BMW 840d xDrive

132000€

BMW 840d xDrive

COMBUSTIBLE: Dièsel

MOTOR: TwinPower 3.0 6L, davanter longitudinal

POTÈNCIA: 320 CV i 680 Nm de parell

TRACCIÓ: Integral (xDrive)

MIDES I PES: 4843mm llarg/ 1902 ample/ 1341 alt. 1905 quilos

Proves cotxes
Ferran Vital

BMW 840d, somni d’una nit d’estiu

Provem el nou Serie 8, el cupè esportiu i de luxe definitiu de BMW

Els cupès de dues portes estan en perill d’extinció. Els SUV o totcamins han anat ocupant un espai cada cop més central del mercat, fins al punt d’arraconar formats de turismes convencionals com ara els cupès i els monovolums fins a índexs i quotes de venda cada cop més marginals.

BMW 840d, somni d’una nit d’estiu Zoom

BMW 840d, somni d’una nit d’estiu / Ferran Vital

Però BMW és una marca que sempre ha cregut en l’esportivitat i el dinamisme dels seus models, i el nou Serie 8 no és sinó la màxima expressió del ‘savoir faire’ dels bavaresos. El nou Serie 8 és un cupè de dues portes escultural, amb unes línies molt marcades i una aposta estètica molt suggerent, que trenca amb el continuisme estètic de les Series 4 i 5 i evoluciona cap a un llenguatge estètic més atrevit i espectacular.

El Sèrie 8 gairebé fa 5 metres de llarg Zoom

El Sèrie 8 gairebé fa 5 metres de llarg / Ferran Vital

Tot i ser un cotxe realment gran (fa 4,8 metres de llarg i 1,9 d’ample) el Serie 8 és equilibrat i senzill, i no cau en excessos o barroquismes estilístics oferint una silueta elegant i refinada que s’allunya de les grans pretensions ostentoses. Personalment em sembla molt encertada l’aposta per un capó allargat que allotja el motor en posició longitudinal dialogant amb uns passos de roda posteriors molt eixamplats que li aporten un plus d’esportivitat i de musculatura.

Detall caiguda cupè posterior Zoom

Detall caiguda cupè posterior / Ferran Vital

Amb tot, el Serie 8 presenta una carrosseria amb unes nervadures laterals molt marcades amb l’objectiu d’oferir poca resistència aerodinàmica i permetre que el cotxe acaroni l’aire a l’hora de circular a certa velocitat, millorant les seves prestacions i afavorint el consum.

Detall interiors Zoom

Detall interiors / Ferran Vital

Els interiors de la nova Serie 8 aporten el millor ‘savoir faire’ de la casa bavaresa. BMW ha volgut mantenir la tradicional posició de conducció estirada i lleugerament desplaçada a l’esquerra amb un disseny modern i minimalista, però amb material de primera qualitat i les últimes tecnologies digitals.

Detall palanca canvi amb vidre Swarovski Zoom

Detall palanca canvi amb vidre Swarovski / Ferran Vital

En aquest sentit destaquen el quadre d’instruments digital, el sistema de reconeixement de senyals, quadre d’instruments digital i configurable a gust del conductor, una gran pantalla tàctil amb control gestual i per veu, un sistema de so amb altaveus Harman&Kardon i una palanca de canvi de marxes de vidre (opcional) signat per (atenció!) Swarovski per gestionar la potència del motor.

Detall fars làser Zoom

Detall fars làser / Ferran Vital

A més, la nova Serie 8 inclou un extens arsenal tecnològic de seguretat que inclou el sistema Driving Assistant Professional amb control de creuer adaptatiu, assistent de direcció, sistema de manteniment en el carril, sistema de frenada adaptativa i d'emergència, ajuda a la maniobra d’evasió i avisador de distància de seguretat, de prioritat en els encreuaments o de direcció prohibida. Per acabar, BMW també disposa del sistema Connected Drive amb la Serie 8, que inclou connexió amb el nostre 'smartphone' o la possibilitat de disposar de Skype o del paquet Office de Microsoft al nostre vehicle.

Detall seients davanters Zoom

Detall seients davanters / Ferran Vital

Més enllà de la primeríssima qualitat dels materials utilitzats en la seva fabricació o de la seva càrrega tecnològica, la Serie 8 destaca per un disseny d’interiors elegant i senyorial, molt ergonòmic i pensat per fer-nos sentir com a casa.

Una mecànica eficient

La nostra unitat de prova disposa d’un motor dièsel de 6 cilindres en línia (també anomenat L6) que ofereix 320 CV de potència. Aquesta és l’oferta bàsica de la marca bavaresa, perquè només ofereix una versió gasolina amb un motor de vuit cilindres en V (o V8, si ho preferiu) anomenada 850i de 530 CV i la versió prestacional M8 que arriba als 625 CV del mateix propulsor gasolina de vuit cilindres.

Detall motor Zoom

Detall motor / Ferran Vital

Totes les versions del nou Serie 8 (840d, 850i i M8) utilitzen de sèrie un canvi automàtic amb convertidor de parell ZF de vuit relacions i el sistema de tracció integral xDrive, que envia parell a les rodes davanteres quan detecta necessitat de tracció fins a una relació de 50:50, però que en condicions normals envia més parell a l’eix posterior, i que en condicions òptimes pot arribar a enviar el 100% de la força del motor a les rodes posteriors.

Una experiència dinàmica

Conduir el nou Serie 8 és extraordinàriament satisfactori i genera addició: seríeu capaços de fer quilòmetres i quilòmetres sense arribar a cansar-vos al volant i gaudint del comportament efectiu, segur i apamat d’aquest cupè bavarès.

El 840d és un cotxe realment dinàmic Zoom

El 840d és un cotxe realment dinàmic / Ferran Vital

Tot i disposar de diversos modes de conducció (anomenats EcoPro, Comfort, Sport i Adaptative), el 840d és un cotxe amb unes suspensions més aviat rígides i seques, i una direcció directa i comunicativa. Un cop en marxa, la major part del temps vaig circular amb el mode Adaptative, que ajusta els paràmetres electrònics del vehicle a l'interpretar les necessitats del cotxe en cada moment.

Detall llandes i pinces de fre Zoom

Detall llandes i pinces de fre / Ferran Vital

Costa dir quin és l’hàbitat favorit del nou 840d. I és que el cupè bavarès és un gran turisme fantàstic que ens permet circular amb totes les comoditats sense castigar-nos, amb un nivell de satisfacció i benestar elevadíssim (en aquest sentit, els seients davanters de tall ergonòmic amb aire condicionat i calefacció ens conviden a no deixar de conduir mai) però un cop seleccionat el mode Sport i la seva infinitat de paràmetres que permeten fer una posada a punt personalitzada el 840d mostra tota la seva capacitat dinàmica.

En entorns urbans el 840d no es sent tan a gust Zoom

En entorns urbans el 840d no es sent tan a gust / Ferran Vital

Enllaçar revolts amb el 840d és sorprenentment divertit, tot i el seu pes de gairebé dues tones i les seves generoses dimensions. El motor empeny amb força tot el rang de revolucions del comptarevolucions, oferint un so molt més greu i metàl·lic, inaudit en un cotxe dièsel. Sembla mentida que un cotxe de les seves dimensions, pes i potència sigui tan dòcil i senzill de fer anar fins i tot apagant algunes de les ajudes a la conducció. El nou Serie 8 s’inscriu en els revolts amb una facilitat especular, recargolant-se com si fos un full de paper i insinuant un lleuger sobreviratge (derrapada) quan girem el volant i obrim gas amb decisió.

Per ser un cupè de luxe de cinc metres de llarg i dues tones, el 840d és sorprenentment dinàmic

Per nivell de dinamisme i esportivitat, el nou Serie 8 passa per davant d’alguns rivals com el Lexus LC i el Mercedes-AMG S Coupé, d’un caràcter més burgès i conservador que el BMW, i posa en el punt de mira el llegendari 911. A diferència del Porsche i la seva característica configuració, el nou Serie 8 té un motor davanter longitudinal i un repartiment de pes molt equilibrat, i és menys nerviós i menys àgil que el mític ‘nouonze’, però és més equilibrat i polivalent.

La conducció autònoma, només petjant un botó del volant Zoom

La conducció autònoma, només petjant un botó del volant / Ferran Vital

Segurament hi haurà algú a qui li arribarà a fer mandra conduir el seu Serie 8, tot i que no puc arribar a entendre qui pot renunciar voluntàriament a conduir aquest cotxe. Per a aquests compradors BMW disposa també d’un sistema de conducció autònoma de nivell 2 que s’acciona només pitjant un botó al volant i que manté la velocitat i distància adaptativa amb el vehicle precedent i és capaç de circular de manera autònoma dins el seu carril. Una ajuda que en cap cas eximeix el conductor de la seva responsabilitat al volant, però que és molt útil sobretot en llargs desplaçaments per autopista i autovia.

Resulta prou difícil trobar pegues a aquest 840d, com ara el fet de tenir unes places posteriors minúscules –un adult de més de 170 centímetres no hi viatja gaire còmodament i l’accés és prou complicat– o la boca de càrrega del maleter, un pèl estreta i que condiciona a l’hora d’encabir-hi maletes o objectes voluminosos.

El maleter es veu limitat per l'espai de la boca de càrrega Zoom

El maleter es veu limitat per l'espai de la boca de càrrega / Ferran Vital

Amb tot, aquests dos condicionants es poden perdonar fàcilment perquè la fisonomia i el plantejament general del cotxe obliga i limita l’habitabilitat del vehicle, i en un cotxe tan passional i poc racional com aquest fins i tot pot resultar anecdòtic.

Detall panell porta Zoom

Detall panell porta / Ferran Vital

Per contra, no em puc estar de criticar el pom de vidre opcional de palanca de canvis. Probablement aquest detall serà molt apreciat per als compradors més orientats al luxe, perquè a ningú se li escapa que BMW utilitza elements i tecnologies de la seva filial Rolls-Royce per incorporar-los als seus models de les Series 6, 7 i 8. Ara bé, aquest pom del selector de vidre em sembla forassenyat, perquè els dies més assolellats fa que la llum solar s’hi descompongui i faci l’efecte lumínic de l’arc de Sant Martí, un detall que ens pot arribar a enlluernar o molestar quan conduïm.

Detall pantalla tàctil Zoom

Detall pantalla tàctil / Ferran Vital

Arribats a aquest punt podem imaginar que el 840d no és un cotxe barat. Amb un preu base de 112.600 euros, la nostra unitat de prova disposava d’extres interessants com la llum làser de BMW, el paquet Driving Assistant Professional, el paquet esportiu M –que inclou frens més grans, llandes específiques de 20 polzades i un volant de tacte esportiu, entre altres– i acabat individual (amb elements com els entapissats del sostre d’Alcantara), seients ventilats i el sistema de so Harman&Kardon amb 16 altaveus que encareixen la factura final per damunt dels 135.000 euros, una quantitat més que respectable i a l’abast de poques butxaques al nostre país.

Detall embellidor cues escapament Zoom

Detall embellidor cues escapament / Ferran Vital

Per acabar, tampoc acabo de veure clar el fet d’utilitzar un motor dièsel en un cotxe com aquest. Atenció, el motor de sis cilindres en línia de BMW m’agrada molt, i probablement és el millor motor dièsel que mai s’ha fabricat, però no sé si algú disposat a gastar-se més de 100.000 euros en un cotxe està gaire preocupat pel consum del seu cotxe (vaig obtenir una xifra de consum de poc més de vuit litres). Potser el fet de disposar d’àmplies autonomies és un punt a favor del motor dièsel, però posats a somiar crec que compraria el motor gasolina de vuit cilindres i reservaria aquest fantàstic motor dièsel per una berlina o totcamí d’ús diari, amb un habitacle més aprofitable i un plantejament general més racional (o pràctic, si voleu) que el que presenta aquest Serie 8.