El camió de Tesla és autònom, elèctric i resistent a un atac nuclear
Musk sorprèn tothom amb el flamant Tesla Semi, un camió elèctric amb 800 quilòmetres d’autonomia i capaç d’accelerar de 0 a 100 en poc més de 5 segons
Era la presentació més esperada de l’any. I tot i que Musk ha eclipsat part de l’actualitat amb la presentació bomba del nou Roadster -que serà l’esportiu més ràpid de la història- el Tesla Semi (aquest serà el nom del primer camió autònom i elèctric del món) està cridat a convertir-se en una de les fites de la mobilitat elèctrica i sostenible de la història de l’automoció.
Els Estats Units són un país que viu com pràcticament ningú l’entusiasme pels camions. Els ‘trucks’ formen part de l’ecosistema automobilístic nord-americà, i Elon Musk ha sabut aprofitar aquesta realitat per presentar el seu camió elèctric, capaç de viatjar amb una autonomia de més de 800 quilòmetres gràcies a unes bateries de recàrrega ràpida que poden recuperar el 80% de la capacitat -uns 600 quilòmetres- en tan sols 30 minuts.
El disseny futurista -alguns han volgut veure-hi certes similituds amb els cascs dels soldats imperials de la saga Star Wars- respon a un criteri funcional, i és que el Tesla Semi presenta un coeficient aerodinàmic de tan sols 0’36 Cx, unes xifres dignes d’un superesportiu. Gràcies a aquest coeficient, el Tesla Semi presenta menys resistència aerodinàmica, cosa que afavoreix un consum energètic menor un cop en marxa.
Mecànicament, el camió de Tesla disposa de 4 motors elèctrics per alimentar les 4 rodes posteriors -el Semi té 6 rodes: les 2 davanteres són direccionals i les 4 posteriors motrius-. Amb aquest esquema, el Semi promet accelerar de 0 a 100 en 5 segons, això sí, sense arrossegar remolc. En cas d’anar carregat al màxim de la seva capacitat, el Semi podria arribar als 100 km/h en uns 20 segons, una xifra realment sorprenent.
El Semi incorpora també un sistema de frenada regenerativa que recarrega les bateries del camió (que ocupen tota la plataforma del vehicle), que, segons Musk, tenen una vida útil de més d’1 milió de milles, és a dir, l’equivalent a fer unes 40 vegades la volta al món.
Un interior autònom i a prova de bombes
Potser l’element més revolucionari del camió és l'habitacle, amb el volant en posició central i amb dues pantalles laterals de 15 polzades que fan la feina dels tradicionals retrovisors, que desapareixen de la carrosseria.
A les pantalles laterals el conductor també rebrà informacions diverses del trajecte, i gràcies al sistema de conducció autònoma Autopilot fins i tot podrà descansar (sense treure l’ull de la carretera) en els llargs desplaçaments nord-americans.
A més, el Tesla Semi disposa d’un vidre davanter indestructible, que, segons Musk, fins i tot hauria de permetre que el conductor sobrevisqués en cas d’un atac nuclear. No és el primer cop que Musk fa rareses d’aquest tipus: el Model X que vam provar fa uns mesos disposa de filtres d’aire HEPA, que permetrien sobreviure dins l’habitacle en cas d’atac bacteriològic. El Semi incorpora el mateix sistema de filtres d’aire, amb la qual cosa converteix l'habitacle en l’espai més segur del món (amb referències a Kim Jong-un incloses).
El Tesla Semi es començarà a fabricar el 2019 i tindrà un preu base d’uns 200.000 dòlars, no gaire allunyat del que pot costar un camió dièsel convencional amb unes prestacions infinitament inferiors.