Subaru presenta el Crosstrek, un SUV amb esperit 4x4 per 32.000 euros
La marca japonesa renova el veterà XV amb un nou model que canvia de nom però manté el bon rendiment fora de l'asfalt
Tots aquells que segueixin l'actualitat de Subaru (ja sigui perquè els hi agrada la marca o perquè tenen un dels seus models) sabran que un dels models més exitosos de la marca japonesa és l'XV. Sempre ha estat difícil situar aquest model en un segment concret, ja que per mida és un SUV de 4,39 metres similar a un Skoda Karoq o un Jeep Compass, per forma és un compacte similar a un Opel Astra o un Ford Focus i per aptituds off-road és més aviat un tot terreny.
Doncs bé, el fabricant japonès ha optat per renovar aquest únic i popular model amb un canvi de nom (de XV a Crosstrek) i amb una actualització estètica i d'equipament molt notable que el posiciona com una gran alternativa a la majoria de SUV del mercat (i fins i tot a alguns tot terreny). La intenció de Subaru amb aquest model és arribar a un total de 1.000 unitats matriculades al conjunt de l'estat aquest any 2024, i per afrontar el repte continua apostant per la mateixa fórmula que tan bons resultats li ha donat fins ara: oferir cotxes amb disseny esportiu i aventurer, amb motor bòxer gasolina i tracció total simètrica permanent.
SUV amb esperit de 4x4
Al veure el Crosstrek podem percebre les línies mestres de l'XV, però el cert és que estem parlant d'un model que va ser presentat l'any 2011 i des d'aleshores només havia rebut un restyling, de manera que li calia una renovació de forma urgent. El resultat final és una actualització ben profunda a la seva part frontal, que estrena el llenguatge de disseny "Dynamic x Solid" de la marca japonesa i presenta una graella frontal de dimensions considerables. Aquest element de disseny destaca per les seves formes interiors i pel fet d'estar travessada per una motllura horitzontal corba que va de banda a banda de les òptiques LED.
La part inferior del frontal deixa ben clar que estem davant d'un SUV, amb unes motllures en plàstic negre que aporten sensació de robustesa i que integren els llums antiboira. Aquestes proteccions continuen per tota la part baixa del vehicle i destaquen als passos de roda. Subaru ha presentat quatre nous colors per al Crosstrek que s'afegeixen als que ja estaven disponibles a l'XV, així com una part posterior lleugerament renovada, però que manté els pilots amb forma de C tan característics de la marca.
Però tal vegada el més imponent d'aquest nou XV són les seves capacitats 4x4. A falta de poder-lo provar en profunditat per esbrinar si està a l'altura dels SUV més capaços del mercat o fins i tot d'alguns tot terreny, el cert és que en aquest destaquen xifres com els angles d'atac de 19,3º, ventral de 20,8º i de sortida de 31,2º.
Per dins, bona qualitat però poc maleter
Subaru destaca per fabricar vehicles amb materials que es veu a simple vista que estan pensats per durar molt de temps. No només són agradables a la vista, sinó que al tacte es percep que són resistents, cosa imprescindible en cotxes que habitualment es mouran fora de l'asfalt. Doncs bé, aquest nou Crosstrek manté aquesta qualitat percebuda i la complementa amb un nou sistema d'infoentreteniment que fa créixer la pantalla central de les 8 polzades de l'XV fins a les 11,6, i disposa ara d'un sistema de connectivitat amb Android Auto i Apple CarPlay sense fils.
L'habitabilitat del conjunt és bona, els seients resulten còmodes per viatjar i l'espai tant per a les cames com per al cap a les places posteriors ha millorat, però el que el nou Crosstrek no pot evitar és patir les conseqüències d'equipar una tracció total permanent al maleter. I és que la capacitat d'aquest model és de tan sols 315 litres, i malgrat que les formes són força aprofitables, queda clarament per darrere dels seus rivals. Això sí, si abatem els seients posteriors, aconseguim un total de 1.314 litres.
Motor de gasolina, bòxer i híbrid
A nivell mecànic Subaru no ha volgut complicar-se gaire i ha apostat per una combinació que hem vist molts cops a la marca japonesa. Sota el capó del Crosstrek hi trobem un motor gasolina bòxer de quatre cilindres i dos litres que genera una potència de 136 CV i rep l'ajuda d'un motor elèctric de 16,7 CV situat a la caixa de canvis automàtica de tipus CVT. Amb aquesta combinació el nou SUV de la marca asiàtica és capaç d'accelerar de 0 a 100 km/h en 10,8 segons i de registrar un consum de 7,7 litres cada 100 quilòmetres, que no resulta especialment baix, però no és pas dolent si tenim en compte que la tracció és total simètrica permanent.
Pel que fa a les seves capacitats fora de l'asfalt, la marca assegura que el seu nou model és capaç de superar obstacles sense problema i de moure's per facilitat en superfícies plenes de neu, sorra o fang, gràcies a elements com el sistema de modes de conducció X-Mode o al control de descensos, entre d'altres. Pel que fa al preu del Subaru Crosstrek, la versió d'accés Active té una tarifa inicial de 35.500 euros, però amb les campanyes promocionals actuals el preu baixa fins als 32.000. El mateix passa amb els acabats superiors Field (34.000 euros) i Touring (37.000 euros).