Kia Ceed Tourer PHEV, un compacte familiar híbrid endollable que pot ser una gran alternativa als SUV
Provem un cotxe que pot ser més interessant que molts totcamins i fins i tot més recomanable que alguns elèctrics
No és cap notícia que els monovolums gairebé han desaparegut del mercat, i actualment tots aquells conductors que necessiten un vehicle pràctic i amb una gran habitabilitat interior o bé opten per vehicles d'estil SUV o bé per les típiques furgonetes reconvertides en vehicles de passatgers amb un maleter molt generós. Però en aquesta equació encara sobreviu com pot una tercera carrosseria, sovint oblidada però que ofereix una practicitat força destacable: la dels familiars.
Aquest tipus de vehicles, que habitualment deriven d'un cotxe compacte, acostumen a tenir unes mides contingudes, un disseny atractiu, un comportament dinàmic infinitament millor que el dels SUV o les furgonetes convertides en turismes i un preu competitiu. O, com a mínim, no tan elevat com el d'altres models equivalents. Un bon exemple d'això que comento el trobem en el vehicle que ens ocupa avui, el Kia Ceed Tourer PHEV.
Kia fa referència a la marca, Ceed al model, Tourer a la versió familiar que augmenta notablement la capacitat del maleter i PHEV al tipus de motorització, força desconeguda al nostre país però que se situa com una gran alternativa a la majoria de cotxes elèctrics del mercat. I és que, com veurem, amb una autonomia elèctrica homologada de 57 quilòmetres, és possible fer la majoria de trajectes quotidians sense gastar ni una gota de combustible. Això sí, sempre que puguem recarregar-lo a casa.
Familiar, però força atractiu
El Kia Ceed Tourer és un model força veterà en el nostre mercat, ja que va ser presentat l'any 2018 i va rebre una actualització el 2022. Amb tot, pel que fa a l'estètica es continua veient atractiu i no acusa especialment el pas dels anys. La longitud d'aquesta versió familiar és de 4,60 metres, molt similar a la de rivals directes com el Seat León Sportstourer o el Peugeot 308 SW, i gairebé igual que la de totcamins com el Toyota RAV4 o el Ford Kuga.
El frontal és idèntic al de qualsevol altra versió del Ceed, de manera que destaca per les òptiques led amb tres díodes que fan de llums diürns, per un para-xocs remodelat i per la graella característica de la marca, tot i que parcialment carenada en aquesta versió. La vista lateral llueix unes llandes d'entre 16 i 18 polzades (de 17 en la nostra unitat) i la tapa de l'endoll de càrrega situat a l'aleta davantera esquerra, un tret identificatiu de la versió PHEV.
És a partir del pilar C que aquest Ceed Tourer es diferencia de la versió compacta normal, i on van a parar els 29 centímetres extra que es guanyen principalment en maleter (i en espai per ubicar la bateria que alimenta el motor elèctric). En qualsevol cas, la vista posterior destaca pels pilots redissenyats i perquè incorpora el nou logotip de la marca.
Per dins aguanta prou bé el pas del temps
Avui dia parlar de l'interior d'un cotxe del 2018 és, directament, parlar d'un cotxe "antic". I parlar d'un del 2022 potser no ho és tant, però en comparació amb un d'enguany ja es comencen a notar les diferències. I és que la febre tecnològica que fa temps que experimenta el sector fa que els vehicles nous cada cop tinguin més i més pantalles, de manera que veure un habitacle tan "analògic" com el del Kia Ceed Tourer PHEV d'aquesta prova fins i tot sorprèn.
Compte, això no vol dir que aquí no hi trobem pantalles; de fet, en té una de central de 8 o 10,25 polzades i una d'instrumentació digital de 12,3 polzades. Ni tampoc que no equipi les darreres tecnologies de connectivitat amb el telèfon o elements com el navegador. Simplement, vol dir que el quadre de comandaments té un disseny força clàssic, amb botons físics per tot arreu, un climatitzador independent (i que no fa servir comandaments tàctils com molts altres models) i una palanca de canvis de grans dimensions com les de tota la vida. I, sincerament, jo prefereixo això que les pantalles enormes que ocupen tota la consola central.
Pel que fa a l'espai disponible, aquest cotxe es pot situar sense problemes com a alternativa a molts SUV compactes gràcies a les places posteriors, especialment per als ocupants situats als extrems. El passatger del seient central, com és habitual, anirà una mica més estret i haurà de patir un respatller més dur. El maleter és un altre dels aspectes més destacables d'aquest model, però es nota molt la diferència entre la versió de combustió normal (625 litres) i l'híbrida endollable (437 litres). Amb tot, les formes són molt aprofitables i la boca de càrrega és força baixa, la qual cosa ens ajuda a l'hora de carregar objectes voluminosos.
Fusió de combustió i electricitat
Sota el capó del Kia Ceed Tourer PHEV hi trobem una unió de dues mecàniques, una de gasolina i una d'elèctrica. El motor de combustió és un 1.6 de quatre cilindres atmosfèric que genera uns modestos 105 CV de potència i 147 Nm de parell motor. Per la seva banda el propulsor elèctric ofereix 61 CV i 170 Nm. Així doncs, la unió de les dues mecàniques genera una potència conjunta de 141 CV i un parell de 265 Nm, tot plegat transmès a les rodes a través d'un canvi automàtic de doble embragatge amb sis velocitats.
El consum d'aquest Kia Ceed Tourer PHEV és, com passa sempre en tots els híbrids endollables, baixíssim. Anuncia una despesa de tan sols 1,5 litres cada 100 quilòmetres, la qual cosa només és real en condicions d'homologació. En qualsevol cas, m'ha sorprès molt positivament que les xifres reals en conducció híbrida poden baixar fàcilment dels quatre litres, i en gairebé 1.000 quilòmetres de recorreguts urbans i interurbans sense carregar la bateria en cap moment la despesa de gasolina ha sigut de 4,9 l/100 km.
A canvi, les prestacions són força modestes. Sí que és cert que l'empenta del propulsor elèctric es nota, però el pes total de 1.676 quilos (principalment a causa del pes de la bateria) i el motor de combustió poc potent fan que l'acceleració de 0 a 100 km/h ens porti 10,8 segons, i que en línies generals sigui un cotxe amb el qual cal pensar-se dues vegades algunes maniobres d'avançament o incorporació a carreteres. En altres paraules, el sistema elèctric del Kia Ceed Tourer PHEV no té com a objectiu millorar les prestacions, sinó rebaixar els consums.
Un cotxe còmode i més àgil que els SUV equivalents
Un dels principals atractius a l'hora de comprar-se un cotxe compacte familiar en comptes d'un SUV compacte equivalent es troba en el comportament dinàmic, i en aquest sentit el Kia Ceed Tourer PHEV no decep. Convé deixar clar des d'un primer moment que no estem davant d'un cotxe esportiu ni molt menys, però també és evident que per una qüestió de mides i repartiment de pesos, aquest Ceed és més àgil que el seu germà SUV, l'Sportage.
Sigui com sigui, la marca coreana ha volgut que el seu compacte familiar sigui eminentment còmode però sense que sigui especialment tou, i posar a punt el xassís i la suspensió per complir aquesta comesa. I el resultat és satisfactori: el mode Sport ens permet modificar la resposta de l'accelerador, la direcció i el canvi per maximitzar les prestacions, però en circumstàncies normals aquest Ceed és silenciós i refinat. Això sí, a l'hora d'afrontar un pendent pronunciat es nota que al motor de combustió li falta força i, com que s'ha de revolucionar notablement, es deixa notar a l'habitacle.
Conclusió de la prova del Kia Ceed Tourer PHEV
Per fi hem trobat un cotxe híbrid endollable que, quan no té la bateria carregada i funciona com un híbrid convencional, és capaç de gastar poc combustible. Es diu Kia Ceed Tourer PHEV i es presenta com una opció a tenir molt en compte per a tots aquells que no vulguin saber res del segment dels SUV però que necessitin espai interior i vulguin un cotxe atractiu, espaiós i fins i tot un punt àgil. Això sí, un conjunt mecànic una mica més potent seria la cirereta del pastís. Un pastís que, per cert, té un preu de 28.030 euros.