Motor Camionetes

Stellantis recupera el motor gasolina HEMI V8 i rep més de 10.000 comandes en un sol dia

La marca nord-americana RAM –filial de Stellantis– fa marxa enrere i recupera un dels seus símbols d’identitat als Estats Units amb el retorn del llegendari HEMI V8

2025 Ram 1500 Ramcharger Tungsten
10/07/2025
2 min

Pocs podien pensar l’errada estratègica que va cometre Carlos Tavares, l’antic director executiu del grup Stellantis i matriu de les marques nord-americanes Chrysler, Jeep, Dodge i RAM (entre d’altres) quan va anunciar que retiraria els motors de gasolina més contaminants per apostar pel cotxe elèctric a tot el món, inclosos els Estats Units. Aquella decisió suposava la retirada del mític motor HEMI V8, un propulsor que remunta els seus orígens a mitjans del segle XX i que havia esdevingut una de les icones culturals i socials dels Estats Units. Els resultats van ser negatius i immediats: les vendes de les marques del grup van caure de manera dràstica als Estats Units, especialment en el segment de cotxes més grans i de preu més elevat, precisament els que permeten un marge comercial més gran i tenen impacte més elevat sobre els beneficis del grup.

El mercat nord-americà és un mercat molt diferent de l'europeu, ja que les seves especificitats (combustible molt barat, grans carreteres i ciutats pensades per desplaçar-se en cotxe) fan que els models més venuts any rere any segueixin sent les camionetes o pickups de Ford, General Motors i RAM. L’acomiadament de Carlos Tavares i el nomenament d’Antonio Filosa com a CEO de Stellantis ha comportat, entre d’altres, la resurrecció dels motors HEMI V8, de moment reservats pels models de RAM i la camioneta de Jeep.

El nou director comercial de les marques nord-americanes del grup, Tim Kuniskis, ja va anunciar fa alguns mesos que “tothom comet errors” i que “cal aprendre'n”, en referència al pla d’electrificació de les marques nord-americanes del grup i la retirada dels grans motors de gasolina que caracteritzen els models americans. Aquesta setmana la marca RAM ha anunciat que recuperava el motor HEMI V8 per a la seva camioneta estrella RAM 1500, i ha rebut més de 10.000 reserves del model en només 24 hores.

El motor HEMI V8 és un monstre de 5,7 litres de cubicatge i vuit cilindres de 395 CV i 556 Nm de parell que consumeix una mitjana de 16 litres cada 100 quilòmetres, una xifra impensable pels compradors europeus, però que no sembla espantar els clients de les camionetes nord-americanes. En qualsevol cas el motor HEMI V8 tampoc podria passar les noves restriccions ambientals europees i, de fet, als Estats Units aquest propulsor ha d’anar acompanyat d’un sistema microhíbrid de 48 V per poder homologar les xifres d’emissions vigents als Estats Units. La decisió de recuperar aquest propulsor es basa en les xifres de vendes de les camionetes amb motors similars de Ford i Chevrolet (General Motors), que es mantenen a més de 800.000 unitats anuals. 

La gran acollida del motor HEMI V8 als Estats Units podria provocar que la divisió comercial nord-americana dirigida per Kuniskis es plantegi la possibilitat de recuperar aquest motor per a models de Dodge i totterrenys de Jeep, contravenint la feina i les decisions estratègiques que havia implementat Stellantis durant els últims anys. I és que les emissions contaminants i la sostenibilitat dels nous cotxes no són, encara avui en dia, una prioritat que pugui condicionar les decisions de compra dels conductors nord-americans, especialment en els estats de l’interior i del sud del país, on les camionetes i els motors de gran cilindrada són un senyal d’identitat cultural.

stats