Indústria
Motor Novetats 10/05/2023

Carlos Tavares: "L'exempció dels combustibles sintètics podria provocar un caos en la consolidació del cotxe elèctric"

El director executiu del Grup Stellantis alerta dels perills que pot tenir per a l'electrificació trobar una forma econòmica d'aconseguir E-Fuels

3 min
Carlos Tavares, en una imatge d'arxiu

La Unió Europea feia molt de temps que preparava un escenari on l'any 2035 es prohibís la venda de vehicles de combustió, però quan la votació definitiva d'aquesta mesura era a punt de celebrar-se, Alemanya (juntament amb països com Itàlia, Polònia o la República Txeca) va demanar a Europa de fer una excepció per als vehicles de combustió que fessin servir combustible sintètic. En tractar-se d'un tipus de combustible neutre en emissions de CO2 (s'obté a partir de l'hidrogen i el CO2 de l'atmosfera i en la seva combustió les emissions compensen el que prèviament s'ha capturat), tècnicament no pot estar prohibit a partir de l'any 2035.

No pot estar-ho perquè la proposta de llei de la Unió Europea prohibirà la venda de vehicles que emetin pel tub d'escapament més de zero grams de CO2 per quilòmetre, però, si aquestes emissions són neutres, el vehicle en qüestió es podria comercialitzar. Més enllà de la viabilitat econòmica que pot tenir (o no) la producció d'aquest tipus de combustibles, el CEO del Grup Stellantis, Carlos Tavares, afirma que l'exempció als E-Fuels pot tenir uns resultats caòtics en la consolidació del cotxe elèctric.

Les fàbriques de bateries podrien ser les més afectades si es troba una forma econòmica de produir E-Fuels, segons Tavares.

No tant pel fet que els vehicles de combustió que encara circulin en aquella data ho puguin continuar fent, sinó per la incertesa que pot provocar en els fabricants a l'hora de fer viables les enormes inversions que estan destinant a l'electrificació. En declaracions al mitjà britànic Autocar, Tavares ha assegurat que hi ha dos escenaris respecte dels combustibles sintètics. El primer, comenta, "és que no trenquin els paradigmes, de manera que podrem estar segurs i continuar impulsant els vehicles elèctrics".

En canvi, "el segon escenari passa perquè els E-Fuels sí que trenquin els paradigmes. I aleshores, què fem? Perquè encara falten 12 anys fins a la prohibició dels cotxes de combustió, oi? Què passa si algú aconsegueix un avenç que faci reduir enormement els costos de fabricació dels combustibles sintètics?"

Tavares continua la seva reflexió afirmant que "per executar l'estratègia actual d'electrificació es necessiten 20 anys" i es pregunta "quina és la probabilitat que en una finestra de temps de 20 anys ningú no es presenti amb un avenç paral·lel a l'electrificació que tingui un cost molt més reduït per a la societat, un resultat molt millor per al planeta i que sigui molt més fàcil d'executar".

Stellantis vol electrificar-se, però avisa

Carlos Tavares assegura que el Grup Stellantis està preparat per demostrar-li al món que és "el millor fabricant de vehicles elèctrics" i que fins i tot està obert a la possibilitat de tenir en compte els combustibles sintètics com a alternativa. Però al mateix temps, alerta del perill que els polítics els considerin "com a un combustible per a rics".

El mandatari portuguès afirma que està preocupat per la situació actual.

I és que la queixa principal del mandatari portuguès va en la línia del "perill" que suposaria trobar una forma econòmica de produir combustibles sintètics. Tavares es pregunta "què faríem amb les fàbriques de bateries", "què faríem amb tota la transformació cap a l'electrificació que estem fent com a indústria" i "qui ho pagaria tot".

Això sí, assegura que no ho comenta tant pel que fa a la supervivència del mateixGrup Stellantis sinó en referència a la inestabilitat que provocaria aquest fet en una indústria que dona feina a milions de persones. Finalment, i en línia amb aquest darrer comentari, Tavares acaba l'entrevista amb Autocar dient que està preocupat per Europa i pel món occidental.

stats