Motor Vendes cotxes

La campanya electoral nord-americana passa factura a Tesla

Les vendes de Tesla cauen fins a un 21% al gran feu tecnològic californià a causa dels posicionaments ideològics conservadors d’Elon Musk i el seu suport al candidat republicà

Un cibercamió Tesla amb rètols pro-Trump circula a l'exterior del Trump National Golf Club de Los Angeles
20/09/2024
3 min

Les vendes de Tesla a Califòrnia han caigut durant aquest estiu per primer cop en la seva curta història. Segons apunta el portal especialitzat Automotive News, les vendes de la marca nord-americana van caure un 12% entre els mesos de gener i juny d’aquest 2024, però la caiguda ha estat especialment sensible al comtat de Santa Clara (Silicon Valley) on les vendes de la marca van caure un 21% al llarg del mes de juliol. Aquesta realitat contrasta amb les vendes globals de cotxes elèctrics a Silicon Valley i a tot l’estat de Califòrnia durant el primer semestre del 2024, en què, lluny de retrocedir, les vendes de vehicles elèctrics van augmentar lleugerament en tots els segments.

El motiu d’aquesta davallada està relacionat amb la campanya electoral nord-americana i el suport declarat del propietari de Tesla, Elon Musk, al candidat republicà Donald Trump, així com les seves declaracions polítiques, cada cop més escorades en posicions molt conservadores. Els posicionaments polítics i les declaracions de Musk han causat una forta onada de rebuig a l’estat de Califòrnia, un territori marcadament progressista, i han acabat generant una davallada de les vendes de Tesla. De fet, els mitjans nord-americans fins i tot asseguren que alguns propietaris actuals de vehicles Tesla reconeixen “passar vergonya” quan circulen amb els seus cotxes i asseguren no voler “donar més diners a Musk”. 

El Tesla Model Y va ser el cotxe més venut al món l'any 2023, però caldrà veure si pot repetir aquest èxit enguany.

Tot i que Tesla encara és el primer fabricant en nombre total de vendes de cotxes elèctrics a Califòrnia, la realitat és que cada cop cedeix més terreny respecte als seus perseguidors. Tesla lidera les vendes de cotxes elèctrics a Califòrnia amb el 56% de la quota del mercat durant els primers sis mesos de l’any, però la realitat és que ara fa tot just un any la seva quota era sensiblement superior, del 64%. A aquest fre en el lideratge de les vendes de cotxes elèctrics a Califòrnia cal sumar-hi el creixement d’altres fabricants com ara Hyundai, Rivian o Ford, entre altres.

Una decisió política poc estratègica en l'àmbit comercial

Més enllà de les consideracions personals i les legítimes opinions polítiques, el decidit suport que Elon Musk fa del candidat republicà, referendat en entrevistes a la xarxa social X (abans Twiter), també propietat de l’empresari d’origen sud-africà, o els mateixos missatges de Musk en aquesta xarxa social, han incidit negativament en la imatge de la marca de vehicles elèctrics entre els compradors californians, i molt probablement, a tots els Estats Units. 

Un dels últims llançaments de la marca americana, el Tesla Cybertruck.

I és que diversos estudis comercials realitzats als Estats Units coincideixen en apuntar que el públic objectiu o compradores i compradors potencials dels vehicles elèctrics al gegant nord-americà tenen un perfil progressista, amb consciència mediambiental i preocupacions per les desigualtats socials. Un estudi de la consultora internacional Deloitte concloïa que només el 8% dels nord-americans es planteja la compra d’un cotxe elèctric com a primera opció, i que el retrat robot d’aquest comprador respon al d’un home d’entre 35 i 45 anys amb certa posició econòmica i més simpaties envers els demòcrates (66%) enfront dels republicans (33%).

Queda clar, doncs, que amb les seves declaracions i posicionaments polítics Elon Musk s’està allunyant del seu perfil de comprador potencial, i el que és pitjor, generant rebuig en associar Tesla amb uns postulats polítics determinats. Per fer-ho encara més greu, cal afegir que el perfil dels votants republicans o d’ideologia marcadament més conservadora als Estats Units habitualment no tenen una gran predisposició a comprar un vehicle elèctric, sinó que prefereixen els cotxes amb motors de combustió de grans cubicatges i sis o vuit cilindres en V. Només el temps dirà fins a quin punt les declaracions i posicionaments d’Elon Musk acaben perjudicant el futur de la seva marca de vehicles elèctrics, per bé que fins ara sembla que aquesta realitat no preocupi gaire a l’empresari.

stats