Abarth entra de ple en l'electrificació total amb el 500e
La marca italiana presenta el seu primer model 100% elèctric, que té un preu de 43.000 euros
L'electrificació del món del motor avança a un ritme imparable, però fins i tot avui en dia encara existeix el dubte de saber què faran les marques de cotxes més esportives. És una realitat que els vehicles de fabricants com Ferrari, Lamborghini, Porsche o similars tenen en el so un dels seus principals al·licients, però com que els motors elèctrics homogeneïtzaran aquest so és possible que algunes marques prefereixin apostar per un hipotètic futur protagonitzat per combustibles sintètics o fins i tot per hidrogen.
Però mentre no arribin aquestes opcions els fabricants de vehicles prestacionals, de la mateixa manera que tota la resta, han d'implementar progressivament l'electrificació. Algunes ho fan de forma parcial, però d'altres ho han apostat tot per la mobilitat 100% elèctrica. Aquest és el cas d'Abarth, una marca de vehicles esportius que es caracteritza per preparar les versions més radicals dels models de Fiat.
Alguns dels models recents més populars d'aquest fabricant són el 124 Spider, el Grande Punto o el 500 en les seves gairebé infinites configuracions, i de fet fins avui mateix comercialitza versions de combustió d'aquest darrer model. Però si el Fiat 500 s'ha electrificat... Abarth havia d'escollir si electrificar el seu 500 o optar per una altra solució que, avui en dia, encara no es coneix. Així, la marca de l'escorpí ha optat per presentar l'Abarth 500e, el primer model 100% elèctric de la seva història.
Disseny marcadament esportiu
El nou Abarth 500e segueix la mateixa recepta que els models de combustió: és com un Fiat 500e, però força més esportiu i radical. Així els para-xocs, els faldons laterals, les motllures del difusor posterior o les llandes d'aliatge són específics per aquesta versió, que també disposa d'uns retrovisors en color gris titani i diversos vinils i inscripcions identificatives. A més, la il·luminació és Full LED i la graella frontal està carenada per afavorir l'eficiència aerodinàmica.
Al seu interior també hi trobem els típics detalls de la marca italiana. Elements com els seients o el volant estan entapissats en Alcantara, i detalls com les costures en diversos colors, els pedals d'alumini o la instrumentació digital amb menús específics completen un habitacle que denota força esportivitat. La versió de llançament Scorpionissima disposa de tot l'equipament que podem escollir per al 500e, i en el qual no hi falten elements com la pantalla central de 10,25 polzades amb sistema Uconnect, la càmera 360º, els assistents d'aparcament, els seients amb calefacció, el sistema de so prèmium signat per JBL o diversos assistents a la conducció. Això sí, el seu preu no és precisament econòmic: 43.000 euros.
Què hi trobem sota el capó de l'Abarth 500e?
El motor elèctric de l'Abarth 500e genera un total de 154 CV i un parell motor de 235 Nm. En comparació amb l'Abarth 595 de combustió és una mica menys potent (el 595 té 165 CV), però accelera més ràpid: 7 segons en arribar a 100 km/h, pels 7,8 del 595. Això sí, la velocitat punta està limitada a 155 km/h per evitar una descàrrega excessiva de la bateria.
Una bateria que, per cert, té una capacitat de 42 kWh i anuncia una autonomia de 250 quilòmetres. No és una xifra gaire elevada, però cal tenir present que els models d'Abarth han d'apostar per reduir el pes tant com sigui possible (quelcom complicat en els vehicles elèctrics) i que la gestió de la potència no pot prioritzar l'eficiència, sinó més aviat les prestacions. Amb tot, per carregar la bateria la marca de l'escorpí anuncia que és possible fer servir un endoll de fins a 85 kW per recuperar 50 quilòmetres en tan sols 5 minuts.
La gestió de la potència es pot modificar mitjançant un total de tres modes de conducció: Turismo, Scorpion Street i Scorpion Track. El primer limita la potència a 100 kW i el parell a 220 Nm per aconseguir la màxima eficiència possible, el segon deslimita les prestacions del motor però fa servir la frenada regenerativa i el tercer entrega tota la potència disponible. A més, com a curiositat Abarth ha equipat el 500e amb un sistema de so artificial que imita el so del motor de combustió dels models 595 i 695. Com dèiem al principi, el so és un dels al·licients dels vehicles esportius... i Abarth no ha volgut renunciar-hi del tot.