Vivim en una societat hiperconnectada i massa enganxada al telèfon mòbil. Molts de nosaltres hem tingut algun ensurt mentre manipulàvem aparells electrònics. Una recomanació pràctica però senzilla quan hem d’agafar el cotxe és la de deixar el telèfon al maleter, ja que –ho hem de reconèixer– molts no suportem la temptació de consultar el telèfon quan s’il·lumina i es troba al nostre abast.
L'ús del mòbil ja suposa el 87% de les sancions per distracció al volant a Catalunya
La gran majoria dels 26.000 expedients per distraccions al volant iniciats durant l’any passat són deguts a un ús inadequat del telèfon mòbil
L’ús del telèfon mòbil al volant és un dels grans punts de millora a la xarxa viària catalana. Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT) el 22% dels accidents amb víctimes mortals produïdes a la carretera van estar relacionades amb l’ús inadequat del telèfon mòbil, fet que consolida l'ús del mòbil com el segon factor més present en sinistres, només superat per les infraccions d’una norma de circulació.
Durant l’any 2024 el cos de Mossos d’Esquadra va iniciar un total de 25.967 expedients per distraccions al volant, el 87% dels quals (22.693) estaven directament relacionats amb l’ús del telèfon mòbil al volant. Malgrat els esforços del Servei Català de Trànsit, el cos de Mossos d’Esquadra i les policies locals de diversos municipis, la xifra de sancions relacionades amb l’ús del telèfon no ha presentat cap avenç significatiu, ja que el 2023 es van obrir més de 20.000 expedients per distraccions, dels quals el 88% van ser pel mòbil, mentre que durant l’any 2022 es van iniciar més de 23.000 expedients i el mòbil n’era la causa en el 89% dels casos.
La normativa vigent sanciona amb multes de 200 euros i la pèrdua d’entre 3 i 6 punts al carnet el senzill fet de subjectar o tenir a la mà el telèfon, tot i que no s’estigui mirant ni fent servir en aquell moment.
Segons xifres de la Direcció General de Trànsit, contestar un whatsapp a 120 km/h (una acció que malauradament és molt més habitual del que podria semblar) suposa l’equivalent a recórrer fins a 20 segons –uns 600 metres– sense parar l’atenció necessària al que passa sobre l’asfalt.