Motor Cotxe elèctric

Toyota presenta el prototip del seu primer cotxe elèctric

El bZ4X és el nom escollit per la marca japonesa per a aquest totcamí

Toyota bZX4
3 min

Amb un nom llarg i una mica estrafolari, Toyota ha presentat l’esbós del que serà el seu primer totcamí elèctric, que serà una realitat a mitjans de l’any vinent. El prototip presentat avui a Xangai, anomenat bZ4X, és el primer dels 15 nous models elèctrics que Toyota presentarà fins al 2025 i que formaran part de l’ofensiva elèctrica del primer fabricant mundial de cotxes i gran pioner dels cotxes híbrids, segment que domina amb mà de ferro des de fa més de 20 anys.

El seu nom recull les lletres bZ, que es refereixen al concepte Beyond Zero, en referència al futur de zero emissions de la marca japonesa, i 4X, que es refereix al seu format SUV o totcamí amb tracció integral a les quatre rodes. Amb tot, aquest és un nom provisional, i no serà el nom comercial definitiu amb el qual Toyota llenci el seu primer elèctric a mitjans de l’any vinent.

Toyota bZX4
Toyota bZX4

El bZ4X és un totcamí elèctric desenvolupat sobre la nova plataforma de cotxes elèctrics de la marca, anomenada e-TNGA, que Toyota ha desenvolupat en col·laboració amb Subaru. Toyota s’ha encarregat de l’electrònica i del sistema de propulsió elèctrica, mentre que Subaru ha aportat la seva experiència en el sistema de tracció integral i repartiment del parell entre cada roda. El resultat és un SUV gran, amb prou espai per a set ocupants, corresponent al segment D (on actualment figuren el Subaru Forester i el Toyota Highlander).

Estèticament, aquest bZ4X mostra una carrosseria amb perfils angulosos i marcats, amb una cintura elevada i marcats passos de roda, llandes generoses i signatures òptiques estilitzades i horitzontals. Amb tot, no és un disseny gaire trencador, ja que s'hi pot veure certa continuïtat estètica amb els darrers models de Lexus o Toyota, com ara els UX o Rav4, per exemple.

Els interiors del flamant prototip japonès també mantenen un regust familiar, però introdueixen un nou concepte de disseny, molt tecnològic i avantguardista, pensat per oferir el màxim nivell d’habitabilitat i confort als seus ocupants, amb una posició de conducció relativament baixa i molt d’espai diàfan. En aquest sentit, Toyota ha anunciat que el bZ4X farà servir un sistema de direcció per cable o steer-by-wire que elimina la connexió física i mecànica entre el volant i l’eix davanter i millora la precisió de la direcció en paviments en mal estat o frenades contundents.

Interior Toyota bZX4
Interior Toyota bZX4

Encara no s’ha anunciat la disposició i configuració mecànica definitiva d’aquest SUV elèctric, però tenint en compte que té un sistema de tracció integral, és fàcil deduir que farà servir dos motors elèctrics –un sobre cada eix– i molt probablement un sistema de càrrega solar integrat en el sostre del vehicle per ajudar a mantenir les bateries en ple rendiment fins i tot en condicions meteorològiques adverses i aprofitant aquest recurs renovable en benefici del mateix cotxe, de manera que carregui les bateries automàticament quan aquest el vehicle estigui estacionat al carrer.

Per acabar, Toyota ha anunciat que el bZ4X es fabricarà a la Xina i al Japó, i que serà la punta de llança de la seva nova estratègia elèctrica. Val la pena recordar que els darrers anys Toyota ha venut més de 17 milions de cotxes electrificats (híbrids i híbrids endollables) i que entre els anys 2010 i 2020 la marca japonesa ha reduït les emissions de CO2 dels seus cotxes en un 22%, la qual cosa l'ha convertit en el líder mundial dels cotxes electrificats.

stats