Porsche 911 GT3: el valor de mantenir l’essència
El 911 GT3 arriba a la setena generació més en forma que mai, amb un motor bòxer atmosfèric de 510 CV i canvi manual de sèrie
L’any 1999 Porsche va presentar el primer 911 GT3, la versió esportiva del seu cotxe estrella, pensada per les categories de GT3 però homologat per circular pel carrer. Tot i que mai ha sigut un gran èxit de vendes, el 911 GT3 s’ha mantingut al llarg del temps com una de les icones més importants i admirades de la marca alemanya, i tot just ara s’estrena el 911 GT3 de l’actual setena generació, coneguda internament amb la nomenclatura 992.
No és fàcil desenvolupar un 911 GT3 tenint en compte el pes i les dimensions dels nouonze actuals i les restrictives normes d’emissions, que limiten força les possibilitats del model. Amb tot, els enginyers alemanys han sabut trobar la recepta per oferir una nova generació del 911 GT3 mantenint alguns dels seus símbols d’identitat més importants, com ara el motor gasolina atmosfèric, la tracció posterior i el canvi manual de sis relacions, entre altres.
El nou 911 GT3 fa servir un motor bòxer atmosfèric de gasolina 4.0 de sis cilindres, que arriba als 510 CV i 470 Nm de parell i que estira fins a les 9.000 rpm, amb un so que la marca descriu com a “colossal” i que ha estat difícil adequar a les normatives actuals. No ens enganyem: aquest 911 GT3 no és ni vol ser un cotxe ecològic, perquè la marca ja disposa d’un fantàstic Taycan elèctric de zero emissions. Es tracta de mantenir viva la flama d’un model aspiracional que hereta una filosofia de la vella escola, i bé podria ser que sigui l'últim GT3 amb motor de combustió sense recórrer a cap mena d’electrificació.
Aquest 911 GT3 disposa de sèrie d’un canvi manual de sis relacions, tot i que opcionalment també es pot associar a una caixa de canvis PDK de doble embragatge i set relacions, que es pot gestionar mitjançant les lleves del volant però també en mode seqüencial, a través de la palanca de canvi automàtic. La versió amb caixa de canvis manual, generalment la preferida pels conductors més passionals, homologa un pes de 1.418 quilos, mentre que la versió amb caixa automàtica PDK homologa un pes de 1.435 quilos a la bàscula gràcies a un intens treball d’alleugeriment del departament tècnic de Porsche.
De fet, el pes ha sigut una de les obsessions dels enginyers de la marca, perquè han arribat a fer servir finestres més fines, sostre amb plàstic reforçat amb fibra de carboni, estructura d’alumini interior i cues d’escapament amb difusor integrat d’acer inoxidable per lluitar contra el sobrepès que afecta els cotxes més moderns.
La posada a punt d’aquesta nova generació del 911 GT3 també és més completa que la dels seus predecessors, perquè incorpora suspensions davanteres de doble forquilla, heretades dels models que han guanyat a Le Mans els anys 2005 i 2017, i que millora l’estabilitat en el pas per corba o a l’hora de frenar. L’eix posterior, per la seva banda, també estrena un nou sistema de suspensió multibraç i una funcionalitat direccional que permet que les rodes posteriors, que són motrius, també girin fins a dos graus en sentit oposat a les davanteres, sempre que circuli per sota dels 50 km/h, per facilitar les maniobres o l’estacionament. En carretera oberta i a més de 80 km/h les rodes posteriors giren els mateixos dos graus en el mateix sentit que les rodes davanteres, per facilitar el pas per revolt i guanyar estabilitat i tracció sobre l’asfalt.
Per si tot això fos poc, aquest 911 GT3 compta amb una estudiada aerodinàmica amb una gran entrada d’aire davantera que refrigera els radiadors i els frens, i un nou aleró posterior de grans dimensions que incrementa la força de suport aerodinàmic o downforce en un 50%. Encara hi ha més coses: el 911 GT3 també compta amb un sistema d’elevació hidràulica que li permet guanyar fins a 30 mil·límetres d’altura lliure, sempre que circuli per sota dels 50 km/h, per superar els ressalts, protuberàncies, sotracs i bandes rugoses diverses que trobem a les grans ciutats sense haver de témer per fer malbé els baixos del vehicle. En canvi, si volem circular en mode Sport o Track (pensat per a circuits), la suspensió pot rebaixar 20 mil·límetres l'alçada per millorar l’aerodinàmica.
Gràcies a totes aquestes millores, el nou 911 GT3 va ser capaç de signar un magnífic temps de 6 minuts i 55 segons al mític traçat de Nürburgring Nordschleife, uns 17 segons menys que el seu predecessor. Amb tot, el nou 911 GT3 serà car: el preu base al nostre mercat és de 192.134 euros, i les primeres unitats es començaran a lliurar durant el mes de maig. Com a curiositat, i per acabar, el nou 911 GT3 passarà uns 75 grams de CO2 per quilòmetre i haurà de pagar uns 20.000 euros de multa a les institucions comunitàries per cada cotxe venut, un detall que poc importarà els potencials compradors d’aquesta màquina del temps.