Comparativa
Proves13/02/2021

Comparativa d'híbrids urbans: Fiat 500 vs. Toyota Yaris

Provem els dos cotxes híbrids de tall urbà més venuts de l'any

Els cotxes híbrids no endollables, també anomenats HEV o híbrids a seques, són una de les solucions tecnològiques actuals més interessants per millorar la mobilitat urbana i mantenir uns baixos índexs d’emissions i contaminació. Són dos models específicament pensats per moure’s en entorns urbans amb consums de carburant molt moderats i amb emissions de gasos contaminants molt menors que les que presentaven els cotxes del segment urbà ara fa cinc o deu anys.

Es tracta del nou Toyota Yaris Híbrid, que ja vam poder provar fa un temps, i del Fiat 500 Hybrid, dos models amb etiqueta ecològica, mides similars ideals per maniobrar i moure’s per la gran ciutat i amb una relació qualitat-preu més o menys semblant.

Estètica

Ningú pot negar que el disseny del 500, tot i que ja té uns quants anys, ha sigut un dels grans encerts automobilístics del segle XXI, fins al punt d’haver-se convertit en el pal de paller de la marca italiana. No debades, Fiat aglutina gran part de la seva oferta en la família 500, que inclou les versions elèctriques i híbrides, i els 500X i 500L, model que està en vies de desaparèixer. 

Cargando
No hay anuncios

El nou Toyota Yaris, per la seva banda, presenta un disseny força atractiu, musculat i poderós, que el fan diferent de bona part dels seus competidors. Tot i que ben segur cadascú tindrà els seus gustos i preferències, el nou japonès és un model que no passarà a la història dels grans dissenys de la marca, mentre que el 500 és l’essència de Fiat, i un dels seus grans encerts dels últims anys.

Veredicte: guanya el 500 

Potència i consums

Val a dir que les mecàniques dels dos models no són exactament iguals, ja que el Toyota Yaris és un cotxe híbrid convencional, que fins i tot pot moure el vehicle en mode totalment elèctric en cas de disposar de les bateries del tot carregades, mentre que el Fiat 500 Hybrid és en realitat un mild hybrid, és a dir, un vehicle de combustió amb una unitat elèctrica o MGU que fa a la vegada de bateria i generador, i que si bé sí que pot encarregar-se de funcions com ara la gestió de l’aire condicionat o el sistema d’enllumenat, no pot moure el cotxe de manera totalment elèctrica.

Cargando
No hay anuncios

Les potències dels dos vehicles també són força diferents: el Yaris arriba als 116 CV de potència gràcies a la potència combinada dels seus dos motors, mentre que el 500 Hybrid s’ha de conformar amb 70 CV de potència.

Tot i que el plantejament mecànic dels dos vehicles és força diferent, tots dos presenten consums de carburant força similars, entre els 4 i els 5 litres, per bé que amb una millor relació a favor del Yaris, ja que és sensiblement més gran i potent que el seu rival, però amb un pes bastant semblant (1.050 quilos l’italià i 1.085 quilos el japonès). A més, si circulem per autopistes i carreteres ràpides el consum del 500 pot arribar als 7 litres, mentre que el Yaris Híbrid es conforma amb uns 6 litres cada 100 quilòmetres.

Veredicte: guanya el Yaris.

Equipament tecnològic i confort

El Yaris és un cotxe nou, que estrena la plataforma TNGA-B de Toyota, amb un equipament tecnològic de sèrie força atractiu, i que inclou una pantalla tàctil central de vuit polzades compatible amb Android Auto i Apple Car Play. El japonès també integra un important arsenal de seguretat de sèrie que inclou el paquet Safety Sense amb programador actiu de velocitat, canvi automàtic de llums, assistent de manteniment de carril, un nou airbag central que s’obre entre els ocupants de les dues places davanteres, reconeixement de senyals i sistema de frenada automàtica, entre d’altres. A més, opcionalment pot integrar seients amb calefacció i un pràctic sostre panoràmic.

Cargando
No hay anuncios

La versió híbrida del 500, per la seva banda, no pot competir amb prou arguments amb la càrrega tecnològica del Yaris, i comença a notar el pas del temps. El seu sistema d’infoentreteniment Uconnect i la seva pantalla tàctil central són més lents i menys precisos que els comandaments i aplicacions que ofereix el seu rival japonès.

Veredicte: guanya el Yaris.

Habitabilitat i comoditat

D’entrada, cal pensar que el 500 Hybrid és un cotxe del segment A, amb una carrosseria de 3 portes i un maleter de 185 l de capacitat, mentre que el Yaris Híbrid té una carrosseria de 5 portes i un maleter força més gran, que arriba fins als 286 l de capacitat.

Cargando
No hay anuncios

A més, la segona filera del Yaris és prou ampla i gran per encabir-hi dos adults de certa envergadura i fer desplaçaments una mica més llargs sense sacrificar la comoditat, mentre que les places posteriors del 500 són força més petites i menys pràctiques que les del seu rival. 

Tot i que el 500 és un cotxe més petit, la gestió de l’espai i la posada a punt del Yaris, amb una suspensió i direcció que ofereixen un millor compromís entre agilitat i confort per als seus ocupants, el situen una mica per sobre en aquest apartat.

Cargando
No hay anuncios

Veredicte: guanya el Yaris

Capacitats dinàmiques

La potència més elevada del Toyota es fa sentir a l’hora de realitzar incorporacions, avançaments o circular per autopista i autovia, per bé que en entorns totalment urbans, que en definitiva haurien de ser el leitmotiv d’aquests vehicles, aquestes diferències no són gaire evidents, i fins i tot les dimensions més compactes del 500 (3,5 metres de llarg i 1,6 d’ample enfront dels 3,9 de llarg i 1,75 d’ample del Yaris) li suposen cert avantatge a l’hora de moure’s pels carrers estrets de la ciutat.

Cargando
No hay anuncios

Així doncs, aquest apartat dependrà força de les necessitats específiques de cada persona, ja que el 500 és més adequat per moure’s per ciutat i el Yaris presenta un registre més polivalent. A tot això cal sumar-hi el fet que el 500 Hybrid conserva aquell toc de distinció, posició de conducció i dinamisme característic de la família 500, que el converteixen en un producte amb personalitat pròpia. En definitiva, i pensant que aquesta comparativa està centrada en la mobilitat urbana o interurbana sostenible, penso que el 500 està un punt per sobre del seu rival en aquest apartat, però si realment conduireu fora d'autopista i carretera, el Yaris és un producte molt més adequat.

Veredicte: guanya el 500

Preus

Com que el 500 Hybrid és un cotxe que aprofita una plataforma veterana –que data del 2008 i 2009– però en plena forma i adaptada a les necessitats de mobilitat actuals, aquest pot oferir un preu inferior al del seu rival, que fa servir una plataforma modular totalment nova i una mecànica més avançada.

Cargando
No hay anuncios

El preu oficial del 500 Hybrid es mou entre els 12.800 i els 16.000 euros en funció de l’equipament i acabat, mentre que el Yaris Híbrid ho fa entre els 18.900 i els 21.000 euros. Aquesta és una diferència prou important i que molts possibles compradors hauran de tenir en compte a l’hora de decidir-se per l'un o l'altre, encara que com sempre cal recordar que és possible trobar ofertes i promocions que ajustin el preu. També és cert que el Yaris és sensiblement més car, però en línies generals és un cotxe més polivalent i amb més espai que el seu rival.

Veredicte: guanya el 500

Guanyador

Al final d’aquesta comparativa hem pogut constatar que el Fiat 500 Hybrid i el Toyota Yaris han empatat amb tres victòries cadascú. Bé és cert que el Fiat 500 Hybrid no és un híbrid de veritat, sinó un semihíbrid o mild hybrid, mentre que el Toyota Yaris sí que és un híbrid convencional o HEV, més potent i polivalent, però que no té el valor associat de la imatge i el tacte característic dels Fiat 500. Al final cada comprador o compradora haurà de valorar què el compensa més, quin tipus d’ús real donarà al seu cotxe i si encaixa amb el seu pressupost.