Seat Ibiza, el mirall de tota una generació
Provem el 'restyling' de mitja vida del popular Seat Ibiza, un dels models més importants de la indústria catalana
Permeteu-me que us digui que agafar el volant d’un Seat Ibiza és una sensació una mica diferent de la de la resta de vehicles. Perquè, per a tota una generació de conductores i conductors nascuts a Catalunya entre els anys 70 i 90 (entre els quals m’incloc), el Seat Ibiza és alguna cosa més que un cotxe: és un model que esdevé part de l’imaginari col·lectiu de tota una generació. Qui més qui menys ha après a conduir al volant d’un Ibiza a l’autoescola, hi ha fet viatges amb els amics, hi ha viscut aventures de tots colors i fins i tot n’ha tingut un a casa. D’alguna manera, ha sigut i encara és el successor espiritual dels 600 i 1430 per a tota una generació de catalans i catalanes que ara es mouen entre els 30 i els 50 anys.
L’Ibiza ha sigut el gran supervendes de Seat dels últims trenta-cinc anys, però des de fa un parell de cursos ha entrat en una dinàmica regressiva que li ha fet perdre molt de pes al mercat i dins la gamma de productes de la marca. Ara l’Ibiza ja no és el pal de paller de la gamma de Seat, i altres models com el León, l’Arona i l’Ateca acumulen més vendes els últims 24 mesos.
De fet, hi ha qui diu que l’actual Ibiza que provem –un restyling de mitja vida aparegut aquest mateix estiu– podria ser l'últim Ibiza tal com el coneixíem tradicionalment. L’Ibiza és un model veterà que va aparèixer l’any 1984, fruit d’un acord entre Seat, Karmann, Giugiaro i Porsche, i es va convertir en un èxit de vendes que va salvar Seat d’una situació delicada. La popularitat arribaria al punt culminant els anys 90, coincidint amb la segona generació del model (1993-2002), que fins i tot va tenir versions industrials –com la furgoneta Inca– i esportives –com el cotxe de ral·li de dos litres Ibiza Kit Car, que es convertiria en campió del món–. Entre els anys 1999 i 2003 la producció anual de l’Ibiza es va mantenir estable al voltant de les 200.000 unitats, moltes de les quals venudes a Espanya, el principal mercat històric de l’Ibiza, però amb bones quotes de mercat en altres països europeus com el Regne Unit, Bèlgica i Alemanya per primer cop en la història de la marca.
La tercera i la quarta generacions de l’Ibiza (entre el 2003 i el 2017) van mantenir la popularitat, amb versions cupè de tres portes i fins i tot familiars ST, però a poc a poc van anar perdent pistonada en benefici del Seat León, el nou referent de la marca i el model que va passar a liderar les vendes de Seat al mercat espanyol (el seu feu particular) i a la resta.
La generació actual del Seat Ibiza, apareguda l’any 2017, estrena una nova plataforma anomenada MQB A0 (que comparteix amb altres models del grup VAG com el Polo), però amb una oferta comercial força limitada. L’Ibiza de cinquena generació va renunciar a continuar comercialitzant la carrosseria cupè de tres portes, la versió familiar ST i fins i tot les versions Cupra, que s'ha convertit ja fa un temps en una nova marca independent i no ofereix cap versió esportiva o aspiracional de l’Ibiza.
Actualment només es ven amb una carrosseria de cinc portes i motors gasolina amb potències de 80 i 110 CV, als quals cal sumar una opció de gas natural comprimit (GNC) de 90 CV. A aquests models, cal sumar-hi la presència d’una versió FR amb motor 1.5 TSI de quatre cilindres que ofereix 150 CV de potència, associada sempre a un canvi automàtic DSG de set relacions. Seat ja no ofereix mecàniques dièsel associades al seu popular Ibiza, com tampoc amb l’Arona, model amb què comparteix plataforma, tecnologia i mecàniques.
Modernització tecnològica
Si aquest restyling o actualització estètica i tecnològica no inclou cap canvi en la carrosseria ni la mecànica... quines són les novetats que presenta el nou Ibiza estrenat aquest any? Ras i curt, les novetats són bàsicament tecnològiques, fruit d’una necessitat bàsica per continuar sent competitius al mercat. Els compradors d’aquest segment es fixen cada cop més en la càrrega tecnològica, i Seat necessitava actualitzar l'Ibiza (i l’Arona) per seguir el ritme dels rivals.
A grans trets podem resumir les novetats exteriors del restyling de l’Ibiza en nous fars led de sèrie, una nova grafia per al nom del model –és a dir, un nou estil de lletra lligada–, noves llandes de 17 i 18 polzades i dos colors nous de la carrosseria anomenats blau asfalt i blau safir, que –cal dir-ho– li escauen realment bé.
On evoluciona més l’Ibiza és a l'interior, amb una consola central i un nou quadre d’instruments més baix, que aporta més espai i sensació d’amplitud a les places davanteres. A més, els materials utilitzats per fer les insercions dels panells, la sortida del sistema d’aire acolorida i els entapissats de més qualitat eleven la sensació de confort. Per damunt de tots aquests detalls cal destacar la nova pantalla central de 8,25 polzades (opcionalment pot ser de 9,2 polzades, com en el cas de la nostra unitat de prova), amb connectivitat amb Android Auto i Apple Car Play, i que també inclou un sistema d’ordres de veu que s’activa quan diem les paraules Hola, hola –però que continua sense entendre el català– i altres serveis a la xarxa mitjançant connexió amb targeta SIM. El quadre d'instruments del nou Ibiza també passa a ser del tot digital i disposa de diverses opcions de visualització, amb una superfície prou gran que arriba a les 10,25 polzades.
A tot això cal sumar-hi la nova aplicació Seat Connect, que ens permet controlar algunes funcions del cotxe a distància amb el telèfon mòbil, així com diversos assistents d’ajuda a la conducció com ara reconeixement de senyals, arrencada sense clau, càmera de visió posterior i sensors d’aparcament.
La nostra unitat de prova feia servir el nivell d’equipament Xcellence Plus i el motor 1.0 TSI de tres cilindres i 110 CV associat a un canvi de marxes manual de sis relacions amb llandes de 17 polzades anomenades Machined Dynamic, i equipada amb diversos paquets opcionals com ara el sostre solar panoràmic, seients ergonòmics Velour, el paquet Winter amb seients davanters amb calefacció i retrovisors plegables electrònicament, sistema d’àudio BeatsAudio amb nou altaveus i subwoofer –o altaveu per a freqüències greus– que ofereix so embolcallador, vidres posteriors enfosquits i una roda de recanvi sota el maleter (sí, la roda de recanvi no va de sèrie). Amb tot aquest equipament, la nostra unitat de prova eleva el preu final fins als 21.920 euros, una xifra que ja podem considerar certament respectable.
Un dels aspectes que més m’ha sobtat d’aquest Ibiza Xcellence Plus 1.0 TSI que he pogut provar, amb tot l’equipament possible, ha sigut el gran contrast entre elements tecnològics d'última fornada, com la pantalla tàctil de 9,25 polzades, el quadre d’instruments digital i el sistema d’ordres per veu, amb la pervivència d’elements clàssics com el fre de mà accionat mitjançant comandament tradicional de palanca o el tacte del canvi manual, amb un recorregut molt mecànic i ben engranat que recorda els Seat o els Volkswagen de fa cinc o set anys.
I és que, per molta actualització tecnològica i estètica que hi hagi, el Seat Ibiza continua fent servir la mateixa plataforma MQB A0, i això suposa alguns detalls tecnològics i mecànics que els últims models de la marca ja no utilitzen. ¿Vol dir això que sigui dolent o que no ens hagi agradat? No, en absolut. Senzillament constata que l’evolució d’aquest model ha seguit un camí diferent del de la resta de models de la gamma. I permeteu-me indicar que, personalment, prefereixo el sistema de selecció de llums d’aquest Ibiza que no pas el dels més moderns León, Golf i Octavia, o que celebro la pervivència de comandaments físics per controlar la gestió del climatitzador.
Un cotxe honest
El Seat Ibiza és la definició per antonomàsia del vehicle utilitari europeu del segment B. Un cotxe polivalent i eficaç en diversos registres, amb una mida ideal per moure’s per entorns urbans i que alhora també ens permet desplaçar-nos per carreteres ràpides i autopistes amb seguretat i versatilitat, i que vol esdevenir pràctic i racional en tot moment.
La nostra unitat de prova, que feia servir el motor 1.0 TSI de tres cilindres i una potència de 110 CV, promet consums de carburant d’uns 3,6 litres cada 100 quilòmetres, una xifra molt optimista que em sembla una mica irreal. A l’hora de la veritat, amb el mode de conducció Eco activat i mirant de practicar una conducció estalviadora, vaig obtenir mitjanes de consum sempre superiors als 5,3 litres cada 100 quilòmetres, i és relativament fàcil obtenir mitjanes de consum de més de 7 litres circulant a velocitat constant per carreteres ràpides i autovies. En cas de circular per entorns urbans, el consum de l’Ibiza 1.0 TSI de 110 CV es pot situar fàcilment al voltant dels 8,5 litres.
Ara bé, val a dir que el motor 1.0 TSI de tres cilindres, que ja he pogut provar en altres models del grup Volkswagen, li escau especialment bé a l’utilitari català. Els 110 CV i 200 Nm de parell són més que suficients per moure els 1.169 quilos de l’Ibiza i el maridatge amb el canvi manual de sis relacions és prou bo, sobretot si no tenim al·lèrgia a la palanca del canvi i no ens fa mandra reduir una o dues velocitats per efectuar un avançament o una incorporació. I és que l’entrega de potència del propulsor tricilíndric és especialment profitosa en un règim comprès entre les 2.500 i les 4.000 rpm, i esdevé una mica buit per sota d’aquest llindar i no gaire contundent quan el superem. Res de nou: són coses que ja coneixem dels motors turbo de poca cilindrada, que en el cas d’aquest Ibiza queden més ben integrades i dissimulades que no pas en altres vehicles del grup, sobretot si són SUV de més pes.
Com és habitual, el Seat Ibiza manté l'estil de conducció àgil, agradable i noble, amb un comportament molt neutre i fàcil de fer anar. Aquest restyling manté l’essència de la conducció agradable i un punt dinàmica que caracteritza el vehicle català, i gràcies als diferents perfils de conducció anomenats Eco, Normal i Sport ens permet modificar la rigidesa de la direcció o la resposta del motor depenent de les nostres preferències o necessitats. L’Ibiza també disposa d’un mode de conducció anomenat Individual que permet que el conductor esculli alguns paràmetres com la rigidesa de la suspensió i la força i intensitat de l’aparell d’aire condicionat.
Aquest Seat Ibiza 1.0 TSI, amb el nivell d’equipament Xcellence, no és el model més agressiu, esportiu o passional del grup. Si realment volem un model amb un caràcter més marcat, haurem d'anar cap a un Ibiza FR amb motor de quatre cilindres 1.5 TSI i una potència de 150 CV, que ja hem pogut provar en altres ocasions i que té un enfocament diferent del model que ara ens ocupa. A diferència de l’Ibiza FR, l'1.0 Xcellence és un cotxe més racional i equilibrat que, sorprenentment, destaca per oferir una certa capacitat de confort i de benestar als ocupants.
Un altre punt que cal destacar-ne, precisament, són els seients que fa servir la nostra unitat de prova, una novetat més d’aquest restyling de l’Ibiza. Val a dir que l’Ibiza mai ha destacat per ser el cotxe més còmode del mercat, però els nous seients ergonòmics Velour opcionals aporten un punt més de comoditat i de confort, cosa que suposa una clara millora respecte al model anterior. Amb tot, l’espai resultant a la segona filera continua sent petit, perquè només fa 133 centímetres d’amplada a les places posteriors, cosa que el converteix en un dels més petits de la seva categoria, notablement per darrere dels seus germans de plataforma Volkswagen Polo i Audi A1. Per contra, el maleter continua oferint una de les millors xifres del segment amb 355 litres de capacitat.
Però no tot són flors i violes. Quan el cotxe està aturat amb el motor encès és fàcil percebre vibracions dins l’habitacle, fins i tot des del seient del conductor. Un altre punt a millorar és la insonorització, sobretot quan circulem per autopistes i autovies, perquè genera cert soroll del mateix rodatge aerodinàmic que pot arribar a ser molest. Finalment, convé recordar que, malgrat que entenc l’Ibiza com un producte d’alta qualitat, el preu de venda de la nostra unitat de prova, al voltant dels 22.000 euros, pot fer enrere algun potencial comprador. I és que, per poc més, ja es pot adquirir un Seat León amb un equipament equivalent i una plataforma més moderna, o un Seat Arona, el germà bessó de l’Ibiza, que té una gran popularitat entre el públic més familiar.
Conclusió
Probablement serà l'últim Ibiza tal com el coneixíem, per bé que serà present a la gamma de la marca durant tres o quatre anys més. A partir del 2024 o el 2025, és possible que l’Ibiza desaparegui o que es converteixi en un nou cotxe elèctric, però encara no toca amoïnar-s'hi gaire: aquest és l’Ibiza de sempre, amb una pila de virtuts i experiència acumulada, i amb una dotació tecnològica més que notable que el deixa a l’altura de qualsevol dels rivals al mercat.
- Preu20.140 euros
- CombustibleGasolina
- Motor1.0 TSI, 3 cilindres en línia i transversal
- TraccióDavantera
- Potència110 CV i 200 Nm de parell
- Mides i pes4.059mm llarg, 1.780mm ample, 1.444 mm alt. 1169 quilos
- Nota final6,5/10