Toyota Prius 2016, icona contracultural
El nou Prius és encara més ecològic, eficient, diferent i divertit
Toyota tot just acaba d'estrenar la quarta generació del Prius, el model estrella de la marca japonesa. I és que el Prius va ser el primer cotxe híbrid fabricat en sèrie per una marca automobilística l'any 1997 –per bé que la primera generació del Prius no es va arribar a comercialitzar mai a Europa–, avançant-se una pila d'anys i obrint un camí que la resta de fabricants han hagut o hauran de seguir en el futur.
D'aquesta manera, el Prius es va convertir en la gran icona mundial de l'ecologisme i les noves tecnologies aplicades al món de l'automoció perquè va crear un nou paradigma de mobilitat (motor de benzina ajudat d'un propulsor elèctric) i es va convertir en un símbol i en el gran referent del procés de transició cap a la mobilitat no contaminant.
Estètica peculiar
Aquesta quarta generació del Prius estrena un nou llenguatge estètic, dominat per les línies rectes, anguloses i formes geomètriques. I és que més enllà de la lluita per obtenir un coeficient aerodinàmic baix –de només 0,24– que ofereixi poca resistència a l'aire i millori els consums del vehicle, els dissenyadors de Toyota han volgut crear un cotxe essencialment diferenciat de la resta de vehicles tradicionals amb motors de combustió interna. El nou frontal del Prius resulta especialment poderós i atorga una imatge esportiva i juvenil.
La vista lateral evoca les formes d'un cupè gràcies a la caiguda del pilar C (la lluna posterior) sobre el maleter, i la força que evoquen les nervadures laterals, que conflueixen a la part posterior del cotxe, que és la que esdevé més futurista i que resulta més estranya del vehicle.
El nou Prius és més alt –però amb un centre de gravetat i una alçària lliure més baixos–, més ample i més habitable que la generació precedent. I és que els seients (tant davanters com posteriors) són prou còmodes i amples, i permeten encabir tres ocupants (adults de talla mitjana o bé cadiretes infantils) a les places posteriors. La forma de la lluna davantera, sumada a l'alçària de les finestres laterals, ajuda a una sensació de benestar i amplitud dins l'habitacle. El maleter, per la seva banda, arriba a una capacitat de 502 litres, ampliables fins a 1.633 en cas d'abatre els seients posteriors.
Un vehicle tan tecnològic com el Prius ha d'estar associat a un bon sistema d'infoentreteniment. I en aquest cas Toyota ha dotat el Prius d'una pantalla tàctil amb ordinador de bord, ràdio i navegador, entre altres, que es gestiona mitjançant aquest sistema.
A més, el nou Prius incorpora de sèrie elements tecnològics com ara un radar de proximitat, control de velocitat, alerta de canvi de carril, càmera de visió posterior, alerta d'angle mort al retrovisor o un sistema d'aparcament automàtic, o un sistema Head-up-Display, entre altres. Una extensa gamma d'equipament que en altres vehicles ni tan sols s'ofereixen com opcionals.
Mecànica ecològica
Curiosament, la nova generació del Prius és menys potent que el seu antecessor. En concret Toyota ha millorat l'eficiència del motor Atkinson de benzina d'1,8 litres de cilindrada i quatre cilindres fins un 40%, cosa que permet un estalvi de combustible i emissions molt important –que voreja el 21% respecte del model anterior–. Ara, el propulsor de benzina transmet 80 cavalls, que sumats als 62 del propulsor elèctric –situat a sota dels seients posteriors– eleva la potència combinada fins als 122 cavalls.
Per gestionar la potència combinada dels dos propulsors, Toyota segueix utilitzant el canvi automàtic CVT (funciona sense mecanisme d'embragatge) que ja utilitzava la generació anterior i que garanteix un maridatge perfecte i eficient entre els dos propulsors del vehicle.
Per aquells que encara no ho coneguin, el Prius no és endollable, ja que la bateria es recarrega mitjançant la potència del motor tèrmic o de la mateixa energia cinètica (el moviment del cotxe) que produeix el vehicle. Així no cal patir per autonomies limitades o punts de recàrrega.
Dinàmica millorada
El nou Prius estrena també un nou xassís amb major rigidesa torsional, i un esquema de suspensions redissenyat que milloren l'estabilitat del vehicle. La direcció es nota més directe que en generacions passades i en general el vehicle dóna una sensació de major aplom sobre l'asfalt.
Tot i que l'hàbitat natural del Prius haurien de ser les carreteres ràpides i autopistes –on gràcies a unes suspensions còmodes i absorbents de les irregularitats de l'asfalt es percep una sensació de confort molt alta–, no deixa de ser sorprenent l'agilitat i mobilitat d'aquest nou Prius en l'entorn urbà. Molt maniobrable, es mostra més àgil que la passada generació.
La nova generació incorpora també tres tipus de conducció, que el conductor pot seleccionar pitjant un botó. El mode Eco busca constantment la potència de les bateries i garanteix consums i emissions baixes. Per contra, en el mode Power fa que la bateria treballi constantment amb el motor tèrmic i ofereixi el màxim parell disponible en qualsevol règim de voltes, per bé que aquest mode de conducció tendeix a descarregar ràpidament la bateria. Finalment, el mode Normal esdevé un punt d'equilibri entre els dos modes de conducció, i probablement el més equilibrat a l'hora de circular per carretera o autopista.
Ara bé, la clau de volta i la raó de ser del Prius està en els consums. Al llarg de la prova –d'uns 500 quilòmetres– hem obtingut una mitjana de només 4,5 litres als 100 quilòmetres circulant en cicles mixtos (urbans i interurbans), amb el climatitzador engegat i sense ser especialment curosos a l'hora de circular.
Conclusió
En definitiva, el Prius és una opció magnífica per a aquells compradors que volen un vehicle sostenible, ampli i habitable, mantenint uns consums limitats i una estètica diferenciada. El referent d'una nova manera de gaudir de la conducció.