Tesla pateix una davallada de vendes històrica a Espanya amb Musk al centre de l’huracà
Els fabricants de models elèctrics generalistes amb preus al voltant dels 25.000 euros dominen un mercat que castiga amb força els vehicles de Tesla
Després d’haver dominat amb mà de ferro el mercat català, espanyol i europeu dels cotxes elèctrics el darrer any, Tesla sembla haver començat el 2025 amb el pas canviat respecte dels seus rivals. Les vendes dels Model Y i Model X, que van ser els dos cotxes elèctrics més venuts a Espanya i a Europa al llarg del 2024, han patit una davallada contundent.
I és que la marca d’Elon Musk no aconsegueix col·locar cap dels seus models entre els 10 cotxes elèctrics més venuts a Espanya durant el mes de gener, cosa impensable abans de la campanya presidencial nord-americana. Les causes de la davallada de les vendes dels cotxes Tesla cal buscar-la en l’anunci de les retirades de les ajudes a la compra de vehicles elèctrics i en els aranzels europeus als vehicles fabricats a la Xina (la major part dels cotxes Tesla que es venen a Europa han estat fabricats a la Xina), però també –i de manera central– en els polèmics posicionaments ideològics de Musk.
Els 10 cotxes elèctrics més venuts a Espanya durant el mes de gener
- Kia EV3: 417 unitats
- BYD Dolphin: 394 unitats
- Dacia Spring: 374 unitats
- Citroën e-C3: 250 unitats
- BYD Atto 3: 234 unitats
- Renault 5 E-Tech: 162 unitats
- Mercedes-Benz EQA: 159 unitats
- Renault Scenic E-Tech: 150 unitats
- Mini e: 146 unitats
- Peugeot e-2008: 139 unitats
La davallada de la popularitat de Tesla és una realitat fefaent des de fa mesos als Estats Units, on molts conductors de vehicles Tesla afirmaven “passar vergonya” circulant amb els seus cotxes i asseguraven que no volien “donar més diners a Musk”. I és que el perfil dels compradors de vehicles elèctrics als Estats Units, però també a Europa, és el d’un client amb un perfil polític progressista, amb consciència ambiental i preocupat per les desigualtats socials. Això els allunya dels posicionaments polítics de Musk, les seves simpaties pels partits d’extrema dreta europeus i pels moviments identitaris MEGA (Make Europe Great Again) i el gest de la salutació nazi.
Amb tot, convé destacar que la caiguda de Tesla no és una anomalia del mercat català i espanyol. Tesla també ha vist com baixaven un 63% les seves vendes a França, un 44% a Suècia i un 38% a Noruega al llarg del primer mes del 2025. I aquí no s'acaben les males notícies per a Tesla, immersa en una profunda crisi de reputació. En aquest sentit, convé destacar que una enquesta sueca d'entre el 15 i el 17 de gener revelava que el 63% dels enquestats tenien una opinió negativa de Tesla i que descartaven una possible compra, independentment del preu o les prestacions dels seus cotxes.
La revolució dels cotxes barats
El gran canvi de paradigma, més enllà de la patacada de les vendes de Tesla, es materialitza en la davallada generalitzada dels cotxes elèctrics de marques aspiracionals a favor dels cotxes assequibles o generalistes, si ho preferiu. I és que els quatre cotxes més venuts del mes de gener (Kia EV3, BYD Dolphin, Citroën e-C3 i Dacia Spring) són cotxes que es poden adquirir per un preu al voltant 25.000 euros, una xifra raonable que democratitza l’accés als cotxes de zero emissions.
Val la pena destacar la presència del nou Renault 5 E-Tech, la gran aposta de la marca francesa en el segment dels vehicles elèctrics urbans, que té un preu per a les versions d’accés d’entre 26.000 i 28.000 euros.
L’any 2025 hauria de ser un any clau i d’inflexió de les vendes de cotxes elèctrics, amb l’arribada d’un seguit de nous cotxes amb bones prestacions i amb preus una mica més accessibles, i especialment amb les exigències institucionals als fabricants per vendre més vehicles elèctrics i evitar les sancions sobre les emissions en vigor fixades per la Unió Europea.