Proves Cotxes
Proves20/08/2021

Qashqai ProPilot, un cotxe autònom a un preu raonable

Provem el Qashqai dotat de sistema ProPilot, conducció autònoma a l’abast de tothom

Ferran Vital
i Ferran Vital

El sistema ProPilot de Nissan ja ha arribat al Qashqai, autèntic supervendes de la marca japonesa que ja vam analitzar fa alguns mesos, i ho fa anticipant-se al futur, gràcies a un sistema de conducció autònoma de nivell 2 sobre 5 que promet evolucionar fins a convertir-se en un sistema totalment autònom el 2022.

Anem a pams: el sistema ProPilot de Nissan és en realitat un sistema de control de velocitat adaptatiu amb assistent de distància i detector de canvi de carril, és a dir, que pot mantenir una velocitat de creuer per autopista o carretera ràpida adaptant la velocitat als vehicles precedents, mantenint la distància de seguretat i sense desviar-se de les marques viàries. Aquest sistema no és cap novetat al món de l’automoció, però sí que és el primer cop que l’aliança Nissan-Renault-Mitsubishi l’incorpora a vehicles del seu grup. D’entrada l’estrenen el Qashqai i el nou Leaf, però amb el pas del temps hauria d’anar estenent-se per la resta de la gamma.

Cargando
No hay anuncios

En el cas del Qashqai, el sistema ProPilot basa el seu funcionament en la lectura i anàlisi del trànsit que fan les càmeres frontals del parabrises i els sensors i radars de proximitat del frontal, els laterals i la part posterior del cotxe.

El posem a prova

L’hàbitat natural d’aquest sistema és l’autopista, així que decideixo provar-lo en el tram entre Barcelona i Tarragona en un viatge d’anada i tornada per l’AP-7. Activar el sistema ProPilot és molt fàcil: només cal pitjar el botó situat al radi dret del volant per encendre el sistema, cosa que ens permet mantenir-nos atents al trànsit de l’autopista.

Cargando
No hay anuncios

Em situo al carril dret i el cotxe ens manté a la velocitat constant de 120 km/h al qual he programat amb els botons + o - del volant per regular la velocitat. El sistema respon tot centrant el vehicle al carril sense oscil·lacions ni dubtes a l’hora de circular, i redueix la marxa progressivament quan troba un camió o vehicle lent adaptant la velocitat al vehicle que el precedeix i mantenint la distància de seguretat.

Cargando
No hay anuncios

Miro pel retrovisor i, després d’assegurar-me que el carril central està lliure, activo l’intermitent esquerre i em limito a constatar que el Qashqai accelera progressivament mantenint les distàncies de seguretat per col·locar-se al carril central i efectuar l’avançament amb prou distància lateral amb el camió que avancem a la velocitat màxima programada (en aquest cas, 120 km/h). Un cop superat el camió, activo l’intermitent de la dreta i el cotxe torna al carril dret. I us diré una cosa que potser us sorprendrà: m’ha semblat que els avançaments d’aquest Qashqai amb ProPilot han sigut més fins i m’han transmès més seguretat que els que vaig fer amb l’AutoPilot del Tesla Model X que vam provar fa un any. Reconec que aquest pot ser un aspecte personal i subjectiu, però em sembla significatiu.

Cargando
No hay anuncios

Arribo a les proximitats d’un peatge, i el Qashqai ProPilot em frena i s'atura a la barrera amb seguretat seguint el cotxe precedent. Un cop aturat per més de tres segons, el sistema es desconnecta, i cal pitjar el botó del volant RES+ o pitjar el pedal de l’accelerador per tornar a activar el sistema ProPilot.

Cargando
No hay anuncios

Torno a circular de manera autònoma a 120 km/h pel carril dret de l’autopista, i decideixo fer l’orni i desentendre’m de subjectar el volant. En aquest cas el sistema ProPilot ens avisa amb diversos senyals visuals i acústics, i si no responem el cotxe activarà els llums d’emergència i s’aturarà amb seguretat al voral de l’autopista.

Cargando
No hay anuncios

Desconnectar el sistema és igual de senzill que activar-lo: n’hi ha prou pitjant novament el botó blau del volant o trepitjant el pedal de fre (el sistema es manté actiu amb el pedal d’accelerar activat). Però, a banda de segur, el sistema de conducció autònoma de Nissan és una mica menys eficient, ja que en el trajecte de Tarragona a Barcelona ha obtingut un registre de consum de 6,8 litres cada cent quilòmetres tot i haver activat el sistema de refrigeració al màxim (vam fer les proves en plena onada de calor del mes d’agost amb temperatura ambient d’uns 40 graus). En el mateix recorregut en mode manual el cotxe va registrar un consum menor, de 6,2 litres. Aquesta diferència s'explica, en part, per les acceleracions i frenades que fa el sistema ProPilot per mantenir les distàncies de seguretat, mentre que jo vaig conduir de manera relaxada sense pitjar gaire l'accelerador ni fent frenades sobtades.

El Qashqai amb sistema ProPilot de moment està disponible amb el motor dièsel 1.6 DCi de 130 CV i 320 Nm de parell associat a un canvi automàtic i acabat Tekna –el més alt de la gamma– a un preu de 31.200 euros (descomptes promocionals al marge), però més endavant es podrà associar a altres motors i acabats del líder del segment ‘crossover’.

Cargando
No hay anuncios

A més, Nissan ha anunciat que el seu sistema ProPilot es pot utilitzar a qualsevol velocitat programada entre els 30 i els 170 km/h i que s’anirà actualitzant amb posteriors evolucions que permetran que els cotxes puguin moure’s de manera autònoma per entorns urbans el 2020 i totalment autònoms el 2022.

Cargando
No hay anuncios

Però no tot són flors i violes, i el sistema ProPilot també té alguns elements que caldria millorar. A banda d'un consum significativament superior al meu, el sistema ProPilot no em va acabar de guanyar a l'hora d'afrontar alguns revolts a l'autopista. M'explico: si anem avançant un camió pel carril central i trobem un revolt cap a l'esquerra el sistema detecta que el camió precedent modifica la trajectòria (tot i que no abandoni el seu carril) i frena el nostre Qashqai per adequar la velocitat al vehicle que equivocadament creu precedent però que en realitat no envaeix en cap moment el nostre carril de circulació.

Conclusió

En definitiva, crec que Nissan protagonitza un important avenç tecnològic i en matèria de seguretat incorporant el sistema ProPilot en els seus cotxes generalistes estrella, el Qashqai amb motor dièsel i el nou Leaf, el cotxe elèctric més venut de la història. Un sistema senzill intuïtiu i sobretot segur que ajuda (i no substitueix) a les tasques del conductor amb el cotxe en marxa a un preu una mica superior als 30.000 euros, una xifra molt competitiva en el segment dels cotxes autònoms.