KGM Tívoli: encara és possible comprar un SUV nou per menys de 17.000 euros
Ens posem al volant d'aquest petit model de la marca coreana, abans anomenada SsangYong, disponible amb mecàniques amb etiqueta eco
Els preus dels vehicles nous no han parat de pujar any rere any, de manera que cada cop és més complicat trobar cotxes petits a preus econòmics. Lluny queden les nombroses ofertes de cotxes per menys de 10.000 euros que podíem veure no fa gaire a tots els diaris, ràdios i televisions, fins al punt que actualment el que cada cop és més complicat de trobar són cotxes per menys de 20.000 euros. Amb tot, encara existeixen alguns vehicles que són capaços de rebaixar aquesta xifra amb facilitat, més enllà dels cotxes molt petits com el Kia Picanto o el Fiat Panda.
Un bon exemple és el KGM Tívoli que provem avui (abans conegut com a SsangYong Tívoli), que té com a principals rivals cotxes com l'MG ZS o el Dacia Duster i que s'anuncia actualment a la pàgina web de la marca coreana per un preu, promocions incloses, de 16.900 euros. Evidentment, no és el model més equipat, luxós o potent del mercat, però té un preu que avui en dia costa molt de trobar en un cotxe nou. A més, aprofitant el canvi de nom de SsangYong a KGM, ha rebut una actualització estètica que tot seguit analitzarem.
Adeu, SsangYong; hola, KGM
Tot i el canvi de nom i el nou disseny, aquest KGM Tívoli tan sols introdueix alguns elements estètics renovats, però que canvien prou perquè sembli gairebé un altre model. Això es percep especialment a la part davantera, on la clàssica graella de la marca ha estat substituïda per una superfície carenada (gairebé com si es tractés d'un cotxe elèctric) i per dos elements més: la inscripció amb el nom del model a la part esquerra i una triple motllura decorativa a la part dreta.
La resta del para-xocs també estrena nou disseny, amb una entrada d'aire ara força més prominent i formada per una única peça i unes motllures laterals que integren els fars antiboira. Això sí, un aspecte curiós d'aquest model és que les òptiques principals encara fan servir bombetes halògenes, un detall que denota que es tracta d'un vehicle veterà i de preu competitiu.
La vista lateral es manté gairebé sense canvis, i de fet destaca per la senzillesa de les seves línies i pels volums força marcats tant a l'aleta davantera com a la part posterior. Les mides d'aquest KGM Tívoli són 4,22 metres de llarg, 1,81 d'ample i 1,62 d'alt, de manera que s'integra perfectament al segment dels SUV urbans.
Per la seva banda, la part posterior és la que menys canvia i tan sols es diferencia del model anterior per la desaparició de la inscripció SsangYong en favor del nom del model amb lletres de mida força destacable i per un para-xocs amb unes formes lleugerament renovades.
Un interior senzill però funcional
El KGM Tívoli és un SUV que té un preu de 16.900 euros per a la versió d'accés, però que fins i tot és capaç de situar-se per sota dels 20.000 euros en la versió superior un cop apliquem els descomptes promocionals. Comento això perquè, amb unes tarifes tan reduïdes (com a mínim pel que estem acostumats a veure avui en dia), és d'esperar que el seu interior no sigui ni el més luxós ni el més equipat del segment.
Malgrat tot, estem davant d'un SUV funcional i força pràctic, que a més integra alguns canvis en aquest model renovat. Per exemple, els comandaments del sistema de climatització –situats sota la pantalla principal– han passat a ser tàctils, i en general les formes del quadre de comandaments han rebut alguns canvis. El que no canvia és la pantalla, de 8 polzades i que integra la connectivitat amb Android Auto i Apple CarPlay, però que no disposa de navegador de sèrie.
Menció especial mereix la instrumentació, que en la versió d'accés és analògica i integra una petita pantalla central, però que en el model superior Limited ja equipa un panell digital complet. Sigui com sigui, aspectes com el volant, la part baixa de la consola central o el pom del canvi de marxes ens recorden que estem davant d'un cotxe econòmic però ben resolt i amb uns materials que, més que luxosos, estan pensats per ser duradors.
Pel que fa a l'habitabilitat, els seients davanters són còmodes i resulten aptes per viatjar sense acusar el cansament, però el volant només té regulació en altura i això pot provocar algun problema als conductors més alts. Si passem a les places posteriors veurem que KGM ha treballat realment bé l'apartat de l'espai, ja que amb tan sols 4,22 metres de longitud han aconseguit oferir uns seients força amplis a totes les cotes.
Aquesta mateixa línia positiva és la que segueix el maleter, que amb una capacitat de 427 litres i un pràctic doble fons se situa com un dels més espaiosos del seu segment, per sobre de models com l'Skoda Kamiq, el Renault Captur o el Nissan Juke.
Motors de 135 o 163 CV amb etiqueta C o ECO
KGM ofereix una doble oferta mecànica per al Tívoli, però amb opcions diferents pel que fa a l'etiqueta ecològica. De fet, el motor sempre és el mateix, però amb dos nivells de potència diferents; es tracta d'un bloc d'1,5 litres i quatre cilindres que ofereix una potència de 135 CV a la versió d'accés. Aquest propulsor, que és el que muntava la nostra unitat de proves, només està disponible associat a un canvi manual de sis velocitats.
Just per sobre d'aquesta versió en trobem una de més potent, amb 163 CV, que d'entrada va associada al mateix canvi manual, però que també pot equipar-ne un d'automàtic de sis velocitats. I el que resulta més interessant: independentment del nivell de potència i del canvi escollit, es pot optar per adquirir el KGM Tívoli amb el motor adaptat per fer servir GLP, aconseguint d'aquesta manera l'etiqueta ECO de la DGT.
Això sí, encara que el bloc d'1,5 litres es pugui adaptar a GLP, realment no estem davant d'un dels motors més avançats o eficients del mercat. A canvi, es tracta d'un propulsor més que provat i que en línies generals resulta fiable, però que ni destaca per la seva potència ni pel seu baix consum.
Al volant és un cotxe suau i còmode, però amb poca potència
El KGM Tívoli és un cotxe que no pretén semblar el que no és: per sobre de tot és pràctic i funcional, també a l'hora de conduir-lo. Això es pot percebre ràpidament quan ens posem al volant, ja que ens permet moure'ns amb facilitat per la ciutat gràcies a la seva mida reduïda però també viatjar sense por a mantenir velocitats de creuer estables. Malgrat tot, el model de 135 CV és una mica just a l'hora de fer avançaments o circular per ports de muntanya, de manera que la versió més recomanable és la de 163 CV amb caixa automàtica, ja que el canvi manual té un tacte que no m'ha acabat de fer el pes.
Pel que fa als consums, el motor de 135 CV homologa una despesa de 7 litres cada 100 quilòmetres, però en condicions reals de circulació és fàcil que aquest número s'acosti als 8 litres. Tenint en compte la mida del cotxe i el seu plantejament, sens dubte és una dada força elevada. Amb tot, el comportament general és confortable, però amb el punt d'estabilitat i noblesa necessari per trobar-nos còmodes al volant en qualsevol circumstància.
Per exemple, si hem de passar per una carretera revirada, el seu xassís es mostrarà ben apamat en tot moment, tot i que es nota que vol fugir de pretensions esportives. El que no resulta tan positiu és el tacte de la direcció, que resulta artificial i poc comunicatiu. En resum, els àmbits favorits del KGM Tívoli són les carreteres i les autopistes, ja que, tot i que a la ciutat també s'hi troba còmode gràcies a la seva mida, el consum no l'acompanya.
Conclusió de la prova del KGM Tívoli
El KGM Tívoli no és el cotxe més bonic, equipat, eficient o tecnològic del mercat, de fet ni tan sols ho és del seu segment. Però és, per sobre de tot, un cotxe honest i econòmic, amb tarifes que fàcilment se situen per sota dels 20.000 euros aplicant els descomptes promocionals de la marca. I això resulta cada cop més complicat de trobar. A més, estèticament s'ha posat al dia gràcies al canvi de nom de SsangYong pel de KGM i introduint tota una sèrie de novetats de disseny que fan que es vegi com el primer dia malgrat que es tracta de tot un veterà del segment dels SUV urbans.