Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI 192 CV, el mite que tanca una generació
L'Ibiza Cupra és el model més radical del vehicle català, que eleva la plataforma d'utilitari a nivells realment sorprenents gràcies a l'acurada posada al punt del seu xassís sumada a la contundent resposta del nou motor 1.8 TFSI de 192 CV
Partint de la base del Seat Ibiza SC (de tres portes) i les dimensions estàndard (4 m de llarg i gairebé 1,7 d'ample), s'ha reduït l'alçària de la suspensió en uns 8 mm per abaixar el centre de gravetat i dotar-lo d'una conducció més dinàmica.
Estètica
Tot i que desprès del 'restyling' sofert pel model fa uns anys no ha tingut grans canvis, el Seat Ibiza Cupra presenta una estètica més juvenil i esportiva que els models estàndard de la gamma, refermat pels ja típics retrovisors negres, les llandes de cinc radis dobles Barcino també de color negre i el toc més característic d'aquesta generació de l'Ibiza Cupra. Justament l'única que no ha canviat amb el 'restyling' ha sigut el prominent para-xocs posterior, amb dues sortides d'aire simulades als dos laterals i el característic difusor amb una sortida d'escapament de tipus trapezoïdal just enmig.
On més trobem que ha canviat el model respecte a les primeres unitats que van sortir cap al 2008 de la factoria de Martorell és a l'interior. Tot i no variar gaire la vista del taulell, Seat ha decidit prescindir definitivament del rudimentari sistema d'infoentreteniment mitjançant un navegador que feia servir fins ara i ha incorporat l'ultima tecnologia del grup Volkswagen implantant el sistema Mirror Link amb una pantalla de bones dimensions i on podem fer ús d'algunes de les aplicacions del nostre 'smartphone', com ara Google Maps, Spotify o fins i tot WhatsApp, a través del qual permet enviar missatges gràcies als comandaments de veu.
Els seients de pell i Alcántara són molt confortables i recullen a la perfecció el cos dels ocupants del vehicle, que els manté aferrats fins i tot en condicions de conducció dinàmica per carreteres revirades, però que també ens permeten un grau de confort alt per afrontar llargs desplaçaments. Un habitacle amb aires d'esportivitat, però capaç de garantir comoditat als ocupants. La instrumentalització del quadre de control és específica d'aquest model, amb el logo Cupra present al velocímetre i al tacòmetre. El volant de tres radis, acabat amb pell perforada i heretat del seu germà gran, el León, presenta un tacte i un gruix realment bons i diferenciats de la resta de la gama.
Motor
Fa poc més d'un any, es va decidir substituir l'antic motor 1.4 TSI amb turbo i compressor de 180 CV, associat a una caixa de canvis DSG de set velocitats, pel motor 1.8 TSI de 192 CV (evolució del 1.8 de 180/190 del León), equipat amb caixa de canvis manual de sis relacions.
Aquest nou motor atorga al Seat Ibiza Cupra unes prestacions prou dignes per moure un conjunt que homologa 1.259 kg a la bàscula. De fet, el Cupra és capaç d'accelerar de 0 a 100 en 6,7 s i, gràcies al seu generós parell a les baixes i mitjanes revolucions, no cal revolucionar-lo gaire per treure'n un rendiment òptim.
Comportament
A la ciutat, i amb el mode de conducció normal, l'Ibiza està com un peix a l'aigua gracies a les seves dimensions i al seu bon radi de gir. I aquesta és l'altra de les novetats de l'últim 'restyling': mitjançant un botó situat a la consola central, podem activar el mode normal o esport, que bàsicament es diferencien en la duresa de la direcció i la resposta del pedal d'accelerador, que és més immediata en cas de fer servir l'opció esport.
Escapem de la ciutat per provar el Seat Ibiza Cupra al seu hàbitat natural, la carretera oberta. Iniciem un tram d'autopista i autovia on aquest Ibiza Cupra ens demostra un altre dels seus punts forts: la versatilitat. Amb aquest vehicle podem fer còmodes viatges a velocitat de creuer de 100 a 120 km/h amb un confort digne de menció. L'ajustament de les suspensions és prou adaptable per circular per vies ràpides i no es detecta un excés de duresa que potser podria acabar cansant els ocupants.
Ans al contrari, la direcció precisa i la suspensió esportiva –però no radical- d'aquest Seat Ibiza Cupra permeten sumar quilòmetres sense castigar-nos els ronyons ni causar-nos estralls a la cartera, ja que en condicions de conducció real, respectant els límits de velocitat, el petit esportiu de Martorell és capaç d'homologar mitjanes de consum prou racionals que oscil·len entre els 7 i els 9 litres.
Un cop arribats a la nostra carretera habitual, amb corbes lentes de segona i tercera velocitat, seleccionem el botó Sport, i l'ànima del Cupra pren forma: endureix la direcció, sentim una resposta més immediata al pedal del gas i el simulador de so de motor, situat al taulell, es torna més acusat i greu, per incitar-nos a devorar quilòmetres de la forma més ràpida possible.
Dues són les coses que sorprenen més: la primera i més significativa, l'enorme parell que entrega el motor 1.8 des de molt baixes voltes, i la segona, la llarga relació de canvi, que ens permet oblidar-nos gairebé de la palanca de canvis si la carretera és gaire sinuosa i el motor es recupera perfectament a la mínima insinuació que fem al pedal dret.
Una suspensió ferma però gens incòmode, amb l'ajuda del diferencial autoblocant electrònic XDS, permet que el pas per corba d'aquest Ibiza Cupra sigui estratosfèric, i tot amb una facilitat sorprenent.
Conclusió
El Seat Ibiza Cupra mostra el caràcter i la personalitat del model més popular i compacte que s'ha construït mai a Martorell. Un conjunt gairebé rodó, pensat per gaudir sense renunciar a un ús diari. Esperem que la pròxima generació, que veurà la llum l'any vinent, ens sorprengui de la mateixa manera.