Motor La Guantera

Extreme E: un Dakar que va amb piles

Laia Sanz i Carlos Sainz compartiran volant
i Josep Lluís Merlos
02/04/2021
5 min

L’atac d’un ós polar era el que li feia més por. Per això Albert Bosch portava un parell de rifles entre l’equipament que duia el 2012 per creuar l’Antàrtida en solitari i sense assistència mecànica (1.152 km). Curiosament, a la web de l’emprenedor i esportista de Sant Joan de les Abadesses hi consten primer els fracassos (ell en diu errors positius) que no pas els múltiples èxits assolits en les diverses aventures que ha fet durant tota la seva vida amb reptes molt variats.

Bosch ha fet nou vegades el ral·li Dakar amb vehicles molt diferents. L'última el 2015, quan va ser el primer a córrer-lo amb un cotxe totalment elèctric. L’Acciona EcoPowered va abandonar a la tercera etapa per un problema menys aterridor dels que temia quan va anar al pol Sud, o dels que havia llegit a les novel·les de Jack London: les bateries del cotxe no tenien prou autonomia.

En els últims sis anys, la tecnologia dels cotxes elèctrics ha avançat molt, però encara hi ha alguns aspectes que no estan solucionats del tot, com és precisament la capacitat de fer molts quilòmetres amb una sola càrrega d’energia. O, si més no, prou com per recórrer tota una jornada del raid més intens del planeta.

L’enginyós empresari madrileny Alejandro Agag ha aconseguit superar que se'l reconegui per haver-se casat amb la filla de José María Aznar gràcies als seus èxits organitzatius en l’esport del motor. El més popular: la creació de la Fórmula E, el campionat per a monoplaces iniciat el 2014 amb la voluntat de convertir-se en l’equivalent a la F1 però utilitzant l’electricitat com a font energètica. Avui, després de sis temporades, aquest campionat està molt consolidat i desperta l’interès de diversos fabricants d’automòbils de reconegut prestigi.

Agag ha fet un pas més, i aquest cap de setmana comença a rodar –sense fer soroll, això sí– el seu nou invent: l’Extreme E.

Raids elèctrics

Al gener, durant l'última edició del Dakar, el francès Guerlain Chicherit –un pilot molt polifacètic– va fer una exhibició amb un cotxe elèctric al bivac del raid més famós del món. La iniciativa tenia com a objectiu presentar els seus plans per a la creació d’una categoria elèctrica per al futur més immediat de la cursa que va crear Thierry Sabine.

Però l’Extreme E se li ha avançat, i aquest cap de setmana a la localitat d’Al-Ula, a l’Aràbia Saudita, hi haurà la primera de les cinc proves que formen el calendari de la temporada inaugural d’aquesta competició, que pretén ser “un Dakar de petit format”.

L'Acciona i el Cupra, dos dels cotxes de l'Extreme E.

Les altres proves seran al Senegal al maig, a Groenlàndia a l’agost, al Brasil a l’octubre i a Terra del Foc al desembre. “Hem triat cinc indrets del planeta en quatre continents diferents que han patit les conseqüències del maltractament ecològic infringit per la humanitat per conscienciar-la de la necessitat que tenim d’actuar diferent, i de reconèixer que tots estem en deute pel mal que hem causat a aquests llocs amb la nostra influència sobre el canvi climàtic”, explicava a l’ARA Alejandro Agag.

Els objectius d’aquest campionat són impulsar el cotxe elèctric i la sostenibilitat, potenciar la igualtat tecnològica entre els equips i promoure la seva paritat de gènere, ja que la feina de pilotar-los ha d’estar repartida entre una dona i un home en cadascuna de les nou formacions inscrites.

Tots els equips faran servir el mateix vehicle, l’Odissey 21, un prototip totalment elèctric amb l’aspecte d’un SUV, que és la tipologia dels cotxes que més èxit comercial tenen actualment a tot el món. Les bateries s’abasteixen amb sistemes d’hidrogen verd per donar vida a un motor de 400 kW (l’equivalent a uns 560 CV de potència). L’acceleració –la seva dada més radical– permet passar de 0 a 100 en 4,5 segons. Fa quatre metres i mig de llarg i dos i mig d’ample, i pesa... 1.780 quilos. Aquest és probablement el seu hàndicap principal, a causa de les moltes bateries que calen per moure aquest conjunt, que han sigut construïdes per la divisió d’enginyeria externa de l’equip Williams de F1.

Els vehicles dels participants i el material logístic necessari per a l’organització de les curses viatgen i estan durant tot l’any en un antic vaixell de passatgers, el Santa Helena, que és també la seu itinerant del campionat. “El nostre objectiu és reduir a zero l'empremta de carboni del campionat. Per això, al potenciar els desplaçaments marítims en lloc de fer-ho per aire, creiem que reduirem en un 75% les emissions de CO2 que la nostra iniciativa pot produir”, explica Agag.

Una representació selecta

Entre els nou equips participants hi ha noms molt il·lustres. Lewis Hamilton és el propietari de l’X44, en el qual corren la dentista de Burgos Cristina Gutiérrez i el nou vegades campió mundial de ral·lis Sebastien Loeb. Altres pilots de F1 vinculats al campionat són Nico Rosberg, que dirigeix una de les formacions, i Jenson Button, que correrà amb l’equip JBXE, del qual també és propietari.

La marca catalana Cupra dona nom a un dels equips, en el qual correrà el polifacètic suec Mattias Ekström. La llegendària firma Hispano Suiza també hi està representada, a través de l’anglès Oliver Bennet i la canària Christine Giampaoli Zonca.

L’equip de procedència més homogènia és l’Acciona Sainz XE Team, amb la catalana Laia Sanz i el madrileny Carlos Sainz, que és el propietari d’aquesta formació juntament amb el seu fill, que té una part de l’accionariat. El patrocinador principal, Acciona, és el mateix que va donar suport a l’aventura elèctrica d’Albert Bosch el 2015.

El 'Santa Helena' és el vaixell que fa de base del campionat.

“El fet de competir en un campionat que dona igualtat d’oportunitats de gènere, en el qual els dos pilots tenen la mateixa importància i tots dos poden guanyar o perdre, em sembla original i inclusiu. Per a un veterà com jo, és de les poques coses que em queden per provar. Si no ho hagués fet, hauria deixat una assignatura pendent massa important”, diu Sainz.

Com el pilot espanyol, Laia Sanz defensarà els colors del RACC. “No podia tenir un millor mestre que el Carlos. L’oportunitat d’aprendre a pilotar acompanyant-lo en aquesta aventura no té preu”, explicava la pilot de Corbera, que va provar l’Odissey 21 en uns tests que van fer a Terol i que ha preparat la participació en aquesta cursa corrent el Raid de Dubai amb un bugui lleuger, amb el català Lucas Cruz –habitual copilot de Sainz– al seu costat. Tot plegat, els primers passos per al canvi de la moto pel cotxe, que no trigarà gaire temps a produir-se.

La preparació i el manteniment del cotxe de Sainz-Sanz van a càrrec de l’enginyeria catalana QEV Technologies, dirigida per Joan Orús. Ells han sigut els artífexs de vehicles com L’Arcfox GT i l’Hispano Suiza Boulogne, el cotxe elèctric que debutarà aviat a la categoria RX2 del Campionat del Món de ral·licròs; i també són els responsables tècnics d’equips amb molt prestigi a la Fórmula E, com Mahindra, entre altres projectes.

El format dels XPrix –que és com s’anomena cada cursa– és molt singular, amb mànigues a l’esprint sobre un recorregut off-road de menys de vint quilòmetres al qual cal fer dues voltes (les bateries no aguanten més) a la màxima velocitat. Cada cita durarà dues jornades, amb fases classificatòries, dues semifinals i una final.

Com passa a la Fórmula E, els aficionats podran donar suport als equips i als diferents pilots favorits a través d’una participació telemàtica que aportarà potència addicional a la pròpia del cotxe.

stats