Motor Mecànica

Bentley anuncia que deixarà de fabricar el motor W12

El Bentley Batur, un model limitat a 18 unitats, serà el darrer vehicle de la marca britànica en equipar aquest icònic propulsor

Bentley deixarà de fabricar el motor W12
3 min

Que Europa hagi decidit prohibir la venda de cotxes dièsel i gasolina a partir de l'any 2035 té, contràriament al que podria semblar, implicacions directes en els fabricants d'automòbils anys abans d'aquesta data. I és que les marques desenvolupen els seus propulsors per poder-los mantenir a la venda durant molts anys, de manera que el més habitual és que tothom s'estigui centrant en planificar l'electrificació dels propers models i no pas en actualitzar els motors de combustió que encara es troben a la venda.

El darrer exemple d'això el trobem a una marca de luxe, Bentley. El fabricant britànic ha anunciat que finalitzarà la producció del seu icònic motor W12 l'any vinent, concretament al mes d'abril. Després d'haver-ne fabricat més de 100.000 unitats d'aquest refinat i potent motor, Bentley vol tractar de convertir-se en un fabricant sostenible d'automòbils de luxe.

El Bentley Batur serà el darrer model en fer servir l'icònic propulsor W12

Per tal d'aconseguir-ho ha ideat l'estratègia Beyond100, que té com a objectiu que tots els models siguin elèctrics a principis de la propera dècada i reduir les emissions de CO2 de la gamma a 0 g/km. De moment el pla de Bentley s'ha començat a implementar mitjançant els models Bentayga Hybrid i Flying Spur Hybrid, però com que tots dos fan servir propulsors V6 el motor W12 ja no té sentit i no serveix per a complir amb el pla Beyond100.

Comiat amb magnificència

Per a una marca de luxe que no es caracteritza precisament per vendre centenars de milers de cotxes com qualsevol fabricant generalista, haver fabricat més de 100.000 unitats d'un motor és una fita molt important. Precisament per aquest motiu Bentley no ha volgut retirar el seu motor W12 del mercat sense més, sinó que ha optat per desenvolupar prèviament la versió més potent mai vista. Això sí, no arribarà a tots els models de la gamma, sinó que ho farà només a un: el Bentley Batur.

Aquest motor és un 24% més curt que un V12 equivalent

Es tracta d'un cupè molt exclusiu i limitat a tan sols 18 unitats que reinterpreta completament el concepte del Continental GT y potencia el seu motor W12 fins als 750 CV i els 1.000 Nm de parell motor. En qualsevol cas, i malgrat aquest sigui el comiat definitiu d'aquest propulsor, el motor de dotze cilindres de la marca de Crewe continuarà estant disponible per als Bentley Continental GT Speed i Mulliner, Flying Spur Speed i Mulliner i Bentayga Speed fins al 2024.

Dotze cilindres en un espai molt reduit

Els motors més potents que equipen els cotxes més esportius del mercat acostumen a ser V12, però la configuració en W és menys habitual. El Grup Volkswagen ha estat sempre el principal impulsor d'aquestes mecàniques, ja sigui en models com els Bugatti Veyron o Chiron amb motor W16 o fins i tot en models generalistes com el Volkswagen Passat amb motor W8. Bentley s'ha caracteritzat amb el pas dels anys per muntar motors W12, especialment des de la creació d'aquesta mecànica de 6.0 litres l'any 2002. En comparació amb un V12 equivalent, l'W12 és un 24% més curt i ocupa molt menys espai.

La darrera evolució de l'W12 desenvolupa 750 CV i un parell motor de 1.000 Nm

En aquests més de vint anys els enginyers de Bentley han aconseguit reduir les emissions del seu propulsor estrella en un 25%, alhora que han augmentat la potència en un 37% i el parell motor en un 54%. Però malgrat tot, aquestes dades no són suficients com per poder mantenir un motor tan contundent i contaminant al mercat. Així, tothom qui vulgui aconseguir una de les darreres unitats d'aquest propulsor té poc més d'un any per fer-ho... sempre i quan la seva cartera li ho permeti.

stats