Proves Cotxes
Motor  /  Proves 13/02/2018

Volkswagen Arteon: personalitat, esportivitat i elegància

Provem la berlina d’estil cupè de la marca de Wolfsburg, que vol distanciar-se del Passat oferint un disseny amb molta personalitat

Sergio Domínguez
7 min
Volkswagen Arteon

Habitualment el Grup VAG rep crítiques pel que fa al disseny dels seus productes, que es solen titllar d’anodins o excessivament sobris. Però més enllà del fet que cada marca del grup fa servir una línia de disseny compartida per gairebé tota la gamma (d’altra banda com veiem en gairebé totes les marques) generalment hi ha alguns models que es desmarquen de la resta, aportant un plus d’exclusivitat. En el cas de Volkswagen s’hi poden comptar tres models que compleixen aquestes característiques: és el cas del Beetle, del nou T-Roc i del model que ens ocupa, l’Arteon.

Volkswagen Arteon

El Volkswagen Arteon és la representació de la marca alemanya en un segment molt concret, el de les berlines amb essència cupè, també anomenades “fastback”. Aquest reduït segment el composen models com el Mercedes-Benz CLS, el BMW Sèrie 4 o Sèrie 6 Gran Cupè, l’Audi A5 Sportback, l’Audi A7... i el Volkswagen Arteon. Els de Wolfsburg van estrenar-se en aquest selecte grup l’any 2008 de la mà del Passat CC, que en la seva renovació va anomenar-se simplement “CC” i que actualment, amb la denominació Arteon, vol diferenciar-se totalment del Passat. Però siguem sincers: tot i tenir un nom clarament diferenciat, comparteix amb el Passat la plataforma, els motors, molts elements tecnològics i fins i tot l’interior. I no oblidem un detall; els preus de partida del Passat arrenquen en 27.430€ mentre que els de l’Arteon ho fan en 36.660€.

Detall places davanteres

Malgrat tot, -i avançant-me al que diré a la conclusió de la prova- considero que l’Arteon és un cotxe molt recomanable, i crec que qui se’l pugui permetre hauria d’escollir-lo en detriment del seu germà, el Passat. Tot seguit us expliquem quins són els motius.

DISSENY EXTERIOR

En aquesta prova els apartats de disseny interior i motor són perfectament extrapolables al del Passat equivalent, però la diferència principal rau en l’apartat de disseny exterior.

Volkswagen Arteon

Tot i ser una opinió estrictament personal, m’atreveixo a dir que l’Arteon és el model més bonic que hi podem trobar actualment al catàleg de Volkswagen. Normalment una berlina amb estil “fastback” només canvia el disseny i augmenta el preu respecte una normal, i és aleshores quan aquest nou disseny ha de ser tan captivador que valgui la pena assumir la diferència econòmica.

Vista frontal

Per a mi en el cas de l’Arteon es compleix amb escreix: per davant hi trobem una línia força agressiva en la versió R-Line amb una graella que presideix tot el frontal, unes nervadures cromades que fins i tot s’endinsen en els fars –on fan de llums diürnes- i unes preses d’aire laterals en forma de “C”. Val a dir, però, que en les versions més senzilles de l’Arteon el disseny frontal no és tan agressiu i pretén marcar més l’estil elegant, però en cap cas es pot amagar l’estètica esportiva, clarament oposada a la del Volkswagen Passat.

Detall llandes, graella i grups òptics

La vista lateral de l’Arteon és un altre experiència estètica, doncs és allà on es veu amb més claredat que ens trobem davant d’una carrosseria de tipus “fastback”. A les llandes de dinou polzades s’hi suma una nervadura lateral que travessa tot el cotxe des dels fars davanters fins als posteriors, una marcada caiguda del sostre i una cintura molt elevada que redueix la mida d’unes finestres que no compten amb marcs laterals, com és habitual en les versions cupè.

Vista lateral

I si ens desplacem a la part posterior veiem un disseny poc recarregat composat per un petit aleró, uns fars allargats que compten amb tecnologia LED i intermitents dinàmics i uns embellidors cromats pels tubs d’escapament que posen la cirereta a un pastís esportiu i elegant a parts iguals.

DISSENY INTERIOR

Com ja hem comentat, el disseny interior és calcat al d’un Volkswagen Passat, la qual cosa acaba suposant un encert pel que fa a qualitats i ergonomia. Les sortides d’aire allargades per tot el quadre de comandaments recorden a les de l’Audi A5, com també ho fa el Virtual Cockpit de Volkswagen, malgrat comptar amb algunes diferències. No només el disseny del sistema és diferent, sinó que com a l’hora de seleccionar el mapa del navegador només ho podem fer a la pantalla central o a la que hi trobem darrera del volant, mentre que en el cas dels models d’Audi es pot seleccionar simultàniament a les dues pantalles.

Tauler de comandaments

Més enllà d’aquest detall, la disposició de tots els elements és la clàssica del Grup VAG; molt ordenada i efectiva, però un pèl sòbria. L’equipament tecnològic que pot incorporar és espectacular: alerta de canvi de carril, lector de senyals, control de velocitat adaptatiu, càmera de 360 graus, fars amb tecnologia LED, Head-Up Display, sistema de suspensió regulable DCC i un llarg etcètera. Val a dir, però, que no disposa de cap espai suficientment gran al quadre de comandaments com per encabir-hi un telèfon, la qual cosa representa la nota negativa de l’interior del cotxe.