Comparativa: Focus RS vs Golf R
El Golf R i el Focus RS són els dos compactes esportius líders del segment: qui guanyarà?
Són dos dels cotxes més passionals, divertits, atrevits i desitjats del mercat. Els dos millors compactes esportius del mercat que aixequen més expectació i interès entre els amants de les sensacions pures i la velocitat. Totes dues unitats tenen molts elements en comú: mecàniques benzina, potències similars (al voltant dels 300 cavalls), tracció integral, habitabilitat d’interiors i preus similars. Per això us portem la comparativa més esperada entre el compacte prestacional americà i l’alemany. Qui guanyarà?
Estètica
Els gustos estètics són molt difícils de comparar, ja que responen a criteris personals. Ara bé, en aquest cas, sí que podem jutjar quin dels dos cotxes disposa d’una estètica més esportiva, "Racing" i juvenil: el Focus RS guanya aquest apartat amb certa facilitat. L’estètica de l’americà, amb els seu difusor, aleró posterior, entrades d’aire marcades i escassa alçada lliure esdevé més espectacular que no pas la del Golf R, un model que sembla no voler trencar amb l’equilibri estètic del compacte alemany en les seves versions estàndard.
Veredicte: guanya el Focus RS.
Potència i consums
El Focus RS disposa d’un motor EcoBoost de 2’3 litres de cilindrada que arriba als 350 cavalls gràcies al turbocompressor de què disposa. Aquest motor es sent molt elàstic en tot el rang de revolucions, i estira amb força fins més enllà de les 7.000 voltes. Al seu costat el motor 2.0 TSI del Golf R i els seus 300 cavalls no brilla amb tanta força, tot i que en alguns aspectes com el consum o les recuperacions i acceleracions pures fins i tot pot treure algunes dècimes al seu rival, coses d’equipar la caixa de canvis automatitzada DSG enfront el canvi manual de sis velocitats del Focus RS. Però, de debò algú es para a mirar les xifres de consum per decidir-se entre un o altre? O el comprador optarà pel so i les sensacions del motor americà i el seu maridatge amb una caixa de canvis manual?
Veredicte: guanya el Focus RS
Equipament tecnològic i confort
Tot i que els dos vehicles tenen equipaments força complerts i molt similars, ofereixen extres diferents, ja que el Golf R pot equipar-se amb sostre solar i el Focus RS amb seients tipus bàquets de Recaro.
És molt difícil decidir-se per un o altre, així que el sistema d’infoentreteniment decideix la balança a favor de l’americà. Volkswagen equipa de sèrie una pantalla tàctil de 5’8 polsades, mentre que el Focus RS equipa una de vuit polsades de sèrie. Si volem igualar l’oferta amb el Golf, cal sumar un sobrecost de 2.085 euros que costa el paquet tecnològic “Discover Pro” de Volkswagen. A més l’americà disposa d’un sistema d’àudio SONY de deu altaveus, mentre que l’alemany només té vuit altaveus.
Veredicte: guanya el Focus RS
Habitabilitat i comoditat
Tot i que els dos cotxes tenen unes dimensions molt similars, el Golf R ofereix places posteriors lleugerament més amples i altes que el seu rival, a més d’un maleter amb més capacitat (343 litres) que el seu rival americà (260 litres). A més, la comoditat, el disseny dels interiors i postura de conducció del Golf R ens semblen més aconseguides que les del Focus RS.
Veredicte: guanya el Golf R
Capacitats dinàmiques
En aquest apartat el Focus RS goleja amb claredat al Golf R. La rigidesa torsional del Ford Focus RS, la rapidesa de la seva direcció, la puresa en la conducció, les sensacions que eroga, les suspensions dures i el somriure que es dibuixa a la cara a l’hora de negociar revolts amb el Focus RS fan que l’experiència al volant del Ford sigui netament millor a la de l’alemany en carreteres de muntanya o circuit.
La cosa potser canviaria a l’hora de circular dins la ciutat, on el Golf R es mostra molt més pràctic que el seu rival. Però atenent a la comparativa de cotxes esportius, no ens sembla de tot rellevant el grau de satisfacció al volant a la ciutat -o fins i tot a les autopistes, on el Golf R es sent més a gust que el Focus RS-.
Veredicte: guanya el Focus RS.
Preus
Els dos models tenen un preu calcat. El Focus RS costa 41.260 euros, mentre que el Golf R costa 41.430 euros. Equipant-lo al màxim amb tots els extres, el Golf R s’enfila fins els 48.750 euros, mentre que el Focus RS es queda en 46.410 euros, una diferència poc important a favor de l’americà.
Veredicte: empat.
Guanyador
Aquesta comparativa la guanya el Focus RS per un contundent 4 a 1. I és que Ford Performance ha sabut fer un cotxe rodó, un vehicle molt especial pensat per satisfer les demandes dels clients més passionals. En l’escenari dels cotxes pensats per accelerar les pulsacions i regalar-nos sensacions, el Focus RS és el nou rei. Ara bé, no tothom prioritza els paràmetres esportius en primera posició. Aquells compradors que vulguin un cotxe còmode i utilitzable diàriament tenen en el Golf R l’alternativa sensata i racional, a banda de ser un cotxe realment ràpid (en alguns aspectes més que l’americà i tot) i eficaç.