Ferran Vital

Ecològics i esportius: el futur no serà avorrit

Repassem els millors vehicles híbrids i elèctrics del mercat, ordenats d'acord amb la seva potència i prestacions

mercedes-benz SLS AMG Electric-Drive / MERCEDES-BENZ Zoom

Representen el futur. Cotxes passionals, dissenys d’infart i prestacions dignes de cotxes de competició. A continuació us presentem alguns dels cotxes d’ensomni més espectaculars del món, per bé que amb diferències significatives, ja que alguns aposten de forma decidida per l'electrificació de la mobilitat mentre que d'altres empren l’energia elèctrica com un mètode per sumar potència als motors de combustió tradicional. L'ordre de la presentació respon a la potència total d’aquests monstres de l’asfalt:

Ferrari LaFerrari

Probablement el LaFerrari representa millor que ningú la filosofia de la majoria d’aquests esportius. Un híbrid que suma un motor V12 convencional i un propulsor elèctric per erogar un total de 950 cavalls de potència enviats a les rodes posteriors. A diferència d’altres rivals (918 Spyder o McLaren P1) no pot funcionar en mode 100% elèctric ni disposa de tracció integral.

LaFerrari Zoom

LaFerrari / Ferrari

Una autèntica barbaritat a un preu prohibitiu: 1,2 milions d’euros per cadascuna de les 499 unitats que la marca de Maranello va fabricar del successor dels llegendaris F40 i F50.

McLaren P1

La marca britànica només va fabricar 375 unitats del P1, un híbrid que arriba als 916 cavalls gràcies a la suma d’un motor tèrmic de 3,8 litres de cilindrada i 737 CV i un motor elèctric de 179 CV.

McLaren P1 Zoom

McLaren P1 / McLaren

Com el LaFerrari, el P1 és un vehicle de propulsió (tracció posterior) i a un preu prohibitiu (supera per poc el milió d’euros), però, a diferència de l’italià, el britànic pot funcionar en mode 100% elèctric, tot i que amb una autonomia limitada de 10 a 20 quilòmetres.

Lamborghini Asterion

Lamborghini va presentar fa relativament poc temps el prototip Asterion, un híbrid endollable (a diferència dels seus competidors es pot recarregar a la xarxa elèctrica) que arriba als 910 cavalls gràcies a la suma del ja conegut V10 atmosfèric que Lamborghini ja utilitza en altres vehicles de la gamma i que eroga 610 cavalls, amb tres motors elèctrics que aporten un total de 300 cavalls més.

Lamborghini Asterion Zoom

Lamborghini Asterion / Lamborghini

L’Asterion pot circular en mode 100% elèctric amb una autonomia real de 50 quilòmetres, i disposa de tracció total a les quatre rodes, un dels senyals d’identitat de la marca de Sant’Agata.

Porsche 918 Spyder

El 918 Spyder (Porsche només en va fabricar 918 unitats al preu de 800.000 euros cadascuna) suma un motor de combustió i dos d'elèctrics per erogar una potència total de 887 cavalls.

Porsche 918 Spyder Zoom

Porsche 918 Spyder / Porsche

Ofereix cinc modes de conducció, que inclouen un sistema 100% elèctric (anomenat E-Power), i, a diferència del LaFerrari o el P1, aquest petit alemany ofereix un sistema de tracció integral, és a dir, de quatre rodes motrius.

Jaguar C-X75

A diferència dels seus rivals, el Jaguar C-X75 mai va arribar a fabricar-se. I és que la història d’aquest cotxe, projectat l’any 2011, es va truncar a finals del 2012, quan Jaguar va cancel·lar el projecte.

Jaguar CX-75 Zoom

Jaguar CX-75

Tot i no haver estat mai fabricat en sèrie, Jaguar en va fer cinc unitats que servien com a prototip del C-X75. La idea era molt agosarada: sumar un modest motor de combustió 1.6 de quatre cilindres (que erogava uns espectaculars 502 cavalls) amb dos motors elèctrics que sumaven 370 cavalls per arribar a una xifra al voltant dels 880 cavalls.

Mercedes SLS AMG Electric Drive

El Mercedes SLS no és un cotxe elèctric, ni tan sols híbrid, en la seva versió estàndard. Però l'SLS AMG Electric Drive és una especificació pròpia dins l’univers AMG, amb un funcionament 100% elèctric, ja que, a diferència de la resta de vehicles esmentats, no disposa de motor de combustió.

Mercedes-Benz SLS AMG Electric-Drive Zoom

Mercedes-Benz SLS AMG Electric-Drive / Mercedes-Benz

I és que aquest SLS AMG Electric Drive utilitza quatre motors elèctrics (un a cada roda motriu) per oferir una potència total de 750 cavalls. Per un preu una mica més accessible (dins de les xifres en què es mouen els seus rivals) de 434.000 euros, la divisió esportiva AMG pot preparar-nos aquesta evolució elèctrica de l'SLS.

Renovo

El preparador nord-americà Renovo utilitza una carrosseria del Shelby Cobra Daytona i un xassís Shelby per muntar dos motors elèctrics que envien vora 500 cavalls de potència al tren posterior (propulsió o tracció al darrere). Igual que l'SLS AMG Electric Drive no té motor de combustió, cosa que el converteix en un vehicle d’emissions zero.

Renovo Cupè Zoom

Renovo Cupè

En tractar-se d’un vehicle pràcticament artesanal, el Renovo tindrà un preu d’uns 500.000 euros quan es posi a la venda (potser a inicis del 2017). Això sí, estèticament potser és el més bonic de tots.

Rimac

Nascut del somni d’un empresari croat anomenat Mate Rimac, aquest esportiu 100% elèctric va ser presentat l’any 2011, i es va assegurar que se'n fabricarien 88 unitats a partir del 2012. Tot i que encara no s’ha pogut demostrar, el seu creador assegura que accelera de 0 a 100 en menys de 3 segons i que arribarà als 1.000 cavalls de potència, xifres poc creïbles. I és que és més que dubtós que aquest vehicle vegi mai la llum de forma definitiva.

Rimac, un cotxe fantasma Zoom

Rimac, un cotxe fantasma / Rimac

BMW i8

El BMW i8 és un exercici de disseny futurista i demostració de poder tecnològic de la marca bavaresa. Aquest cupè de quatre places disposa d’un motor de combustió de tres cilindres d’un litre i mig de cilindrada que s’associa a un propulsor elèctric que eroga uns magnífics 362 cavalls.

BMW i8 Zoom

BMW i8 / BMW

A més, el xassís i el bastidor de l’i8 estan fets d’alumini i fibra de carboni, per mantenir el pes contingut i homologar un consum real de poc més de 2 litres als 100 quilòmetres. A més, en mode 100% elèctric, l’i8 té una autonomia de 35 quilòmetres, suficient per a petits trajectes urbans quotidians.

Tesla Model S

Tesla és el referent dels vehicles elèctrics, esportius i de luxe. Per tancar aquest llistat no hi ha cap cotxe millor que el Model S i els seus 332 cavalls (o la variant Model S P90D Performance, que arriba als 422 cavalls), completament elèctrics, amb una autonomia d’uns 500 quilòmetres.

Tesla Model S Zoom

Tesla Model S / Tesla

El Model S és un símbol de futur, un cotxe avançat al seu temps que ens mostra com la mobilitat sostenible serà tant o més apassionant que els motors tèrmics de benzina, però sense fums o partícules perjudicials per al medi ambient i per a les persones.