparteix plataforma, mecàniques, electrònica i altres elements tecnològics.

Una aposta ja coneguda

Recentment Ebro ha organitzat una presentació a la Llotja de Mar, a Barcelona, per donar a conèixer els seus dos nous models. El primer d'aquests nous vehicles, que ja es produeix a la planta barcelonina, és el totcamí S700, un SUV de 4,51 metres de llarg, 1,86 d’ample i 1,69 d’alt que clona i aprofita els elements estructurals, la mecànica i la tecnologia del Chery Tiggo 7, un model que la matriu xinesa ja fa temps que comercialitza a l’Àsia, Amèrica Llatina i Austràlia. D’aquí a algunes setmanes es preveu que a la planta de la Zona Franca hi comenci la producció de l’Ebro S800, un model amb el qual també comparteix plataforma i elements modulars però dotat amb una carrosseria una mica més llarga per poder-hi oferir un habitacle de set places.

L'Ebro S800 és una mica més llarg, de manera que l'interior pot oferir set places.

De la mateixa manera que l’Ebro S700 aprofita la base i clona el Chery Tiggo 7, l’Ebro S800 fa exactament el mateix amb el Chery Tiggo 8, ja que l’acord entre EV Motors i Chery preveu essencialment que la marca autòctona —EV Motors— es limiti a acoblar els mòduls fabricats a la Xina per Chery introduint-hi lleugeres modificacions en el frontal (logos i emblemes) per diferenciar-lo del model xinès i poder justificar la seva producció com un model autòcton produït a Europa, i evitar així els possibles aranzels i limitacions per la guerra comercial entre la Xina i la Unió Europea. 

Mecànicament, els Ebro S700 i S800 ofereixen una versió amb motor de gasolina 1.6 de quatre cilindres i 150 CV de potència, que rebrà l’etiqueta C, amb un esquema de tracció davantera. A banda d’aquesta versió d’accés amb motor de gasolina, Ebro també comercialitzarà una variant híbrida endollable amb etiqueta zero emissions, que combina un motor de combustió gasolina 1.5 de quatre cilindres i un motor elèctric per oferir una potència total combinada de 350 CV, també mantenint el mateix sistema de tracció davantera.

Els nous Ebro disposen d'un motor 1.6 de quatre cilindres i 150 CV, però es preveu l'arribada de versions PHEV.
Les sortides d'escapament de l'Ebro S800 denoten el seu caràcter esportiu.

En les dues variants mecàniques Ebro oferirà de sèrie un canvi automàtic de tipus CVT, sense arribar a comercialitzar cap opció amb caixa de canvis manual, habitualment la preferida dels compradors europeus. Tot i que els Ebro S700 i S800 encara no tenen preu oficial, cal esperar que molt possiblement se situaran en la franja més econòmica del mercat, amb un preu de venda sensiblement inferior al dels seus principals competidors europeus. 

L’estratègia d’Ebro i la seva associació amb Chery no és nova a Europa. De fet, ja fa algun temps que Chery fabrica a Europa mitjançant un acord molt similar amb el grup italià DR, que acobla les peces procedents de la Xina en una planta a la ciutat de Macchia d’Isernia, a la regió de Molise, a mig camí de Roma i Nàpols. La joint venture entre Chery i DR ja fa anys que funciona amb cert èxit operatiu: l’any 2023 DR va comercialitzar 36.193 vehicles al Vell Continent, una xifra especialment significativa en el sempre difícil mercat italià.

L'interior de l'Ebro S700 és pràctic i funcional, amb una marcada aposta per la digitalització.
Per la seva banda, l'S800 incrementa l'aposta digital amb una pantalla central encara més gran.

Plans de futur

El full de ruta d’Ebro i de la reindustrialització de la planta de la Zona Franca —que ara passa a ser anomenada Ebro Factory— passa inexorablement per la producció de vehicles de les marques Omoda i Jaecoo (filials de Chery) amb les mateixes mecàniques i tecnologies que els dos vehicles d’Ebro i la seva acollida comercial a Europa. 

El projecte de la camioneta elèctrica d’Ebro, anunciada ara fa tres anys i que havia de substituir i reaprofitar la línia de producció de l’antiga Nissan Navara, queda de moment sense aterrar ni materialitzar la seva implementació a l’espera de l’evolució general de la demanda dels productes d’Ebro, Omoda i Jaecoo. Segons apunten els responsables d’Ebro, el projecte de la camioneta “queda ajornat en el temps, però no aturat ni cancel·lat”, cosa que permet intuir les línies mestres del full de ruta d’Ebro de cara als pròxims anys. 

La intenció d'Ebro és, de mica en mica, anar sumant processos productius a la planta barcelonina de la Zona Franca.

Els responsables d’Ebro tampoc renuncien a realitzar més processos productius a les seves instal·lacions de la Zona Franca a partir del segon trimestre del 2025, quan es preveu que la planta integri altres operacions com ara les de soldadura, pintura i muntatge, per generar més càrregues de feina i llocs de treball i enfortir la cadena de proveïdors local. Malgrat que la previsió inicial d’Ebro preveia la producció de vehicles elèctrics de zero emissions, la nova marca barcelonina no preveu de moment comercialitzar-ne cap ni acceptar reserves de futurs models en cap dels 45 concessionaris o punts de venda que tindrà a Espanya, 30 dels quals haurien d’estar operatius abans de final d’aquest any.

stats