Ferran Vital

Mazda RX-9, el motor rotatiu torna l'any 2020

La marca d'Hiroshima prepara el retorn de la saga RX amb l'RX-9, un esportiu amb motor rotatiu

Mazda RX-9 2020 / MGLAWRENCE Zoom

L’any 2020 Mazda celebrarà el seu centenari. Per commemorar-lo, la direcció de la marca d’Hiroshima ha donat llum verda a l’equip d’enginyers perquè desenvolupin un nou cotxe esportiu dotat d’un motor rotatiu (wankel), que s’inspiraria en el disseny del prototip RX-Vision i rebria el nom de RX-9.

El futur RX-9 es presentarà com a prototip l’any vinent, ja que el 2017 es compleixen cinquanta anys de l’aparició del primer Mazda amb motor rotatiu, el Cosmo Sport.

Mazda Cosmo Sport, el primer esportiu amb motor rotatiu Zoom

Mazda Cosmo Sport, el primer esportiu amb motor rotatiu / Viquipèdia

El disseny final de l'RX-9 es presentarà al Saló de Tòquio de l’any 2019 i la seva comercialització s’iniciarà l’any 2020. Serà el primer cop que Mazda torni a donar vida a la seva divisió esportiva RX, ja que el darrer RX-8 fou deixat de fabricat l’any 2012.

El nou RX-9 disposarà d’un esquema de propulsió (tracció posterior), i vol ser un esportiu lleuger i àgil (es parla d’un pes de 1.300 quilos). Per aconseguir-ho, els enginyers japonesos utilitzaran el sistema d’autoblocatge posterior Transaxle (el mateix que utilitzen els Ferrari 458 o Alfa Romeo Giulia, per exemple). El motor rotatiu erogarà uns 400 cavalls de potència, i disposarà de l’electrònica necessària per contrarestar les mancances dels motors wankel (alt consum i altes emissions).

De fet, ja es rumoreja que l'RX-9 disposarà d’alguna mena de sistema híbrid que permeti disposar d’un motor electrònic per ajudar el motor wankel de dos rotors (amb només 1.6 litres de cilindrada en total) a lliurar un parell més elevat i consumir menys combustible (i, per tant, reduir la taxa d’emissions) en els cicles urbans.

El preu estimat del futur RX-9 serà d’uns vuit milions de iens, uns 70.000 euros al canvi actual.