Dakar
Motor 30/12/2021

Audi aterra al Dakar amb un cotxe electrificat

L’Audi RS Q e-tron és un totcamí electrificat pensat per intentar l’assalt al ral·li més dur del món

4 min
Audi RS Q e-tron

El món del motor està canviant, i el canvi de paradigma elèctric ha arribat al Dakar que començarà aquesta setmana a Yeda, a l’Aràbia Saudita. Audi hi debutarà amb un vehicle electrificat amb tres motors o propulsors, dos motors elèctrics que esdevenen motrius (és a dir, són els responsables de fer moure les rodes de cada eix) i un últim motor de gasolina, que no fa de propulsor principal sinó que ha de fer les funcions de generador d’electricitat per alimentar els motors principals un cop esgotada la bateria emmagatzemada a les bateries de 52 kWh de capacitat que té l’Audi RS Q e-tron.

I és que la tecnologia elèctrica i la capacitat de les bateries impossibiliten que Audi o qualsevol altre fabricant puguin competir amb un model totalment elèctric al Dakar, cosa que els obliga a haver de recórrer a un model híbrid electrificat. No és el primer cop que un model híbrid corre el Dakar, però sí que serà el primer cop que un cotxe electrificat tingui opcions reals de victòria al ral·li més dur del món.

Amb tot, els responsables d’Audi Sport asseguren que l’objectiu en aquest Dakar 2022 és el de guanyar experiència i sumar quilòmetres per esdevenir realment competitius en un horitzó no gaire llunyà. I és que la complexitat tècnica i electrònica d’aquest Audi RS Q e-tron és altíssima, ja que compta amb un software específic basat en algoritmes complexos i pensat per gestionar la durada de les bateries i l’entrega immediata de potència en tot moment, així com sensors i un sistema de refrigeració per mantenir les bateries de liti i els motors a una temperatura de servei òptima. 

Detall del funcionament de l'Audi RS Q e-tron.

Un altre aspecte interessant del flamant Audi RS Q e-tron és el seu sistema MGU o centraleta, encarregat de la recuperació de l’energia cinètica que es produeix en frenades i desacceleracions, heretat de les solucions que els cotxes d’Audi ja han fet servir en altres competicions com la Fórmula E o Le Mans. De fet, l’Audi RS Q e-tron estrena també un nou sistema de frenada que combina el fre hidràulic convencional amb un complex sistema de frenada elèctrica regenerativa que és gestionat per diversos sensors i el software desenvolupat per a aquest vehicle.

El fet de ser un vehicle diferent no eximeix l’Audi RS Q e-tron d’haver de complir amb la normativa vigent per competir al Dakar, i per això el totcamí electrificat alemany té un sistema electrònic que limita la potència que els tres motors elèctrics envien a l’eix davanter i posterior a un màxim de 288 kW (uns 390 CV sobre cada eix).

Un autèntic ‘dream team’

Encara que els responsables d'Audi assegurin que l’objectiu final en aquest Dakar no és la victòria, el que és cert és que l’Audi RS Q e-tron tindrà tres dels millors pilots del moment al volant. Audi Sport ha creat un autèntic dream team al voltant del seu RS Q e-tron, amb una alineació d’autèntic luxe. L’equip dels d’Ingolstadt comptarà amb el catorze cops guanyador del Dakar Stéphane Peterhansel, el dues vegades campió del món de ral·lis i tres cops del Dakar Carlos Sainz –que anirà acompanyat del català Lucas Cruz al seient del copilot– i el suec Mattias Ekström, que acaba de guanyar el campionat de turismes elèctrics Pure ETCR al volant d’un Cupra León e-Racer i que també compta amb campionats del món de ral·licròs o WRX i del campionat de turismes alemany o DTM. 

Audi RS Q e-tron.

Amb tres gegants de l’automobilisme com Peterhansel, Sainz o Ekström costa imaginar que Audi no opti a la victòria en cada etapa del Dakar 2022, per bé que haurà de superar la dura competència dels seus rivals de combustió. El gran rival dels cotxes d’Audi serà el Toyota GR DKR Hilux de Nasser Al-Attiyah, impulsat per un motor gasolina V6 i sensiblement més lleuger que l’Audi RS Q e-tron gràcies a l’absència de motors elèctrics i bateries de liti. De fet, el vehicle d’Audi té un sobrepès de 370 quilos només tenint en compte el pes extra que suposen les bateries de liti i el sistema de refrigeració de les bateries per funcionar al desert en condicions extremes. Precisament per això Toyota ja ha anunciat que no competirà mai al Dakar amb cotxes elèctrics i que està treballant en la possibilitat que els Hilux del futur siguin vehicles impulsats per pila de combustible d’hidrogen.

L’altre gran rival dels Audi i Toyota en la categoria T1 serà el Prodrive BRX Hunter, un altre totterreny amb motor de combustió que comptarà amb els pilots Sébastien Loeb, Orlando Terranova i el català Nani Roma –dues vegades guanyador del Dakar– i que apunta a ser una de les revelacions d’aquest Dakar, ja que els primers tests semblen apuntar que el cotxe de Prodrive serà prou competitiu.

stats