La Guantera
Motor 12/11/2021

Hyundai Ioniq 5: un elèctric sense complexos, a l’abast

5 min
Hyundai Ioniq 5: un elèctric sense complexos, a l’abast

BarcelonaPer primera vegada a la història, Hyundai va aconseguir ser el mes passat la marca de cotxes més venuda a l’estat espanyol. La fita no és més que la representació de la realitat que suposa el creixement d’aquest fabricant coreà, no únicament des del punt de vista comercial sinó, sobretot, del de la confiança que els seus models generen en els usuaris.

Un exemple més: aquesta mateixa setmana l’Ioniq 5 acaba de guanyar, en un mercat tan competit i difícil com l’alemany, el premi al Cotxe de l’Any en l’apartat Noves Energies. No és un premi més. Que aquest model s’hagi imposat a rivals com els que BMW o Mercedes presentaven en aquesta categoria -l’iX i l’EQS- demostra que els Hyundai estan més que a punt per competir contra fabricants premium de tota la vida.

I aquesta és justament la filosofia d’aquest cotxe, un CUV elèctric que combina l’herència de la primera generació dels Ioniq -nascuda el 2016- i dels Nexo d’hidrogen que, a la tecnologia més avançada, hi afegeix la màxima qualitat dels seus components i un disseny molt atractiu. Tot plegat per plantar cara a qui faci falta -gràcies a un caràcter molt especial-, com per exemple l’estimulant Volkswagen ID.4, el tecnològic (i car) Audi Q4 e-tron, o el més auster i avorrit Skoda Enyaq.

El disseny d’aquest cotxe inclou referències a models anteriors de Hyundai, com el Pony, que es va introduir al mercat ja fa 45 anys. Però aquesta picada d’ullet al passat va més enllà per combinar l’homenatge retro amb la vocació més d’avantguarda. El capó de l’Ioniq 5 té forma de closca, cosa que li aporta un aspecte molt net i li atorga una eficiència aerodinàmica molt bona. La il·luminació, tota amb píxels, és espectacular fins i tot quan no està connectada. De fet, en el recorregut urbà que vaig fer pels carrers de Madrid provant aquest cotxe vaig notar com el frontal d’aquest Hyundai cridava molt l’atenció dels vianants, atrets d’una manera molt magnètica per la gran personalitat que transmet.

Per dins, aquest cotxe té un disseny d’enfocament més arquitectònic que d’enginyeria per recrear la sensació de trobar-nos dins d’una casa. Perquè això sigui possible, els creadors d’aquest cotxe han fet servir materials molt càlids. En aquest sentit, crida molt l’atenció l'ús de materials reciclats per a la confecció dels seients, els revestiments de les portes o les estores. L’habitacle està pensat perquè l’usuari sigui el gran protagonista, per això la consola central es pot desplaçar per situar-la com més ens agradi i s’ajusti a les nostres necessitats.

Hyundai Ioniq 5: un elèctric sense complexos, a l’abast

Aquest cotxe destaca per la seva amplitud (és força llarg, amb una batalla de 4,65 m, i una amplada de gairebé 1,90 m. Això s’agraeix molt quan hi pugem, ja que l’habitacle respira comoditat per tot arreu. L’Ioniq 5 està construït sobre la nova plataforma E-GMP, absolutament modular, que també serà la base dels futurs models d’aquesta nissaga, el 6 i el 7. Cotxes que, com el 5 que avui ens ocupa, tindran un perfil encara més sofisticat que el de les versions N, les més esportives de la marca, o fins i tot dels altres productes del catàleg de Hyundai, fins i tot els que també utilitzen tecnologies sostenibles com a punt de partida mecànic. Segons el fabricant, l’Ioniq 5 permet una autonomia de 481 quilòmetres en un ús mixt, que es pot enfilar fins als 686 en un cicle urbà.

Perquè això sigui possible, el nou Hyundai l’ofereixen amb dues opcions de bateries: de 58 o de 73 kWh. La primera és per a la versió amb només dues rodes motrius, que ofereix una potència de 125 KW, equivalent a uns 170 CV. La més potent està destinada a les unitats amb tracció al darrere o a les quatre rodes, que ofereixen un rendiment de 210 i 306 cavalls, aquest últim equipat amb dos motors elèctrics. Si fem la recàrrega d’energia amb un carregador ultraràpid de 800, podem arribar a obtenir el 80% de la seva capacitat de càrrega en només 18 minuts. I, en només 5 minuts, podem obtenir una autonomia addicional de cent quilòmetres.

Però, de moment, trobar aquesta mena de carregadors és tan complicat com trobar l’Arca Perduda. I si carreguem el cotxe a casa, hem de comptar entre sis i set hores, depenent de la bateria triada. L’energia acumulada pot actuar de forma bidireccional, de manera que el cotxe es pot convertir en la font d’alimentació de diversos dispositius externs en cas de necessitat.

Algunes versions d’aquest CUV incorporaran una cèl·lula per fer càrrega solar, cosa que ens donarà una autonomia extra a la comentada. Perquè aquestes bateries funcionin sense problemes, el cotxe incorpora un sistema de bomba de calor per mantenir-les a la temperatura òptima de rendiment.

Com era d'esperar en un cotxe que es vanta de ser un enllaç de progrés, l’Ioniq té un nivell de connectivitat molt alt a través del sistema Bluelink. La plataforma Charge my Hyundai ens permet conèixer els punts de recàrrega més propers, el preu de l’energia, la companyia subministradora i la forma de pagar el servei a partir d’una base de dades que de moment formen 230.000 punts de connexió repartits per tot Europa.

La prova dinàmica ens va permetre provar els diferents assistents de conducció en carretera, entre els quals hi ha un dispositiu per evitar col·lisions frontals que, per sort, no vam haver de menester. Però els tests de conducció que vam fer per carreteres de diversa mena ens van permetre provar els tres programes de conducció que ofereix (Sport, Normal i Eco), que ens deixen adaptar la utilització que fem del cotxe al terreny per on circulem de manera molt evident i eficaç. A les zones amb més revolts podem anar treballant amb el regulador del fre motor, un dispositiu interessant sobretot si tenim en compte que fer-lo servir castiga menys el desgast dels frens convencionals i, per tant, allarga els (pocs) terminis de manteniment que haurem de seguir per tenir el cotxe en bones condicions, i la butxaca més sanejada.

La llista oficial de preus va dels 43.620 als 59.020 €, que amb els diferents incentius que ofereix la marca i l’aplicació dels plans d’ajuda a la compra de vehicles sostenibles poden arribar a quedar per sota dels 35.000 €. Són diners, sí. Estem parlant d’un elèctric, i ja sabem quin pa s’hi dona. Però l’Ioniq és més barat que els seus rivals, i fins i tot més que el decebedor KiaEV6, que, tot i portar la mateixa plataforma, té un comportament clarament més matusser que el del seu parent.

Conduir després d’un ictus és possible

“La possibilitat de tornar a conduir impacta positivament en l’autoestima, la qualitat de vida de la persona afectada per una lesió neurològica i en les possibilitats d'integració social. La situació contrària pot produir una pèrdua d’identitat”, explica el Dr. Marcos Ríos-Lago, coordinador de la unitat de dany cerebral de l’Hospital Beata María Ana de Madrid.

Davant d’aquesta opció, Hyundai va posar a disposició d’aquest centre mèdic el simulador de conducció que fan servir els seus pilots de ral·lis per preparar-se per a les curses. Tot i que l’habitacle d’aquest simulador reprodueix l’interior d’un cotxe de competició, el Hyundai i20 WRC en aquest cas, petites modificacions per facilitar-hi l’accés i alguns canvis importants en el software permeten a pacients amb lesions cerebrals adquirides recuperar les habilitats necessàries per conduir amb plenitud de facultats un vehicle en el seu dia a dia.

“A Hyundai, com ens va ensenyar el nostre fundador, tenim el compromís de millorar la vida de les persones, i creiem que les empreses hem de tornar a la societat el que ens ha donat per crear un entorn responsable i millor”, apunta Juanjo Martínez, director de comunicació de la marca coreana.

stats