Cotxe elèctric
Ara Motor

Hispano Suiza ressuscita i fabricarà cotxes elèctrics a Barcelona

Miquel Suqué, president d'Hispano Suiza Fábrica de Automóviles i besnét del fundador, anuncia el retorn a l’activitat de la mítica marca de cotxes de luxe

Hispano Suiza ressuscita i fabricarà cotxes elèctrics a Barcelona / HISPANO SUIZA Zoom

Hispano Suiza tornarà a fabricar automòbils, gairebé vuitanta anys després d’haver deixat de fer-ho. De fet, la nova Hispano Suiza no és ben bé la mateixa marca que l'original, fundada l'any 1904, ja que va ser expropiada i absorbida pel govern franquista el 1946 mitjançant l'INI (Instituto Nacional de Industria) i integrada al conglomerat de titularitat estatal Enasa, embrió de la futura Pegaso.

Actualment els drets d’explotació de la mítica marca d’automòbils són propietat del Grup Peralada Hispano-Suiza Fábrica de Automóviles SA (amb un guió entre els mots 'Hispano' i 'Suiza'), una societat fundada l'any 1986 i que actualment està dirigida per Miquel Susqué i Mateu, besnét del fundador de la companyia, Damià Mateu. Ara la mítica marca vol ressorgir amb un cotxe esportiu elèctric que presentarà oficialment durant el Saló de Ginebra del proper mes de març i que serà fabricat a Barcelona.

Segons ha confirmat el mateix Miquel Susqué als micròfons de RAC1, el nou cotxe elèctric d’Hispano Suiza “està inspirat en un model únic fabricat el 1938” i tindrà “un disseny espectacular”. A la pàgina web d'Hispano Suiza ja es pot veure com serà el perfil del nou cotxe elèctric i de luxe de la marca catalana, i es pot comprovar que de fet el model al qual es referix el senyor Susqué és el mític Hispano Suiza Dubonnet Xenia, una joia de l''art déco' del qual ja vam parlar fa uns mesos.

Hispano Suiza Dubonnet Xenia, una obra mestra de l’art déco Zoom

Hispano Suiza Dubonnet Xenia, una obra mestra de l’art déco / Mullin Automotive Museum

Amb tot, la nova Hispano Suiza no serà cap fabricant en sèrie, sinó que vol mantenir el luxe i l’exclusivitat que evoca la seva història fabricant poques unitats cada any de manera artesanal. “Aquesta mena de vehicles es venen sols, ja que només en fabricarem unes cinc unitats cada any”, diu Susqué. L’exclusivitat dels seus cotxes farà que, segons afirma el mateix president de la companyia, aquests vehicles tinguin un “preu astronòmic, molt elevat” a causa de la “gran quantitat de col·leccionistes” que compren aquest tipus de vehicles.

El moviment del Grup Peralada també respon a la decisió del Tribunal Suprem, que després d’anys de litigis entre aquest grup i l’empresa barcelonina Delmar 04, va autoritzar l'ús de la marca Hispano Suiza al grup industrial Delmar 04 per presentar un prototip durant el Saló de Ginebra de l'any 2000. Dinou anys després, Hispano Suiza tornarà a la primera pàgina internacional, amb un actiu gegant, la seva pròpia història. I és que gairebé 115 anys després de la seva fundació, Hispano Suiza segueix enlluernant els apassionats dels automòbils de mig món, i el seu retorn ajudarà a consolidar Catalunya com un dels centres globals de desenvolupament automobilístic.