Motor Seguretat viària

Adeu als 20 km/h extres per avançar

A partir del 21 de març, i durant dotze mesos, s’avaluarà a manera de prova l’eliminació dels 20 km/h extres per avançar en carreteres convencionals

Adeu als 20 km/h extra per avançar
01/03/2022
2 min

Després de mesos de molta polèmica, finalment el Senat espanyol va donar llum verda a la proposició de reforma de la llei de trànsit i seguretat viària que preveu canvis significatius en la gestió del trànsit i de la mobilitat a les carreteres espanyoles. El canvi més significatiu i perceptible per als conductors és que a partir del 21 de març se suprimeixen els 20 km/h extres per avançar en una carretera convencional, una mesura que ha aixecat opinions diverses. De fet, aquesta mesura es va tramitar al Congrés de Diputats, però va ser suspesa en període d’esmena i, finalment, ha estat recuperada al Senat amb 137 vots a favor i 112 en contra.

El text aprovat al Senat preveu un període de prova d’un any per avaluar la seva implementació i si aquesta mesura repercuteix positivament en la mortalitat a les carreteres, tal com defensa Pere Navarro, president de la DGT. Segons Navarro, “la DGT és conscient de la polèmica que envolta la mesura, però els 20 km/h extres per avançar és una norma anacrònica”. I és que la supressió dels 20 km/h per avançar en carreteres convencionals ha aixecat fortes crítiques d’entitats de conductors i mútues d’assegurances com ara el RACE o Mutua Motera, entre altres. Els crítics amb aquesta mesura argumenten que la nova mesura suposarà un retrocés en la seguretat viària, ja que allargarà el temps d’avançament i invasió del carril contrari, cosa que posarà en risc més conductors i usuaris de la via pública.

Pere Navarro i la DGT defensen que la reducció de la velocitat màxima permesa disminueix la mortalitat i els accidents, alhora que fins i tot planteja la possibilitat d’evitar avançaments. “No passa res per anar darrere d’un camió, tractor o vehicle lent”, va assegurar Navarro en unes declaracions polèmiques, alhora que recorda que Espanya és l’únic país de la Unió Europea que manté la norma dels 20 km/h extres per fer avançaments.

Segons els límits de velocitat vigents, però, els turismes, motocicletes i vehicles lleugers tenen la velocitat màxima limitada a 90 km/h, mentre que els camions i autocars la tenen limitada a 80 km/h. Caldrà esperar per veure el grau de compliment d’aquesta nova normativa i si realment és un element que eviti nous accidents o, per contra, augmenta l’ansietat al volant i els temps d’avançament. Tot i que teòricament no hi haurà una vigilància especial en el compliment de la disposició i no es preveu instal·lar nous radars mòbils, la DGT també anuncia que la multa per superar la velocitat màxima permesa en fins a 20 km/h per carreteres convencionals és de 100 euros.

stats