Dacia Bigster: les coses ben fetes es fan esperar
La marca romanesa presenta un prometedor totcamí compacte que pot consolidar-se com l’única alternativa europea a l’ofensiva xinesa
Ara fa sis anys, Dacia va anunciar la seva intenció d’incorporar un nou model a la seva exitosa gamma, tot seguint el rastre del Duster, amb un totcamí de dimensions més generoses i pensat per omplir el buit comercial destinat a famílies grans o compradors que necessiten un extra d’espai. La marca romanesa va anunciar que aquest nou model, que rebria el nom de Bigster, seria presentat l’any 2020 i podria començar a comercialitzar-se al Vell Continent l’any 2021. Però l'esclat de la pandèmia, les conseqüències polítiques derivades de la situació internacional a Ucraïna i a lsrael i Palestina, sumades a una forta espiral inflacionista, van fer que Dacia endarrerís el llançament del seu nou model fins ara.
El Bigster és un model contundent, amb una carrosseria elevada que arriba als 4,57 metres de llarg i 1,71 d’alt, amb formes geomètriques marcades que aporten una imatge musculada i que ben segur tindran una bona acollida entre els compradors europeus. A aquesta imatge atractiva i moderna cal sumar-hi un gran maleter que arriba als —atenció— 667 litres de capacitat, situant-se per sobre de pesos pensants del segment amb preus força més elevats com ara els Toyota Rav4, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Seat Ateca, BMW X1 o Audi Q2.
La base del nou Bigster és la mateixa plataforma modular CMF-B que Dacia fa servir amb el Duster, o que Renault, matriu del grup Dacia, fa servir en els Clio o Captur. Aquesta realitat permet mantenir els costos de desenvolupament i producció sota control, i converteix el Bigster en l'única alternativa europea amb un preu assequible (que no vol dir barat) a la gran ofensiva xinesa en el segment.
El seu preu de partida, que haurà de ser inferior als 30.000 euros en els models d’accés, se suma a un acurat acompanyament tecnològic que incorpora un quadre d’instruments digital i una gran pantalla central de 10 polsades, i a una oferta mecànica amb opcions electrificades.
Etiqueta ECO i fins a 1.450 quilòmetres d’autonomia
La joia de la corona del nou Bigster és un revolucionari sistema de propulsió anomenat ECO-G que marida un propulsor convencional de tres cilindres 1.2 que pot funcionar amb gasolina o GLP associat a un sistema d’hibridació lleugera o mild hybrid de 48V que pot apagar el motor en baixades o circulant a velocitats inferiors a 10 Km/h, és a dir, quan estem maniobrant per estacionar o circulem al voltant d’una escola per recollir els infants, per exemple. Aquest sistema ECO-G de Dacia, que presenta una potència de 140 CV i una autonomia real de 1.450 quilòmetres en cicle d’homologació WTLP, superior fins i tot a la de qualsevol vehicle dièsel, manté l’etiqueta ECO sense necessitat d’endolls.
L’oferta mecànica del Bigster es completa amb una versió híbrida convencional de 155 CV de potència anomenada Hybrid, que suma un motor de gasolina de quatre cilindres i 107 CV a dos motors elèctrics de mides i potències diferents, i que tindrà un preu confirmat pel fabricant de 29.990 euros. Aquesta mecànica híbrida convencional no és nova dins del grup, ja que és la que Renault fa servir actualment en els Clio i Captur, o que Dacia ja ofereix en el Duster.
Per acabar, a aquesta versió híbrida convencional caldrà sumar-hi una última versió mecànica híbrida lleugera que marida el propulsor 1.2 TCE de tres cilindres amb un sistema microhíbrid o mild hybrid de 48 V amb un canvi manual i dues versions de tracció davantera i una de tracció integral o 4x4 amb uns preus encara per confirmar.