Opel Astra 2016, recepta d'èxit

Provem el nou compacte de Rüsselsheim, més àgil i eficaç que mai

Opel Astra 2016, recepta d'èxit
Ferran Vital
15/10/2016
4 min

Opel ha volgut revolucionar el seu Astra de dalt a baix. Conscients de la necessitat de fer un cotxe que pugui competir al segment C europeu, on els últims anys el Volkswagen Golf ha mantingut l'hegemonia, Opel ha creat un nou cotxe més lleuger i àgil. De fet, el nou Astra és més petit, més baix i més lleuger que la generació precedent.

Frontal Astra 2016

Malgrat que sembli un contrasentit, aquesta nova generació presenta una habitabilitat superior i un maleter força aprofitable de 370 litres tot i la reducció de pes i dimensions, cosa que parla molt positivament de la tasca feta pels dissenyadors i enginyers de Rüsselsheim en col·laboració amb la matriu americana General Motors.

Estèticament, el nou Astra manté l'ADN del disseny d'Opel, amb la forma de les motllures, les nervadures laterals, la calandra i els grups òptics davanters. Però, alhora, els dissenyadors han incorporat elements nous i trencadors, com per exemple els fars posteriors i la fusió del pilar C amb el maleter.

Opel Astra 2016

El nou Astra disposa de quatre nivells d'equipament: Expression, Selective, Dynamic i Excellence. En tots quatre equipa de sèrie el sistema d'ajuda a l'arrencada en pendent, el volant regulable en alçària i profunditat i l'aire condicionat. En el nivell Selective, que és el equipava la nostra unitat de prova, incorpora de sèrie el programador de velocitat, els alçavidres posteriors elèctrics, l'ordinador de viatge, els fars davanters antiboira, els comandaments al volant per a la ràdio, el sistema multimèdia IntelliLink 4.0 i les llantes d'aliatge.

Un motor benzina eficient

La nostra unitat de prova equipa el motor benzina 1.4 Turbo que distribueix 125 CV de potència enviats a les rodes davanteres. Aquest motor es correspon amb la versió intermèdia de mecàniques benzina que Opel ofereix per a aquesta generació de l'Astra (hi ha una mecànica benzina superior que extreu 150 CV del mateix bloc motor i una altra que n'extreu 105 d'un motor tricilíndric d'un litre de cilindrada).

Opel Asta 2016

El propulsor es mostra pràctic i potent, ofereix un bon parell a partir de les 1.750 rpm i es mostra segur i eficient a la zona mitjana del tacòmetre, ja que s'estira més enllà de les 4.000 rpm. Suposa, doncs, una franja prou àmplia per poder extreure la potència necessària en la majoria de situacions de circulació, tant en cicles urbans (semàfors, retencions) com en carreteres ràpides (avançaments o incorporacions).

Aquest motor 1.4 entrega la potència de forma molt lineal, allunyat de les puntes de potència d'altres motors benzina. Això no vol dir, però, que aquest 1.4 sigui un motor lent, ans al contrari: la recuperació en marxes llargues i la resposta a l'accelerador és instantània, però també és cert que no té l'espurna o vivesa d'altres motors del mateix segment (tampoc és l'objectiu ni vocació d'aquest Astra de nova generació).

Interiors Astra 2016

El motor s'associa amb una caixa de canvis manual de sis velocitats que ens ha semblat precisa i que ofereix un gran maridatge amb el propulsor acompanyat de certa duresa, si bé és cert que els recorreguts de la palanca de canvis són un pèl llargs. El fet de disposar de sis velocitats fa que calgui treballar de forma recorrent amb el canvi si volem extreure la màxima quantitat de parell disponible, però afavoreix de forma evident la possibilitat de mantenir els consums del cotxe controlats i continguts, fins i tot en cicles urbans. En aquest sentit nosaltres hem obtingut una mitjana real de 6,3 L als 100 km, no gaire lluny dels 5,1 que homologa la seva fitxa tècnica.

Més àgil, més habitable i més ràpid

Quan pensem en un cotxe del segment C passional i divertit, probablement ningú assenyalaria els Astra (versions OPC al marge, evidentment). Però la tasca d'enginyeria realitzada amb aquesta nova generació, que podríem resumir en la disminució de 200 kg de pes, direcció més directa, certa rigidesa de torsió del xassís i resposta dels amortidors i un centre de gravetat més baix, fa que aquesta generació de l'Astra ofereixi més sensacions al volant que la mitjana del seu segment. Això sense passar per alt les millores en habitabilitat i confort, que fan encara més interessant el compacte d'Opel.

Habitabilitat interior

Aquest nou Astra es mostra força més efectiu que la generació anterior a l'hora d'afrontar el comportament dinàmic. Sense arribar a ser un cotxe passional ni prestacional (no és ni de bon tros la seva intenció ni el seu objectiu), l'Astra es mostra com un cotxe àgil a l'hora d'afrontar trams revirats o fer avançaments gràcies a la lleugeresa del conjunt, la resposta del motor i el tacte del volant, l'embragatge i la palanca de canvis. A més, l'Astra ofereix l'equilibri i l'estabilitat necessaris per afrontar viatges per autopista o autovia amb uns cànons de consums, habitabilitat i comoditat superiors a la mitjana del seu segment.

Conclusió

El nou Astra ens ha demostrat per quins arguments ha estat escollit cotxe de l'any a Europa i és líder de vendes al mercat de l'estat espanyol. Un vehicle ben fet, racional i estalviador, dotat d'un disseny atractiu i que permet certes sensacions al volant, a un preu competitiu. Una recepta d'èxit.

stats