Proves cotxes
Motor  /  Proves 31/03/2019

Ford Mustang 5.0 V8, al volant de la història

Provem el nou Mustang amb motor atmosfèric de vuit cilindres i canvi manual: un cotxe pensat per somiar desperts

Ferran Vital
6 min
Ford Mustang 5.0 V8, al volant de la història

M’és molt difícil trobar un altre cotxe al món que generi les sensacions d’admiració i desig que el Mustang desperta a milions de persones dels cinc continents. I és que el Mustang és, per definició, el cotxe nord-americà per excel·lència des del seu inici de producció l’any 1964 i la definició del 'muscle car' per antonomàsia: un esportiu cupè d’aspecte intimidant, motor de vuit cilindres en V amb un so espectacular i prestacions d’autèntic pura sang.

Ford Mustang 5.0 V8, al volant de la història

Aquest model és un ‘restyling’ del Mustang que Ford va començar a fabricar el 2015, la sisena generació d’aquest popular esportiu immortalitzat en una infinitat de pel·lícules, sèries i còmics que l’han convertit en un referent cultural més dels Estats Units.

Vista posterior Mustang

El Mustang es ven al nostre mercat amb un ‘discret’ motor turbo 2.3 EcoBoost de quatre cilindres en línia que arriba als 290 CV de potència o amb un potent motor V8 –vuit cilindres en V– atmosfèric que ofereix 450 CV i que es pot associar a un canvi manual de sis velocitats o un d'automàtic amb convertidor de parell de 10 (sí, deu!) relacions.

Detall caixa de canvis

La nostra unitat de prova utilitzava el mític motor de vuit cilindres en V associat a una caixa de canvis manual de sis relacions que imita l’efecte del doble embragatge per millorar l’experiència dinàmica (i fer-nos creure millors conductors del que realment som) escurçant la transició entre marxa i marxa. Ara bé, tot i ser una caixa de canvis molt ràpida, curta i precisa, el tacte del pedal de l'embragatge és dur i no és el més còmode per circular pels carrers de les grans ciutats, i en canvi no té rival quan es tracta de conduir de manera alegre en un tram amb revolts o un circuit.

Una classe d’història

Posar-se al volant del Mustang amb el poderós motor atmosfèric de vuit cilindres i cinc litres de capacitat és fer un viatge al passat i a les millors essències dels fabricants d’automòbils dels Estats Units. Un cotxe fet com manen els cànons clàssics de l'automobilisme nord-americà: plataforma llarga, passos de roda ben amples, motor longitudinal al morro i tracció posterior.

El Mustang manté l'essència del model original

El que més crida l’atenció d’aquest Mustang són les seves generoses dimensions. Els seus 4,78 metres de llarg i 1,91 d’ample impressionen de valent fins i tot els provadors més avesats en aquesta mena de cotxes, i la seva silueta, extremadament baixa, ampla i esportiva, crida molt l’atenció dels vianants i els altres conductors. De fet, aquest Mustang no és el cotxe més discret per passejar-se per la ciutat perquè la seva poderosa imatge i el seu so fan girar tothom per allà on passa.

Interiors Mustang

Els interiors d’aquest mite nord-americà estan a l’altura del que es pot esperar d’un esportiu de raça amb la història que té el Mustang, i presenta un disseny d’interiors ergonòmic i de qualitat amb materials de primera com el cuir i la pell girada i diversos acabats fets a mà a la consola central, el volant i els seients.

Detalls llandes 19 polzades i pinces de fre Brembo

A més, el Mustang disposa d’un quadre d’instruments tecnològic i digitalitzat, i la pantalla central també ofereix informació rellevant pel seu conductor com ara la relació entre aire i combustible que es produeix dins el motor, la temperatura real a la qual l’aire refrigera la mecànica del cotxe o un indicador de forces G. El Mustang també disposa d’alguns elements i aplicacions útils per mesurar el rendiment del cotxe en un circuit, com ara un cronòmetre, acceleròmetre i un mesurador de la distància de frenada.

Detall seients davanters

Si l’estètica del Mustang és impressionant en els interiors i l’exterior val la pena destacar també el rendiment i la suavitat del seu motor, perfectament maridat amb la caixa de canvis de sis relacions. Encara m’ha semblat més rellevant. El propulsor 5.0 V8 és dolç i suau a l’hora de rodar però sorprenentment efectiu i contundent en pràcticament qualsevol règim de revolucions, i els seus 450 CV arrosseguen amb ganes els més de 1.700 quilos que pesa el Mustang. Però, per sobre de tot, el motor de vuit cilindres ens regala un so inigualable, d'aquells que ja no es troben. Creieu-me si us dic que apagareu l'equip de so de dotze altaveus de gran qualitat i abaixareu les finestres només per regalar-vos el so d'aquest motor americà.