Nissan Micra, profunda metamorfosi
Provem la nova generació del popular utilitari asiàtic, més eficient i tecnològic que mai
Sí, aquest és el nou Micra. Poques vegades un cotxe experimenta una transformació tan radical entre les diferents generacions com la de què ha estat objecte el Micra durant els últims anys. Amb una línia molt asiàtica, caracteritzada per fars allargats, calandra prominent i nervadures laterals marcades, el Micra s'actualitza per convertir-se en l'alternativa del gegant asiàtic en el segment B, corresponent al dels utilitaris europeus.
Si bé, però, la nova carrosseria del Micra –que llueix amb ganes pintada amb el bonic color taronja de la nostra unitat de proves i les boniques llandes de 17 polzades– resulta innovadora, fresca i atrevida, els interiors del vehicle no acaben d'estar a l'altura de l'aparença exterior.
D'acord, el nou Micra amb l'acabat Tekna, el més alt de la gamma, pot equipar un avisador de canvi de carril (un pèl intrusiu i exagerat, per cert), avisador d'objectes d'angle mort als retrovisors, so BOSE, un sistema d'ajuda a l'aparcament amb càmeres de 360 graus i fins i tot un sistema acústic avisador de radars, però el tacte de la pantalla –que encara no es tàctil–, els gràfics del navegador i el sistema d'infoentreteniment queden una mica per darrere dels seus principals rivals.
Aquesta sensació es fa especialment evident quan ens fixem en detalls com el fet que les finestres posteriors no tinguin alçavidres elèctrics, sinó alçavidres manuals, o que l'espai i l'accés a les places posteriors sigui petit i just, tant en alçada com en amplada.
Un adult de més de 175 centímetres tocarà al sostre del Micra si seu a les places posteriors, que per cert tampoc tenen un punt de subjecció per agafar la mà, ni tampoc disposen de reposabraços central. Fins i tot algunes cadiretes infantils poden tenir l'espai just si el conductor o l'acompanyant tiren enrere els seients davanters.
I és que tot i les aparences estètiques i l'important esforç d'actualització tecnològica i de disseny ergonòmic i futurista, el Micra no pot amagar que segueix utilitzant la mateixa plataforma que la generació anterior, cosa que limita les seves possibilitats de capacitat o de qualitat en els materials utilitzats. Amb tot, el Micra disposa de climatitzador –d'una sola zona– i un maleter amb 300 litres de capacitat, una mica per sobre de la majoria dels seus competidors.
Una mecànica modesta i frugal
El nou Micra utilitza motor d'origen Renault de tan sols 3 cilindres i menys d'un litre –homologa una cilindrada de 0,9 litres– que distribueix una potència de 90 CV i 140 Nm de parell –tot i que segons assegura la marca el motor arriba al 95 CV en puntes d'acceleració–, xifres que poden semblar modestes, sobretot tenint en compte que l'altre variant de gasolina és significativament menys potent, ja que només ofereix 73 CV de potència, extrets del mateix propulsor tricilíndric però que resulten suficients per moure aquest utilitari amb un pes sorprenentment baix: Nissan homologa un pes de tan sols 1.076 quilos. L'altre opció mecànica és un motor dièsel que també ofereix una potència de 90 CV.
El propulsor tricilíndric d'origen francès s'alimenta d'un turbo especialment apreciable a partir de les 1.800 o 2.000 rpm i que empenyen amb força fins a les 3.500 o 4.000 rpm, però no ofereixen gran cosa a la zona més alta del tacòmetre. Ara bé, cal tenir en compte que quan el motor comença a fer-se notar el consum s'eleva fins als 7 o fins i tot 8 litres, en comptes dels 5 o 6 que el Micra és capaç de registrar en condicions de conducció i orografia favorables.
Tot i ser un motor de tres cilindres, el propulsor no és gaire sorollós ni aspre en el tacte, especialment quan fa una estona que està encès i arriba a la temperatura òptima de servei. En aquest sentit, el propulsor d'origen francès es mostra més suau que els motors de tres cilindres d'altres fabricants, tot i presentar unes xifres de consum no gaire allunyades –i en algun cas superiors– de les dels seus rivals de tres i fins i tot de quatre cilindres.
Àgil a la ciutat, eficaç a l'autopista
El motor de 3 cilindres del Micra s'associa a un canvi manual de cinc velocitats força esglaonat, que deixa prou marge i recorregut per a les marxes, però que cal portar constantment en un règim mitjà de revolucions si no volem patir una davallada de potència. I és que tot i que l'esglaonat permet estirar una mica les marxes, el motor presenta un buit molt acusat a la zona baixa del tacòmetre, abans de les 1.800 revolucions, quan el turbo comença a bufar amb contundència.
En recorreguts urbans, el Micra segueix mantenint les seves millors qualitats, ja que la seva senzillesa i agilitat el fan especialment adequat per moure's per aquests entorns, on el Micra maniobra amb facilitat gràcies a la seva lleugeresa i al radi de gir. A més, els ajustaments de la seva suspensió el fan prou ferm per circular amb agilitat, però realment còmode a l'hora de superar irregularitats o sots a l'asfalt.
Per contra, el Micra no és –ni ho ha volgut ser mai– un cotxe amb vocació esportiva: si li busquem les pessigolles en una carretera de muntanya detectem que la carrosseria mostra algunes imprecisions, tendeix al subviratge i l'efectivitat de la frenada (l'eix posterior equipa frens de tambor) no ens convida a esprémer al màxim la mecànica del cotxe.
El que més em va sorprendre al llarg de la prova va ser el comportament per carreteres ràpides i autopistes. El nou Micra se sent segur i apamat, i fins i tot ens ofereix la sensació de ser un cotxe més gran i pesant del que en realitat és. En cinquena velocitat, i a 120 km/h, aquest Micra fa girar el motor a unes 3.000 o 3.500 rpm, i potser una sisena marxa o un selector de diversos modes de conducció podrien ajudar a acostar el consum de carburant a les xifres que promet la fitxa tècnica.
Conclusió
El nou Micra és un dels utilitaris més innovadors i atractius del mercat. Una aposta jove i decidida per un vehicle que avança a passos gegants a cada generació i que es consolida com un bon referent en un segment en què cada cop és més complicat brillar amb llum pròpia.
Preus
El nou Nissan Micra té un preu de sortida de 13.000 euros –descomptes promocionals al marge– per al model de gasolina de tres cilindres i 73 CV de potència amb el nivell d'equipament Visia, fins a arribar als 20.600 euros que costa la versió amb motor dièsel 1.5 dCi de 90 CV i nivell d'equipament Tekna.
La nostra unitat, amb el motor tricilíndric IG-T de 90 CV i el nivell d'equipament Tekna –el més alt de la gamma– té un preu de 19.250 euros, però amb els extres d'equipament que presentava (detalls tèxtils interiors de color taronja, llums led i detalls als retrovisors i els para-xocs) el preu final s'enfila per sobre dels 20.000 euros.