Opinió
Ferran Vital

I els vaixells contaminants, què?

Segons alguns estudis, 15 vaixells contaminen tant com uns quants centenars de milions de vehicles

Un grup mirant-se un dels creuers de la companyia Royal Caribbean a Barcelona. / FRANCESC MELCION Zoom

D'uns mesos ençà les autoritats administratives han pres consciència de les conseqüènciesmediambientals i sobre la salut de les persones dels motors amb mecànica dièsel. Moltes ciutats europees (entre les quals hi ha la capital catalana) prohibeixen o prohibiran la circulació dels vehicles dièsel més antics per evitar les conseqüències de les seves emissions, cosa que repercutirà favorablement en la salut de la ciutadania.

Irònicament, la Unió Europea i els estats membres han afavorit durant molts anys la compra de cotxes dièsel, incentivant-ne el preu amb una fiscalitat més baixa i afavorint l'expansió d'aquest combustible. Encara avui omplir el dipòsit d'un cotxe dièsel és sensiblement més barat que fer-ho en un de benzina, a causa d'una fiscalitat més petita.

Els grans vaixells són molt contaminants

Però les ciutats costaneres, com per exemple Barcelona o Tarragona, tenen un focus contaminant que encara cap administració s'ha atrevit a prohibir o fiscalitzar: els grans vaixells de passatgers o mercaderies.

Segons els estudis que s'han fet fins ara, els vaixells utilitzen un combustible 2.700 cops més contaminant que el dièsel dels cotxes, i el seu trànsit suposa una cinquena part del consum mundial de combustible. A més, el transport marítim no ha parat de créixer els darrers anys.

El combustible que utilitzen els vaixells desprèn més partícules que els motors dièsel i, a més, allibera òxid de sofre i metalls pesants, entre altres elements altament cancerigens. Segons va publicar el diari anglès 'The Guardian', 15 dels vaixells més grans del món contaminen el mateix que 760.000.000 de cotxes. De què servirà que comprem cotxes elèctrics i híbrids si seguim transportant aquests cotxes en vaixells altament contaminants?