Proves cotxes
Motor Proves 20/05/2017

Hyundai i30, a la conquesta del segment dels compactes

Els clients europeus reclamen cada cop més eficiència i tecnologia, i Hyundai és una d'aquelles marques que sense fer gaire soroll, sap escoltar i oferir allò que els clients volen: el nou i30 s'adapta perfectament a aquesta filosofia i t'expliquem com ho aconsegueix

Sergio Domínguez
7 min
Hyundai i30

L'any 2007 es va a posar a la venda la primera generació de l'i30, el compacte de Hyundai amb què la marca coreana pretenia consolidar-se a Europa en un dels segments més durs que hi ha en el món de l'automòbil. Compartia plataforma i motors amb el Kia Cee'd, i el cert és que l'aposta els va sortir força bé, ja que el cotxe va agradar al públic i l'any 2010 ja havia registrat unes vendes de més de 250.000 unitats a tot el continent europeu.

Hyundai i30

L'any 2012 en va sortir a la venda una segona generació –que és la que hi havia disponible als concessionaris fins a aquest mateix any– amb un disseny més arrodonit que en certa manera recordava un petit monovolum, tot i que es mantenia dins la categoria dels compactes.

I cinc anys després arriba la tercera generació d'un model que torna a estar cridat a suposar un autèntic maldecap per a les marques que es reparteixen la major part del pastís de vendes del segment més important a Europa, el dels compactes.

Hyundai i30

Aquesta nova generació recupera en certa manera un llenguatge de disseny similar al del 2007 pel que fa a l'ús de línies rectes en detriment de les formes arrodonides de la segona generació, però el resultat final és un cotxe de formes senzilles, un producte cent per cent europeu que de ben segur s'adaptarà a la perfecció a l'exigent mercat.

DISSENY EXTERIOR I INTERIOR

Aquest nou i30 no trenca esquemes pel que fa a disseny, de manera que l'aspecte general del cotxe fa que sembli que està plenament integrat al mercat tot i ser un model nou que encara costa de veure per la carretera. Per tant, no serà l'opció prioritària dels qui busquin un cotxe amb un disseny passional, però agradarà a la majoria de clients que volen un vehicle funcional i pràctic per sobre d'altres consideracions.

Hyundai i30

En qualsevol cas, les noves formes exteriors del compacte coreà adopten les línies de disseny dels altres models de la marca i, així, es fa clarament identificable com un Hyundai més. El frontal està presidit per una gran calandra amb detalls cromats i uns llums amb un disseny agressiu que fan la sensació que el frontal del cotxe estigui 'enfadat'. La il·luminació led d'aquests llums és molt bona, i ja és un primer indicatiu de l'enorme equipament tecnològic disponible en aquest i30, i que comentarem després.

Frontal i30

El frontal queda completat per uns llums diürns (també amb tecnologia led) que fan les funcions d'intermitents, i donen pas a un lateral que té unes línies poc recarregades. Finalment ens trobem amb un disseny posterior que pot recordar altres compactes europeus però que suposa tot un encert a l'hora d'agradar a la majoria del públic.

Vista posterior i30

Un cop entrem a l'i30 ens trobem amb un disseny totalment renovat respecte al model anterior, amb una part central presidida per una gran pantalla de 8 polzades que, en ser flotant, fa l'efecte que es pot extreure tot i estar integrada al quadre central del cotxe. Si estigués orientada cap al conductor facilitaria la consulta, però en qualsevol cas el funcionament general del sistema multimèdia i el navegador és molt senzill i intuïtiu, com ja ens té acostumats Hyundai. En aquest aspecte és destacable que el navegador incorpora els mapes amb cartografia il·limitada –no caldrà anar renovant-los com en altres marques–, el sistema de càrrega de mòbils per inducció o la compatibilitat amb Apple CarPlay o Android Auto.

Interiors tecnològics i ergonòmics

La nostra unitat de proves equipava una gran quantitat d'elements tecnològics i de confort que podem incorporar a l'i30. Així, elements com el fre de mà elèctric, el sensor de canvi involuntari de carril actiu, el sistema de frenada d'emergència automàtic, el detector d'angle mort, el control de velocitat o d'arrencada en pendents, els llums led amb llargues automàtiques, el navegador, el sensor d'aparcament o fins i tot els seients calefactables i ventilats amb memòria poden formar part de l'amplíssima dotació del compacte coreà. Sens dubte tot un arsenal tecnològic que pretén competir en el segment més luxós de la categoria.

Places posteriors

Si bé la qualitat dels plàstics és correcta, la presència dels plàstics durs és evident en zones inferiors del quadre de comandaments, però l'aparença general és bona i l'i30 fa la sensació de ser un producte ben acabat. Els seients davanters ofereixen una subjecció correcta i la posició de conducció es troba de seguida, però als seients posteriors veiem que, tot i que l'espai per al cap és bo, les cames –i especialment els peus– tenen menys espai que el que trobem a la competència pel fet que els seients davanters gairebé toquen la part inferior del cotxe i deixen poc espai disponible.

Detall interiors i30

Pel que fa al maleter, compta amb 395 litres de capacitat i un doble fons, la qual cosa el col·loca en la mitjana del segment però amb una mica més de capacitat que rivals directes com el Renault Mégane, el Ford Focus o l'Opel Astra.

Maleter i30

MECÀNICA

Tot i que la presència del dièsel cada cop és menys important al mercat, encara un gran nombre de marques continuen oferint més variants dièsel que no pas de benzina. En el cas de Hyundai, l'i30 compta amb dos motors benzina de 120 cavalls (1.0 T-GDI) i un altre de 140 cavalls (1.4 T-GDI), mentre que pel que fa al dièsel, malgrat que només compta amb un propulsor (1.6 CRDi), està disponible en tres potències diferents: 95, 110 i 136 cavalls.

Motor 1.4 GDI

En qualsevol cas, l'aposta pels motors benzina és clara i la nostra unitat de proves incorporava el motor benzina més potent associat al canvi automàtic de set velocitats i doble embragatge anomenat DCT. Els 140 cavalls i 242 newtons per metre de parell resulten més que suficients per moure un cotxe que, això sí, es mostra una mica mandrós a baixes revolucions en associar-se al canvi automàtic, sobretot si escollim el mode de conducció ECO per mirar d'aconseguir uns consums més baixos.

Quan premem l'accelerador i pugem de revolucions, l'empenta és notable i el motor es mostra molt elàstic, amb una entrega de potència força lineal i progressiva. Sens dubte el nivell de refinament que és capaç d'oferir aquest propulsor és molt elevat, i el funcionament del canvi DCT no és el més ràpid del mercat, però es mostra més que suficient per no qualificar-lo en cap cas com un canvi lent.

L'i30 té un consum real que voreja els 6'5 litres

Els consums oficials són de 6,4 litres als 100 quilòmetres en ciutat, 5 per carretera i 5,5 en un ús combinat, però el cert és que en condicions reals aquest consum és lleugerament superior, ja que en ciutat és fàcil acostar-se als 7 litres (fins i tot 8 si no es vigila amb el pedal de l'accelerador). El consum per carretera és més fidel a les dades oficials i es poden assolir xifres d'uns 5,7 litres amb facilitat, però el consum mixt es queda entorn dels 6,5 o 7 litres en funció de si la nostra manera de conduir és més o menys esportiva.

DINAMISME

L'i30 és un cotxe còmode, amb un bon maleter i unes bones aptituds per poder afrontar viatges llargs. Així, el confort està sempre prioritzat per damunt del comportament esportiu, tot i que si volem practicar una conducció dinàmica tan sols hem de seleccionar el mode de conducció Sport i opcionalment podem fer servir les lleves del volant per canviar de marxa al nostre gust i obtenir, així, una resposta prou ràpida i un comportament que mostra un gran aplom i dona molta confiança per enllaçar revolts amb alegria. De totes maneres, el terreny favorit del coreà és l'autopista o la carretera, on es troba molt còmode i de la mateixa manera transmet molta comoditat als seus ocupants. El so del motor és gairebé imperceptible i tan sols se sent el de rodament, però la insonorització de l'habitacle és molt bona, amb la qual cosa ni tan sols a altes velocitats representa cap molèstia.

Hyunai i30

Conclusió

Si atenem únicament l'aspecte exterior, l'i30 pot arribar a semblar que no és un cotxe nou, ja que el fet que no trenqui esquemes pel que fa a disseny i que a més pugui recordar altres models no són els millors arguments per tractar-lo com un model nouvingut. Però el cert és que el funcionament del propulsor i el canvi automàtic, juntament amb l'enorme dotació tecnològica que pot equipar, el fa pujar unes quantes posicions en el mercat respecte al model anterior. A més, el preu final d'aquesta versió és de 27.650 euros a falta d'aplicar els descomptes de la marca, i per tant el preu és força competitiu. En qualsevol cas, les versions bàsiques arrenquen en 20.500 euros, un preu que de ben segur farà que en els pròxims mesos vegem molts i30 pels carrers.

stats