SsangYong Rexton 2023, el millor SUV de set places del mercat?
Provem la versió més actualitzada del model coreà, que es presenta com un dels pocs SUV amb aptituds 4x4 reals
SsangYong és una d'aquelles marques que, sense fer gaire soroll, disposen d'una gamma de models molt completa i que s'adapta a la perfecció a les necessitats concretes d'una part de la població. Sí, les seves vendes no són tan destacables com les de les marques europees o d'altres orientals, però el fet de només vendre models de tipus SUV li permet entrar de ple en el segment més popular del mercat. I curiosament la moda dels totcamins abasta tantes marques i models que és possible trobar diferències importants de plantejament entre fabricants aparentment similars.
Aquest és el cas del SsanYong Rexton 2023 de la prova que avui ens ocupa. La seva carta de presentació és la següent: es tracta d'un model que va ser presentat l'any 2001 i que, després de dues actualitzacions, va estrenar la segona generació l'any 2017. El Rexton que actualment trobem al mercat és el restyling d'aquest darrer model, que destaca pel seu disseny robust, per la seva longitud de 4,85 metres i pel seu interior de set places.
I per quin motiu diem que aquest model serveix com a exemple per veure diferències entre marques similars? Doncs perquè si fem una ullada als seus rivals directes, models com el Kia Sorento o el Hyundai Santa Fe van començar la seva vida comercial amb un disseny 4x4 i l'han adaptat al món SUV, mentre que SsangYong s'ha mantingut ferma en el seu plantejament inicial. És per aquest motiu que el Rexton que il·lustra aquest article té un aspecte tan imponent, i en aquesta prova tractarem d'esbrinar si aquesta imponència és només estètica o si també es trasllada a la seva conducció.
DISSENY EXTERIOR
La marcada personalitat del Rexton queda palesa ja directament amb tan sols mirar-lo per fora. Com hem dit abans és un cotxe gros, però així com altres marques tracten de dissimular aquesta grandària amb invents estètics, SsangYong opta exactament pel contrari: si el cotxe és gros, que també sembli gros. La seva part frontal és a on queden més clares aquestes intencions: el capó està molt elevat, la graella frontal és enorme i el para-xocs té un disseny ple de motllures i arestes. Per la seva banda, les òptiques disposen de tecnologia LED i llueixen un disseny interior protagonitzat per quatre díodes de grans dimensions.
La vista de perfil és la que deixa més clara que aquest cotxe no vol enganyar ningú. Per a fer-se una idea del que estic dient tan sols cal veure la mida de les llandes d'aliatge. Són de 18 polzades, però visualment semblen més petites. Això es deu en part al fet que els pneumàtics tenen un perfil molt marcat, però també a que la resta del vehicle és enorme. Això sí, SsangYong no ha optat per fer un disseny bàsic sinó que l'ha volgut emfatitzar amb uns passos de roda que no són completament rodons i amb uns volums molt marcats als voladissos. Les barres del sostre ajuden a maximitzar la sensació que el cotxe ocupa un gran volum... i no només és una sensació, ja que l'amplada del Rexton és d'1,96 metres i l'altura d'1,82.
La vista posterior és la més tradicional, però malgrat no arriscar en termes estètics destaca pel disseny dels pilots LED, la motllura cromada que els uneix, l'aleró posterior i les motllures decoratives (també cromades) que simulen les sortides d'escapament al para-xocs. Tot plegat, un cotxe que potser no estigui destinat a guanyar el concurs al disseny més elegant de l'any, però que destil·la imponència pels quatre costats.
DISSENY INTERIOR
En funció de qui estigui mirant el disseny general de l'interior del SsangYong Rexton les opinions podran ser diferents, però principalment es dividiran en aquestes dues: o bé es dirà que està tot molt ben ordenat, molt clar i amb una disposició molt lògica, o bé que la digitalització no ha acabat d'arribar al model estrella de la marca coreana. I qualsevol d'elles serà perfectament vàlida, ja que l'habitacle del Rexton aposta per una barreja entre allò digital i analògic que, al meu parer, és força encertada.
La nostra unitat, que corresponia a l'acabat Premium, equipava una instrumentació clàssica formada per dos rellotges analògics i una pantalla central. És la mateixa que equipa la versió d'accés Pro, però la marca munta un monitor de 12,3 polzades en el cas de l'acabat Limited, el més complet de la gamma. Com passa en qualsevol instrumentació de rellotges de tota la vida la seva lectura és clara, però el fet que la pantalla central de 3,5 polzades sigui en blanc i negre desvirtua una mica el conjunt.
La pantalla central de 8 polzades incorpora els accessos directes al sistema multimèdia i al de connectivitat amb el telèfon mitjançant els protocols Android Auto i Apple CarPlay, tot i que els gràfics estan força desactualitzats i, com és habitual a la marca, no hi trobem navegador integrat. Això sí, SsangYong no ha optat per incloure els comandaments del climatitzador a la pantalla, apostant pels botons de tota la vida. I personalment trobo que és una solució molt més lògica que la d'integrar-ho tot al sistema digital com fan altres fabricants.
Però el salt més important que ha fet SsangYong a l'interior del Rexton el trobem a la qualitat general percebuda. Estem parlant d'una marca en què en més d'una ocasió hem criticat que alguns materials i acabats no estaven a l'altura del que s'esperava d'un cotxe orientat al mercat europeu, però amb aquest nou model s'han solucionat tots aquests problemes. Evidentment el plàstic és el principal protagonista de l'interior, però té un bon aspecte i el seu tacte robust fa pensar que podrà aguantar bé el pas del temps. A més, l'entapissat dels seients és de bona qualitat i el tacte dels botons és sòlid.
HABITABILITAT
És d'esperar que en un vehicle de gairebé cinc metres de longitud l'apartat de l'habitabilitat interior sigui un dels més destacables. SsangYong ha treballat especialment l'espai disponible a les places posteriors, posant èmfasi en els dos seients de la tercera filera (ja que tota la gamma ve de sèrie amb set places). Així, als dos seients principals la comoditat és màxima i la posició de conducció es pot regular fàcilment, mentre que als seients centrals l'espai tant per a les cames com per al cap resulta més que suficient per a gairebé qualsevol persona.
Ni tan sols el Rexton es lliura d'haver de patir una plaça central més incòmoda que la resta, especialment degut a un respatller força prominent i dur. Amb tot, estem davant d'un cotxe molt polivalent i pràctic gràcies als seus dos seients complementaris, als quals es pot accedir plegant els centrals en una maniobra força senzilla (només cal tirar d'una palanca). En qualsevol cas, i com sol ser habitual en aquests vehicles, qualsevol adult de més d'1,70 metres anirà molt just en aquesta filera, especialment pel que fa a les cames —haurà de portar-les molt flexionades—. Així, aquests dos seients són recomanables o bé per viatjar amb nens o bé per a fer-se servir de manera esporàdica.
Pel que fa al maleter del SsangYong Rexton, ofereix una capacitat de 641 litres quan viatgem en configuració de cinc seients amb les dues places posteriors abatudes i de 240 litres quan les fem servir totes. I si ens cal més espai, sempre podrem abatre també la filera central per obtenir un total de 1.806 litres.
MOTOR
Explicar l'apartat mecànic del SsangYong Rexton és molt senzill, ja que la marca coreana només ofereix una única motorització per a tota la gamma. Es tracta d'un bloc dièsel anomenat D22 DTR de quatre cilindres i 2.2 litres que desenvolupa una potència de 202 CV a 3.800 revolucions i un parell de 441 Nm entre les 1.200 i les 2.600 voltes. Està lligat a una transmissió automàtica de vuit velocitats desenvolupada per AISIN i a un sistema de tracció total connectable que, com veurem més endavant, compleix amb la seva funció a la perfecció.
Les seves prestacions són normals —de 0 a 100 km/h en 11,9 segons i velocitat màxima de 184 km/h—, però especialment destacable resulta l'apartat del consum. Estem davant d'un totterreny que pesa 2.180 quilos, però malgrat tot el consum homologat és de 7,7 l/100 km i a la pràctica és possible obtenir aquesta xifra. Amb tot, el més habitual és rondar els 8 o 9 litres, però si fem molta carretera podrem obtenir uns consums força continguts si tenim en compte les mides del cotxe.
DINAMISME
Malgrat estem davant d'un vehicle amb estètica 4x4, amb tracció total i amb unes aptituds off-road destacables, l'aspecte que més interessa als seus potencials compradors a l'hora de parlar del seu dinamisme és com es comporta a la carretera. I en aquest sentit val a dir que SsangYong ha fet una feina molt destacable en aspectes com el refinament o la insonorització. El motor del Rexton és un bloc dièsel imponent que, per definició, té tendència a vibrar i a emetre un so elevat. Però la marca coreana ha treballat molt bé tots aquests apartats per aconseguir un producte que té un funcionament força suau i que destaca per la seva senzillesa de conducció, especialment gràcies al funcionament del canvi automàtic.
Sí, el motor es deixa sentir a l'habitacle quan accelerem amb contundència, però no és res que arribi a desmerèixer el conjunt. Com és normal en aquests propulsors tota la força la trobem a baixes revolucions, fent que en conducció 4x4 sigui molt efectiu però en acceleracions pronunciades no tant. En general la posada a punt del Rexton està orientada més aviat cap al confort que no pas cap al dinamisme o l'esportivitat, fet que queda palès amb el funcionament de la caixa de canvis, que es mostra suau però lenta a l'hora de reduir marxes. Amb tot, el Rexton és còmode (que no pràctic) a la ciutat i força refinat en carreteres i autopistes gràcies al seu xassís realitzat en un 81,7% en acer d'alta resistència. Així doncs, resulta ideal per a afrontar viatges llargs amb molts ocupants i tot el seu equipatge.
I pel que fa a la conducció totterreny, es nota que la marca aposta per oferir una experiència superior a la de molts dels seus rivals gràcies al seu sistema de tracció 4WD connectable. En circumstàncies normals el Rexton inicia la marxa només amb tracció posterior (2H), però mitjançant un comandament giratori a la consola central podrem modificar el repartiment de tracció per distribuir el parell entre les quatre rodes (4WD) o fins i tot seleccionar una funció similar a la reductora (4L) que ens permet obtenir una major tracció en situacions especialment complicades. Sens dubte és un dels atributs principals d'aquest vehicle, juntament amb un sistema de bloqueig del diferencial que millora encara més l'experiència fora de l'aslfalt.
CONCLUSIÓ
Com dèiem al començament d'aquesta prova, el SsangYong Rexton 2023 destaca per ser un dels productes més rodons de la marca coreana. El seu aspecte exterior deixa clar que es tracta d'un SUV, però amb un aire totterreny que després es tradueix en unes aptituds off-road més que notables. I a més, la seva habitabilitat interior és fantàstica, sent dels pocs models que combina tot aquest dinamisme amb set places i un preu inferior als 40.000 euros. Precisament aquest apartat, el del preu, és un altre dels punts a favor del Rexton: està a la venda des de 38.200 euros, una tarifa que no és baixa en termes generals però que resulta força competitiva si fem una ullada als preus dels seus rivals. L'únic aspecte millorable és el de la digitalització i el de la comoditat o l'espai d'alguns seients, perquè pel que fa a la resta... estem davant d'un dels millors SUV de set places del mercat.
- Preu<p>45.500 euros</p>
- Combustible<p>Dièsel</p>
- Etiqueta ecològica<p>Etiqueta C (verda)</p>
- Motor<p>2.2 dièsel 4 cilindres</p>
- Potència<p>202 CV i 441 Nm de parell</p>
- Tracció<p>Total</p>
- Mides i pes<p>4850mm llarg / 1960 ample / 1825 alt. 2.180 quilos</p>
- Nota<p>7</p>