Volvo EX30: un elèctric prèmium que, amb descomptes, baixa dels 30.000 euros
El nou model d'accés de la marca sueca es presenta amb potències de fins a 428 CV i una autonomia de 480 quilòmetres
L'arribada dels cotxes elèctrics ens està obligant a haver de modificar el concepte de cotxe econòmic. No fa tants anys Dacia feia anuncis a la televisió on mostrava els seus productes nous a preus inferiors als 8.000 euros, i nombroses marques disposaven de vehicles petits a preus realment atractius. Si mantenim els criteris d'aquella època, actualment no existeixen ja els cotxes barats, ja que el Dacia més barat té un preu de més de 13.000 euros, i fins i tot models petits com el Hyundai i10 no baixen dels 12.000 euros.
Si a aquesta equació hi afegim els cotxes elèctrics, que tenen preus molt elevats degut als preus de components com les bateries, el resultat és que els antics 10.000 són ara els nous 20.000 o 30.000 euros. Més enllà del dubte que genera el fet de fer servir l'expressió "econòmic" per referir-se a un cotxe de 30.000 euros el cert és que, si fem una ullada als vehicles de zero emissions, per quantitats inferiors a aquesta xifra l'oferta és encara molt reduïda.
Per això és tan sorprenent el nou producte que acaba de presentar Volvo, anomenat EX30 i que anuncia un preu d'accés de 36.770 euros. I això es tradueix, si apliquem tots els descomptes del Pla MOVES III, en un preu final de 29.770 euros. D'acord, ni és fàcil aconseguir aquests descomptes ni és un preu baix. Però per ser el model que és i atacar directament al segment prèmium, la tarifa és molt competitiva. En qualsevol cas, què ha presentat exactament Volvo?
Un SUV petit, però de luxe
La raó principal d'aquest preu "econòmic" és, com gairebé sempre darrerament, que el nou Volvo EX30 està dissenyat i fabricat a la Xina. Comparteix la plataforma SEA i els components amb el nou Smart #1 (al final, tots els camins porten a Geely, el veritable propietari xinès darrere d'aquestes marques), de manera que és possible abaratir els costos derivats de les bateries i així Volvo només ha de centrar els seus esforços en dissenyar un cotxe atractiu, incloure-hi materials de qualitat i arrasar la competència amb preus inferiors.
A nivell estètic el nou Volvo EX30 és molt minimalista, fins i tot molt nòrdic. El frontal és depurat i no es veu gens recarregat, destacant especialment les òptiques amb forma de Martell de Thor. La vista lateral és dinàmica i aposta més per l'esportivitat que per la robustesa, de manera que no hi trobem els típics passos de roda exagerats de molts SUV sinó unes línies suaus i compactes i uns voladissos molt curts. Finalment, la part posterior destaca per lluir uns pilots dividits en dues seccions i situats en posició vertical. A tot això, les seves mides són de 4,23 metres de longitud, 1,83 d'amplada i 1,55 d'altura.
Si el disseny exterior és minimalista, l'interior encara ho és més. Ja sigui per donar resposta als gustos actuals o per estalviar costos, el cert és que el nou Volvo EX30 només disposa d'una pantalla central de 12,3 polzades que aglutina totes les funcions que també hi trobaríem a la clàssica instrumentació. Així, a través d'aquest monitor podem consultar dades referents a la conducció però també a la climatització, a la connectivitat amb el telèfon i al sistema de navegació.
A jutjar per les imatges, la qualitat dels materials és tan elevada com la de la resta de models de la marca, de manera que aquest nou Volvo EX30 serà un rival duríssim ja no només pel seu cosí germà Smart #1, sinó també per models com el DS 3 E-Tense o el Peugeot e-2008, entre d'altres. Finalment pel que fa al seu interior, convé destacar que el maleter principal del Volvo EX30 és de 318 litres, però a la part davantera també en disposa d'un altre de més petit per guardar els cables de càrrega.
Fins a 428 CV i autonomia de 480 quilòmetres
Volvo ha optat per llançar el seu nou model amb tres opcions mecàniques i dues mides de bateria. La d'accés, denominada Single Motor, incorpora un propulsor de 272 CV i 343 Nm de parell, disposa de tracció posterior i munta una bateria LFP de 49 kWh de capacitat. Amb aquest conjunt anuncia una autonomia de 344 quilòmetres, accelera de 0 a 100 km/h en 5,7 segons i suporta càrregues en corrent continu de fins a 134 kW, passant del 10 al 80% de bateria en 25 minuts.
També amb un únic motor i la mateixa potència la marca sueca ofereix una versió denominada Single Motor Extended Range que incorpora una bateria de major capacitat (64 kWh) amb la qual l'autonomia de l'EX30 augmenta fins als 480 quilòmetres. Finalment, la joia de la corona és una versió anomenada Twin Motor Performance que equipa dos motors, tracció integral i ofereix una potència de 428 CV i un parell màxim de 543 Nm. Aquest model registra una acceleració impressionant pel seu segment: de 0 a 100 km/h en 3,6 segons. També augmenta la capacitat de càrrega fins als 153 kW i registra una autonomia de 460 quilòmetres.
Pel que fa als preus, tot plegat arrenca en els abans citats 36.770 euros de la versió d'accés, però arriba fins als 51.411 del model més potent i equipat. Si bé és cert que sense les ajudes del Pla MOVES III el preu no resulta tan atractiu, tenint en compte els temps que corren i quins són els seus rivals directes... aquest Volvo EX30 està cridat a ser tot un èxit de vendes, com a mínim al seu segment.