Seguretat
Motor 10/12/2021

Renault Zoe i Dacia Spring, els cotxes elèctrics menys segurs del mercat segons Euro NCAP

El vehicle elèctric de Renault es converteix en el primer cotxe de zero emissions amb zero estrelles de seguretat, i el totcamí de Dacia és qualificat com un cotxe d’alt risc “potencialment mortal”

3 min
El Zoe no ha obtingut cap estrella Euro NCAP

El programa d’avaluació de vehicles europeu, també conegut com a Euro NCAP, ha castigat amb zero estrelles el Renault Zoe, el popular vehicle elèctric de la marca francesa. Aquests resultats s'han rebut com una galleda d’aigua freda a Renault, la primera marca que va assolir les cinc estrelles de seguretat amb el Laguna l’any 2001 i que ara veu com ostenta també el dubtós honor de fabricar el vehicle més mal avaluat de l’any i l’elèctric menys segur del moment.

El Renault Zoe ja és un cotxe veterà, amb presència al mercat des de l’any 2013. Fins ara ha sigut un puntal de l’estratègia elèctrica de Renault, que l’ha anat actualitzant i millorant amb noves bateries i més càrrega tecnològica al llarg de tots aquests anys, però això no ha sigut suficient per mantenir la seva bona qualificació inicial en matèria de seguretat. De fet, el Zoe va obtenir les cinc estrelles de seguretat l’any 2013, quan va ser presentat el model original, però, vuit anys després, les noves disposicions i sistemes avaluadors l’han convertit en el primer vehicle a obtenir zero estrelles de seguretat dels últims anys.

El sistema d’avaluació actual valora els elements tecnològics i ajudes a la conducció per evitar accidents com els sistemes de frenada automàtica i els sensors de detecció de vehicles, vianants o ciclistes, uns sistemes de seguretat que el Zoe d’accés no inclou de sèrie. El vehicle elèctric de Renault tampoc inclou assistent de canvi de carril, ni detector de cansament del conductor, ni airbags que protegeixin eficientment els genolls o el cap, entre d'altres. A més, l’airbag lateral de què disposava el model original ha sigut substituït per un altre de menys segur, segons Euro NCAP.

En l’avaluació final el Zoe ha obtingut unes qualificacions força dolentes i allunyades del prestigi d'una marca com Renault, ja que només ha obtingut un 43% de protecció d’adults o places davanteres en cas d’impacte, un 52% de protecció als infants a les places posteriors, un 41% de protecció a altres usuaris (ciclistes, vianants o altres conductors) i un pobre 14% en assistents de seguretat. Amb aquestes xifres l’informe d’Euro NCAP titlla de “deficient” la protecció per als ocupants del vehicle i la seguretat dels altres usuaris de la carretera o carrers, i ha provocat que el Renault Zoe es converteixi en el primer cotxe elèctric amb zero estrelles de protecció Euro NCAP.

El Dacia Spring, un cotxe d’alt risc

L’altre cotxe que ha obtingut unes qualificacions en matèria de seguretat per sota del que esperàvem ha sigut el Dacia Spring. Aquest SUV elèctric fabricat a la Xina ha acusat força el canvi de paràmetres de seguretat entre el gegant asiàtic i les proves d’homologació i seguretat europees, i l’informe d’Euro NCAP esmenta un “alt risc de lesions potencialment mortals” en el seu escrit. Les imatges de com es deforma el Dacia Spring quan impacta a 50 km/h són realment esfereïdores.

El Dacia Spring, que sí que ha obtingut una estrella Euro NCAP, ha sigut qualificat com un vehicle “mediocre” en la prova d’impactes, i se'n critica la manca de tecnologies d’ajuda a la seguretat que permetin evitar accidents. Aquest totcamí elèctric també ha obtingut unes qualificacions força baixes, amb un pobre 49% de protecció d’adults o places davanteres en cas d’impacte, un 56% pel que fa a seguretat infantil, un 39% per a la resta d’usuaris de la carretera i un 32% en assistents d’ajuda a la conducció.

stats