Fiat Mefistofele, el dimoni de quatre rodes
El Mistofele va ser una creació digna del dimoni: un esportiu amb motor d'avió que va batre rècords encara vigents avui
Durant els anys 20 Europa vivia un moment d’esperança i creixement econòmic i industrial, després del llarg túnel de la Primera Guerra Mundial (1914-1918) i abans de l’auge dels feixismes dels anys 30. Un jove anglès adinerat anomenat Ernest Eldridge va ser el responsable de la creació d’un bòlid sorprenent anomenat Fiat Mefistofele. Eldridge, que havia servit a l’exèrcit britànic durant la Primera Guerra Mundial com a conductor d’ambulàncies, era un gran apassionat de la velocitat sobre quatre rodes i de l’aviació, i va decidir unir les seves dues grans passions per crear el Mefistofele.
El Fiat Mefistofele és un vehicle construït a mà que aprofita la base d’un Fiat SB4 Corsa de l’any 1908 modificat amb un motor d’avió (també Fiat) de sis cilindres i 21.706 centímetres cúbics, que oferia 350 CV de potència. Aquest monstre de l’asfalt tenia com a objectiu convertir-se en el cotxe més ràpid del moment, i a Fiat van decidir ajudar el jove anglès.
Mecànicament es van adaptar els cilindres del motor A.1 d’avió per encabir-lo sota el capó, canviant els cilindres del propulsor i posant quatre vàlvules amb bugies de Magnetti Marelli i allargant la carrosseria del vehicle reaprofitant les restes d’un autobús de Londres que havia patit un accident.
El resultat era un cotxe realment infernal, amb un so que feia por, i per això va rebre el nom de Fiat Mefistofele o Mefistòfil, en català, un dimoni que s’emporta les ànimes dels desgraciats i que es va fer molt popular per les obres de Faust i Goethe.
El bòlid creat per Fiat i Eldridge no va passar desapercebut, i el 5 de juliol del 1924 va ser convocat per a una cursa de velocitat per Delage, un fabricant especialitzat en cotxes de carreres i que ja havia conquerit les 500 Milles d’Indianapolis. La cita, fixada a una carretera als afores d’Arpajon (França), va veure com el diable de Fiat, pilotat pel mateix Eldridge, va assolir els 230,55 km/h de velocitat punta, un nou rècord mundial. El 12 de juliol va tornar a la carretera després d’haver incorporat un sistema de marxa enrere, requisit indispensable per homologar el rècord de velocitat, i va obtenir una nova fita al registrar 234,98 km/h de velocitat punta.
El rècord d’aquest diable de quatre rodes segueix vigent encara avui, ja que va ser l'últim rècord de velocitat fixat en carretera oberta. Els 234,98 km/h de velocitat punta en carretera oberta al trànsit i sortida aturada en només un quilòmetre i els 234,75 km/h que va obtenir en la primera milla sortint aturat és un rècord que encara continua vigent. Actualment el Fiat Mefistofele es pot visitar en el museu del Centro Storico de Fiat a Torí.